Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A prática pedagógica dos professores no centro de educação de jovens e adultos (CEEJA) Profª Maria Oscarina Silva Pereira

This research aims to broaden the understanding of the teaching pedagogical practice in Youth and Adult Education, specifically in the State Center for Youth and Adult Education, which presents a methodology of personalized teaching, based on a theoretical survey about the public policies of the EJA...

ver descrição completa

Autor principal: RODRIGUES, Andréa dos Santos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1520
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-1520
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-15202021-06-30T13:19:25Z A prática pedagógica dos professores no centro de educação de jovens e adultos (CEEJA) Profª Maria Oscarina Silva Pereira RODRIGUES, Andréa dos Santos ASSUNÇÃO, Mariza Felippe http://lattes.cnpq.br/8675067656056250 Prática pedagógica Educação de jovens e Adultos Processo de ensino aprendizagem Pedagogical practice Youth and Adult education Teaching learning process CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research aims to broaden the understanding of the teaching pedagogical practice in Youth and Adult Education, specifically in the State Center for Youth and Adult Education, which presents a methodology of personalized teaching, based on a theoretical survey about the public policies of the EJA seeking to delineate the process of pedagogical practice and the teaching commitment. The methodology adopted is based on the research action, on the qualitative approach that allowed a reflection and greater approximation in relation to my object of study, as techniques were used the interview and participant observation, based on Gil (2008), Chizzoti (2003) among others. The theoretical approach is based on Freire (1997), Gadotti (2007), Souza (2012) and several authors that are explained throughout the work fomenting these ideas. This research serves as knowledge and identification of how the teachers' practice of the said field happens and its implications and contributions in the process of teaching learning, and in the life of the students, in the sense of reflecting and reviewing the applied methodology and the true role of the school in the society. Therefore, it is necessary that this modality of teaching has a less assistentialist and more reflective and critical, always respecting the particularities of each subject so that it can be understood in its totality. A presente pesquisa visa ampliar a compreensão da prática pedagógica docente na Educação de Jovens e Adultos, especificamente, no Centro Estadual de Educação de Jovens e Adultos, o qual apresenta uma metodologia de ensino personalizada, a partir de um levantamento teórico acerca das políticas públicas da EJA buscando delinear o processo da prática pedagógica e o compromisso docente. A metodologia adotada está baseada na pesquisa ação, na abordagem qualitativa que possibilitou uma reflexão e aproximação maior em relação ao meu objeto de estudo, como técnicas foram utilizadas a entrevista e observação participante, baseadas em Gil (2008), Chizzoti (2003) dentre outros. O enfoque teórico está fundamentado por Freire (1997), Gadotti (2007), Souza (2012) e diversos autores que são explanados ao longo do trabalho fomentando essas ideias. Essa pesquisa serve como conhecimento e identificação de como acontece a prática dos professores do referido campo e suas implicações e contribuições no processo de ensino aprendizagem, e na vida dos alunos, no sentido de refletir e rever a metodologia aplicada e o verdadeiro papel da escola na sociedade. Sendo assim, se faz necessário que essa modalidade de ensino tenha um caráter menos assistencialista e mais reflexivo e crítico, sempre respeitando as particularidades de cada sujeito para que seja possível compreendê-lo em sua totalidade. 2019-06-18T18:55:52Z 2019-06-18T18:55:52Z 2019-05-07 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação RODRIGUES, Andréa dos Santos. A prática pedagógica dos professores no centro de educação de jovens e adultos (CEEJA) Profª Maria Oscarina Silva Pereira. Orientadora: Mariza Felippe Assunção. 2019. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2019. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1520. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1520 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Prática pedagógica
Educação de jovens e Adultos
Processo de ensino aprendizagem
Pedagogical practice
Youth and Adult education
Teaching learning process
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Prática pedagógica
Educação de jovens e Adultos
Processo de ensino aprendizagem
Pedagogical practice
Youth and Adult education
Teaching learning process
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
RODRIGUES, Andréa dos Santos
A prática pedagógica dos professores no centro de educação de jovens e adultos (CEEJA) Profª Maria Oscarina Silva Pereira
topic_facet Prática pedagógica
Educação de jovens e Adultos
Processo de ensino aprendizagem
Pedagogical practice
Youth and Adult education
Teaching learning process
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research aims to broaden the understanding of the teaching pedagogical practice in Youth and Adult Education, specifically in the State Center for Youth and Adult Education, which presents a methodology of personalized teaching, based on a theoretical survey about the public policies of the EJA seeking to delineate the process of pedagogical practice and the teaching commitment. The methodology adopted is based on the research action, on the qualitative approach that allowed a reflection and greater approximation in relation to my object of study, as techniques were used the interview and participant observation, based on Gil (2008), Chizzoti (2003) among others. The theoretical approach is based on Freire (1997), Gadotti (2007), Souza (2012) and several authors that are explained throughout the work fomenting these ideas. This research serves as knowledge and identification of how the teachers' practice of the said field happens and its implications and contributions in the process of teaching learning, and in the life of the students, in the sense of reflecting and reviewing the applied methodology and the true role of the school in the society. Therefore, it is necessary that this modality of teaching has a less assistentialist and more reflective and critical, always respecting the particularities of each subject so that it can be understood in its totality.
author_additional ASSUNÇÃO, Mariza Felippe
author_additionalStr ASSUNÇÃO, Mariza Felippe
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author RODRIGUES, Andréa dos Santos
title A prática pedagógica dos professores no centro de educação de jovens e adultos (CEEJA) Profª Maria Oscarina Silva Pereira
title_short A prática pedagógica dos professores no centro de educação de jovens e adultos (CEEJA) Profª Maria Oscarina Silva Pereira
title_full A prática pedagógica dos professores no centro de educação de jovens e adultos (CEEJA) Profª Maria Oscarina Silva Pereira
title_fullStr A prática pedagógica dos professores no centro de educação de jovens e adultos (CEEJA) Profª Maria Oscarina Silva Pereira
title_full_unstemmed A prática pedagógica dos professores no centro de educação de jovens e adultos (CEEJA) Profª Maria Oscarina Silva Pereira
title_sort prática pedagógica dos professores no centro de educação de jovens e adultos (ceeja) profª maria oscarina silva pereira
publishDate 2019
url http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1520
_version_ 1787154784897204224
score 11.753896