Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Identidade e negritude: cor negra e cabelo crespo sob o olhar de alunos de uma escola pública no km 14, Irituia (PA)

This work aims to analyze the conceptions of adolescent students about black aesthetics, from their looks on curly hair and black color, in order to highlight the implications of these conceptions in the process of affirmation and valorization of black identity. To do so, it addresses historical,...

ver descrição completa

Autor principal: AMORIM, Francisca Andréia Gonçalves de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2121
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2121
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-21212019-09-28T03:00:40Z Identidade e negritude: cor negra e cabelo crespo sob o olhar de alunos de uma escola pública no km 14, Irituia (PA) Identity and blackness: black color and curly hair under the eyes of students from a public school in km 14, Irituia (PA) AMORIM, Francisca Andréia Gonçalves de CUNHA, Débora Alfaia da http://lattes.cnpq.br/5185243715966314 Negros - Identidade racial Escolas públicas Irituia (PA) Blacks - Race identity Public school CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS This work aims to analyze the conceptions of adolescent students about black aesthetics, from their looks on curly hair and black color, in order to highlight the implications of these conceptions in the process of affirmation and valorization of black identity. To do so, it addresses historical, social and educational considerations that permeate oppression and empowerment contexts of the country's ethnic-racial relations. In the methodological procedures of the research, the case study approach was used, with a quantitative-qualitative approach, in which the subjects surveyed were 78 students from the final years of elementary and high school at Nicolau Neres da Silva School, located at Km 14, municipality of Irituia, state of Pará. As a theoretical contribution of the discussions, authors such as Gomes (2002, 2003), Munanga (1999, 2009), Domingues (2008), Figueiredo (2002) and Oliveira (2015) were used. Based on the results of the analysis, it was verified that the students' conceptions about the black esthetics are mostly positive, pointing out significant advances in the problems of the racial question of the country, however, these conceptions are still insufficient for the effective affirmation and enhancement of black identity. The data also pointed to the occurrence of black color discrimination and African ancestry hair at school, and that these causes problems in school life and the acceptance of blackness. Este trabalho tem como objetivo analisar as concepções de alunos adolescentes sobre a estética negra, a partir de seus olhares sobre o cabelo crespo e a cor negra, na perspectiva de evidenciar as implicações destas concepções no processo de afirmação e valorização da identidade negra. Para tanto, aborda considerações históricas, sociais e educacionais que perpassam contextos de opressão e empoderamento das relações étnico-raciais do país. Nos procedimentos metodológicos da pesquisa, utilizou-se o enfoque de estudo de caso, com abordagem quanti-qualitativa, na qual os sujeitos pesquisados foram 78 alunos dos anos finais do ensino fundamental e do ensino médio da escola Nicolau Neres da Silva, localizada no Km 14, município de Irituia, estado do Pará. Como aporte teórico das discussões, foram utilizados autores como Gomes (2002, 2003), Munanga (1999, 2009), Domingues (2008), Figueiredo (2002), e Oliveira (2015). Com base nos resultados da análise, constatou-se que as concepções dos alunos acerca da estética negra em sua grande maioria são positivas, apontando avanços significativos nas problemáticas da questão racial do país, no entanto, essas concepções ainda se mostram insuficientes para a efetiva afirmação e valorização da identidade negra. Os dados também apontaram para a ocorrência de discriminações com a cor negra e o cabelo de ancestralidade africana na escola, e que estas acarretam problemáticas no convívio escolar e na aceitação da negritude. 2019-09-27T18:04:53Z 2019-09-27T18:04:53Z 2018-11-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação AMORIM, Francisca Andréia Gonçalves de. Identidade e negritude: cor negra e cabelo crespo sob o olhar de alunos de uma escola pública no km 14, Irituia (PA). 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) -- Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Mãe do Rio, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2121. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2121 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Negros - Identidade racial
Escolas públicas
Irituia (PA)
Blacks - Race identity
Public school
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
spellingShingle Negros - Identidade racial
Escolas públicas
Irituia (PA)
Blacks - Race identity
Public school
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
AMORIM, Francisca Andréia Gonçalves de
Identidade e negritude: cor negra e cabelo crespo sob o olhar de alunos de uma escola pública no km 14, Irituia (PA)
topic_facet Negros - Identidade racial
Escolas públicas
Irituia (PA)
Blacks - Race identity
Public school
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
description This work aims to analyze the conceptions of adolescent students about black aesthetics, from their looks on curly hair and black color, in order to highlight the implications of these conceptions in the process of affirmation and valorization of black identity. To do so, it addresses historical, social and educational considerations that permeate oppression and empowerment contexts of the country's ethnic-racial relations. In the methodological procedures of the research, the case study approach was used, with a quantitative-qualitative approach, in which the subjects surveyed were 78 students from the final years of elementary and high school at Nicolau Neres da Silva School, located at Km 14, municipality of Irituia, state of Pará. As a theoretical contribution of the discussions, authors such as Gomes (2002, 2003), Munanga (1999, 2009), Domingues (2008), Figueiredo (2002) and Oliveira (2015) were used. Based on the results of the analysis, it was verified that the students' conceptions about the black esthetics are mostly positive, pointing out significant advances in the problems of the racial question of the country, however, these conceptions are still insufficient for the effective affirmation and enhancement of black identity. The data also pointed to the occurrence of black color discrimination and African ancestry hair at school, and that these causes problems in school life and the acceptance of blackness.
author_additional CUNHA, Débora Alfaia da
author_additionalStr CUNHA, Débora Alfaia da
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author AMORIM, Francisca Andréia Gonçalves de
title Identidade e negritude: cor negra e cabelo crespo sob o olhar de alunos de uma escola pública no km 14, Irituia (PA)
title_short Identidade e negritude: cor negra e cabelo crespo sob o olhar de alunos de uma escola pública no km 14, Irituia (PA)
title_full Identidade e negritude: cor negra e cabelo crespo sob o olhar de alunos de uma escola pública no km 14, Irituia (PA)
title_fullStr Identidade e negritude: cor negra e cabelo crespo sob o olhar de alunos de uma escola pública no km 14, Irituia (PA)
title_full_unstemmed Identidade e negritude: cor negra e cabelo crespo sob o olhar de alunos de uma escola pública no km 14, Irituia (PA)
title_sort identidade e negritude: cor negra e cabelo crespo sob o olhar de alunos de uma escola pública no km 14, irituia (pa)
publishDate 2019
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2121
_version_ 1787154847734169600
score 11.653393