Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A dança na escola e a constituição de identidades juvenis

The present work deals with an ethnographic research, carried out at Escola Cristo Trabalhador, focusing on the Educar Group for Research and its members. The objective was to investigate the constitution of the identities of students participating in the Group. As instruments of information product...

ver descrição completa

Autor principal: PAZ, Ataíze Gonçalves
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1490
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-1490
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-14902021-06-29T20:28:34Z A dança na escola e a constituição de identidades juvenis PAZ, Ataíze Gonçalves RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas http://lattes.cnpq.br/0569883383932063 Estudos culturais Juventude Identidade Dança Educação Cultural studies Youth Identity Dance Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work deals with an ethnographic research, carried out at Escola Cristo Trabalhador, focusing on the Educar Group for Research and its members. The objective was to investigate the constitution of the identities of students participating in the Group. As instruments of information production I used the participant observation, the capture of images, the conversation, the questionnaire, that served for the composition of the field diary. The subjects of the research were students participating in the Educate for Research Project, some employees of the institution and a group of teachers. The research problem presents the following questions: How does dance contribute to the identities of students of the Cristo Trabalhador School? To help the reflection I will count with Bourdieu (1983), Canclini (1989), Dayrell (2007), Ribeiro (2013) and Silva (2000). As a result I emphasize that dance is a cultural manifestation that assists in the constitution of students' identities, since participating in the dance group provides students with an understanding of themselves and what is around them; also emphasized how the Project to educate by the research encourages the ethical formation and citizens of the students due to the multicultural present in this space. O presente trabalho trata de uma pesquisa etnográfica, realizada na Escola Cristo Trabalhador, com foco no Grupo Educar pela Pesquisa e seus integrantes. O objetivo foi investigar a constituição das identidades dos alunos que participam do Grupo. Como instrumentos de produção de informação utilizei a observação participante, a captura de imagens, a conversação, o questionário, que serviram para a composição do diário de campo. Os sujeitos da pesquisa foram alunos que participam do Projeto Educar pela Pesquisa, alguns funcionários da instituição e um grupo de professores. O problema de pesquisa apresenta as seguintes questões: Como a dança contribui na constituição de identidades dos alunos da Escola Cristo Trabalhador? Para auxiliar a reflexão contarei com Bourdieu (1983), Canclini (1989), Dayrell (2007), Ribeiro (2013) e Silva (2000). Como resultados destaco que a dança é uma manifestação cultural que auxilia na constituição de identidades dos alunos, pois participar do grupo de dança fornece aos alunos a compreensão de si próprio e do que está a sua volta; também enfatizo como o Projeto educar pela pesquisa incentiva a formação ética e cidadã dos alunos em razão das multiculturas presentes nesse espaço. 2019-06-11T20:34:24Z 2019-06-11T20:34:24Z 2019-03-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação PAZ, Ataíze Gonçalves. A dança na escola e a constituição de identidades juvenis. Orientadora: Joyce Otânia Seixas Ribeiro. 2019. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2019. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1490. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1490 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Estudos culturais
Juventude
Identidade
Dança
Educação
Cultural studies
Youth
Identity
Dance
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Estudos culturais
Juventude
Identidade
Dança
Educação
Cultural studies
Youth
Identity
Dance
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
PAZ, Ataíze Gonçalves
A dança na escola e a constituição de identidades juvenis
topic_facet Estudos culturais
Juventude
Identidade
Dança
Educação
Cultural studies
Youth
Identity
Dance
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work deals with an ethnographic research, carried out at Escola Cristo Trabalhador, focusing on the Educar Group for Research and its members. The objective was to investigate the constitution of the identities of students participating in the Group. As instruments of information production I used the participant observation, the capture of images, the conversation, the questionnaire, that served for the composition of the field diary. The subjects of the research were students participating in the Educate for Research Project, some employees of the institution and a group of teachers. The research problem presents the following questions: How does dance contribute to the identities of students of the Cristo Trabalhador School? To help the reflection I will count with Bourdieu (1983), Canclini (1989), Dayrell (2007), Ribeiro (2013) and Silva (2000). As a result I emphasize that dance is a cultural manifestation that assists in the constitution of students' identities, since participating in the dance group provides students with an understanding of themselves and what is around them; also emphasized how the Project to educate by the research encourages the ethical formation and citizens of the students due to the multicultural present in this space.
author_additional RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
author_additionalStr RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author PAZ, Ataíze Gonçalves
title A dança na escola e a constituição de identidades juvenis
title_short A dança na escola e a constituição de identidades juvenis
title_full A dança na escola e a constituição de identidades juvenis
title_fullStr A dança na escola e a constituição de identidades juvenis
title_full_unstemmed A dança na escola e a constituição de identidades juvenis
title_sort dança na escola e a constituição de identidades juvenis
publishDate 2019
url http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1490
_version_ 1787154758927122432
score 11.653393