Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Escritores de uma terra sem face: o ensino e produção de poesia sobre o município de Abaetetuba

This study resulted from an intervention project entitled "WRITERS OF A LAND WITHOUT FACE: the teaching and production of poetry about the municipality of Abaetetuba", whose main objective was to organize a didactic sequence for the teaching of the lyrical genre and through that publish a booklet of...

ver descrição completa

Autor principal: FREITAS, Camilla Dias de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1471
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-1471
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-14712021-06-23T12:01:19Z Escritores de uma terra sem face: o ensino e produção de poesia sobre o município de Abaetetuba FREITAS, Camilla Dias de FARIAS, Maria Adelina Rodrigues de http://lattes.cnpq.br/4863064816594244 Ensino de poesia Gênero lírico Sequência didática Poetry teaching Lyrical genre Following teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA This study resulted from an intervention project entitled "WRITERS OF A LAND WITHOUT FACE: the teaching and production of poetry about the municipality of Abaetetuba", whose main objective was to organize a didactic sequence for the teaching of the lyrical genre and through that publish a booklet of free verse poetry written by high school students in which they should make use of objects, people, places, events, food and other situations belonging to the culture of Abaetetuba, providing the lyrical face to the municipality according to their previous knowledge and acquired after the intervention and still making this composition a way to exercise their roles as citizens demonstrating the face that the municipality presents for these students. It was carried out a survey of information and the application of the didactic sequence in a state public school of Abaetetuba: School Bernardino Pereira de Barros, that had as subjects of the intervention the students of the 2nd stage of the modality of Education of Young People and Adults (EJA). The knowledge about liric genre was in the light of the studies of Luciano Marcos Dias Cavalcanti (2014). However, the relevance of the work is justified by the guidelines of the National Curriculum Parameters of Portuguese Language of the high school (2000) and Curricular guidelines for high school (2006). In addition, the didactic sequence is appreciated according to Joaquim Dolz and Bernand Schneuwly (2004) and Alda Beraldo (1989 and 1990). It is understood that the lyrical composition is of utmost importance in the Portuguese Language classes for the construction of the subject as a means of education of the sensibility, which is the search for a knowledge as great and important as the scientific, that is, the humanization of the men. Este estudo resultou de um projeto de intervenção intitulado “ESCRITORES DE UMA TERRA SEM FACE: o ensino e produção de poesias sobre o município de Abaetetuba”, que teve como principal objetivo organizar uma sequência didática para o ensino do gênero lírico e através disso publicar um livreto de poesias de versos livres escritas pelos alunos do ensino médio em que estes deveriam fazer uso de objetos, pessoas, lugares, eventos, alimentos e outras situações pertencentes à cultura de Abaetetuba, proporcionando a face lírica ao município conforme seus conhecimentos prévios e os adquiridos após a intervenção e ainda fazendo desta composição uma forma de exercerem seus papeis como cidadãos demonstrando qual a face que o município apresenta para estes alunos. Foi realizado um levantamento de informações e a aplicação da sequência didática em uma escola pública estadual de Abaetetuba: Escola Bernardino Pereira de Barros, que teve como sujeitos da intervenção os alunos da 2ª etapa “B” da modalidade de Educação de Jovens e Adultos (EJA). O conhecimento sobre o gênero lírico foi à luz dos estudos de Luciano Marcos Dias Cavalcanti (2014). Todavia, a relevância do trabalho justifica-se através das orientações dos Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa do ensino médio (2000) e das Orientações curriculares para o ensino médio (2006). Ademais, a sequência didática é apreciada segundo Joaquim Dolz e Bernand Schneuwly (2004) e Alda Beraldo (1989 e 1990). Compreende-se que a composição lírica é de máxima relevância nas aulas de Língua Portuguesa para a construção do sujeito como meio de educação da sensibilidade, que é a busca por atingir um conhecimento tão grandioso e importante quanto o científico, ou seja, a humanização do homem. 2019-06-10T13:16:26Z 2019-06-10T13:16:26Z 2018-12-21 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FREITAS, Camilla Dias de. Escritores de uma terra sem face: o ensino e produção de poesia sobre o município de Abaetetuba. Orientadora: Maria Adelina Rodrigues Farias. 2018. 96 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências da Linguagem, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1471. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1471 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ensino de poesia
Gênero lírico
Sequência didática
Poetry teaching
Lyrical genre
Following teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
spellingShingle Ensino de poesia
Gênero lírico
Sequência didática
Poetry teaching
Lyrical genre
Following teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
FREITAS, Camilla Dias de
Escritores de uma terra sem face: o ensino e produção de poesia sobre o município de Abaetetuba
topic_facet Ensino de poesia
Gênero lírico
Sequência didática
Poetry teaching
Lyrical genre
Following teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This study resulted from an intervention project entitled "WRITERS OF A LAND WITHOUT FACE: the teaching and production of poetry about the municipality of Abaetetuba", whose main objective was to organize a didactic sequence for the teaching of the lyrical genre and through that publish a booklet of free verse poetry written by high school students in which they should make use of objects, people, places, events, food and other situations belonging to the culture of Abaetetuba, providing the lyrical face to the municipality according to their previous knowledge and acquired after the intervention and still making this composition a way to exercise their roles as citizens demonstrating the face that the municipality presents for these students. It was carried out a survey of information and the application of the didactic sequence in a state public school of Abaetetuba: School Bernardino Pereira de Barros, that had as subjects of the intervention the students of the 2nd stage of the modality of Education of Young People and Adults (EJA). The knowledge about liric genre was in the light of the studies of Luciano Marcos Dias Cavalcanti (2014). However, the relevance of the work is justified by the guidelines of the National Curriculum Parameters of Portuguese Language of the high school (2000) and Curricular guidelines for high school (2006). In addition, the didactic sequence is appreciated according to Joaquim Dolz and Bernand Schneuwly (2004) and Alda Beraldo (1989 and 1990). It is understood that the lyrical composition is of utmost importance in the Portuguese Language classes for the construction of the subject as a means of education of the sensibility, which is the search for a knowledge as great and important as the scientific, that is, the humanization of the men.
author_additional FARIAS, Maria Adelina Rodrigues de
author_additionalStr FARIAS, Maria Adelina Rodrigues de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author FREITAS, Camilla Dias de
title Escritores de uma terra sem face: o ensino e produção de poesia sobre o município de Abaetetuba
title_short Escritores de uma terra sem face: o ensino e produção de poesia sobre o município de Abaetetuba
title_full Escritores de uma terra sem face: o ensino e produção de poesia sobre o município de Abaetetuba
title_fullStr Escritores de uma terra sem face: o ensino e produção de poesia sobre o município de Abaetetuba
title_full_unstemmed Escritores de uma terra sem face: o ensino e produção de poesia sobre o município de Abaetetuba
title_sort escritores de uma terra sem face: o ensino e produção de poesia sobre o município de abaetetuba
publishDate 2019
url http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1471
_version_ 1787154757137203200
score 11.753896