Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Ensino médio: concepção docente em uma escola no município de Abaetetuba-PA

The work presents some reflections on the educational policies for high school under the optics of teachers in the municipality of Abaetetuba in the state Pará. Initially we will take a historical approach to high school in Brazil, which presents us the moment that was instituted and its purposes, w...

ver descrição completa

Autor principal: ALVES, Simôní Paixão
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1503
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-1503
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-15032021-09-22T19:27:54Z Ensino médio: concepção docente em uma escola no município de Abaetetuba-PA ALVES, Simôní Paixão NASCIMENTO, Afonso Welliton de Sousa http://lattes.cnpq.br/0305006968020175 Ensino médio Política educacional Professores High school Educational policies Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL The work presents some reflections on the educational policies for high school under the optics of teachers in the municipality of Abaetetuba in the state Pará. Initially we will take a historical approach to high school in Brazil, which presents us the moment that was instituted and its purposes, we will also present the reflections of the teachers interviewed, their conceptions about high school and the policies Developed by the state of Pará. The research is of qualitative nature, using the following instruments of data collection: semi-structured interviews, questionnaires and focal group with the high school teachers of the state Education network. This work is the result of the research carried out by the GEPESEED research group, in order to understand how educational policies are being developed in the municipality and the contributions that developed studies can bring to that level of Teaching. The authors studied were Nascimento (2015), Krawczyk (2014). The research results show that gaps in these policies tend to leave high school fragile, failing to meet their goals, leading to low performance in evaluations. O trabalho apresenta algumas reflexões sobre as políticas educacionais para o Ensino Médio sob a ótica de professores da E. E. E. F. M. Bernadino Pereira de Barros no município de Abaetetuba no estado Pará. Inicialmente faremos uma abordagem histórica do Ensino Médio no Brasil, que nos apresenta o momento que foi instituído e suas finalidades, Também apresentaremos as reflexões dos professores entrevistados, suas concepções sobre o Ensino Médio e as políticas educacionais desenvolvidas pelo estado paraense. A pesquisa é de cunho qualitativo, utilizando os seguintes instrumentos de coletas de dados: entrevistas semi estruturadas, questionários e grupo focal com os professores do Ensino Médio da rede estadual de ensino. Este trabalho é fruto das pesquisas realizadas pelo grupo de pesquisa GEPESEED, com o objetivo de compreender como as políticas educacionais estão sendo desenvolvidas no município e as contribuições que os estudos desenvolvidos podem trazer para esse nível de ensino. Os autores estudados foram Nascimento (2015), Krwaczyk (2014). Os resultados da pesquisa demonstram que as lacunas existentes nessas políticas tendem a deixar o Ensino Médio fragilizado, não conseguindo cumprir com suas metas, levando a um baixo desempenho nas avaliações. 2019-06-12T17:39:54Z 2019-06-12T17:39:54Z 2018-06-25 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação ALVES, Simôní Paixão. Ensino médio: concepção docente em uma escola no município de Abaetetuba/ PA. Orientador: Afonso Welliton Nascimento. 2018. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação do Campo – Habilitação em Ciências Naturais) – Faculdade de Formação e Desenvolvimento do Campo, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1503. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1503 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ensino médio
Política educacional
Professores
High school
Educational policies
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL
spellingShingle Ensino médio
Política educacional
Professores
High school
Educational policies
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL
ALVES, Simôní Paixão
Ensino médio: concepção docente em uma escola no município de Abaetetuba-PA
topic_facet Ensino médio
Política educacional
Professores
High school
Educational policies
Teachers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL
description The work presents some reflections on the educational policies for high school under the optics of teachers in the municipality of Abaetetuba in the state Pará. Initially we will take a historical approach to high school in Brazil, which presents us the moment that was instituted and its purposes, we will also present the reflections of the teachers interviewed, their conceptions about high school and the policies Developed by the state of Pará. The research is of qualitative nature, using the following instruments of data collection: semi-structured interviews, questionnaires and focal group with the high school teachers of the state Education network. This work is the result of the research carried out by the GEPESEED research group, in order to understand how educational policies are being developed in the municipality and the contributions that developed studies can bring to that level of Teaching. The authors studied were Nascimento (2015), Krawczyk (2014). The research results show that gaps in these policies tend to leave high school fragile, failing to meet their goals, leading to low performance in evaluations.
author_additional NASCIMENTO, Afonso Welliton de Sousa
author_additionalStr NASCIMENTO, Afonso Welliton de Sousa
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author ALVES, Simôní Paixão
title Ensino médio: concepção docente em uma escola no município de Abaetetuba-PA
title_short Ensino médio: concepção docente em uma escola no município de Abaetetuba-PA
title_full Ensino médio: concepção docente em uma escola no município de Abaetetuba-PA
title_fullStr Ensino médio: concepção docente em uma escola no município de Abaetetuba-PA
title_full_unstemmed Ensino médio: concepção docente em uma escola no município de Abaetetuba-PA
title_sort ensino médio: concepção docente em uma escola no município de abaetetuba-pa
publishDate 2019
url http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1503
_version_ 1787154684589375488
score 11.675088