/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Ser-atriz e ser-professora – a busca pelo ser-perfeito: atravessamentos de uma trajetória na Graduação em Teatro
The present study revolves around the following question: “for to be a theater teacher, need to be an actress/actor?”. This questioning drives research and my professional training. The work exposes the paths I have taken, a student of Theater Graduation who wanted to be an actress, but saw herself...
Autor principal: | SILVA, Renata dos Santos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2133 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2133 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-21332022-04-07T15:29:27Z Ser-atriz e ser-professora – a busca pelo ser-perfeito: atravessamentos de uma trajetória na Graduação em Teatro SILVA, Renata dos Santos SANTOS, Adriana Maria Cruz dos http://lattes.cnpq.br/3379311795685098 Professores de Teatro - Formação Teatro - Estudo e ensino Atores - Formação profissional CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO The present study revolves around the following question: “for to be a theater teacher, need to be an actress/actor?”. This questioning drives research and my professional training. The work exposes the paths I have taken, a student of Theater Graduation who wanted to be an actress, but saw herself in a course that would make her a theater teacher. I point out relevancies that go through and transform the research process. From the Greek myth of the soul mates, which I take as an analogy, I divide myself into two halves: the be-actress and the be-teacher, who sought to find to form the be-perfect. I base myself on my experiences, feelings, sensations and choices that I made, trying to answer the question. I do not want that my trajectory to be taken as the only way of solving the question. I want to provoke reflections, because the question exists so that each one analyzes it according to its practice. I have encounters with authors that bring light to my reports and analyzes about the process of construction my be-perfect, however, I choose to produce this research, primarily, from the authority that I have, and that only I have, to talk about my theatrical path and the discoveries of the actress and teacher that I am. I do not conclude saying "yes" or "no" to the questioning, because the only certainty I have is that nothing is finalized. Does this be-perfect really exist? I am in a state of searching, this "be" is under construction, I search what I lack, the be-perfect wants to reveal the search, the "be" is future. O presente estudo gira em torno da seguinte questão: “para ser professora/professor de Teatro, é preciso ser atriz/ator?”. Este questionamento impulsiona a pesquisa e a minha formação profissional. O trabalho expõe os caminhos percorridos por mim, uma discente de Licenciatura em Teatro que desejava ser atriz, mas se viu em um curso que a formaria professora de Teatro. Aponto relevâncias que atravessam e transformam o processo de pesquisa. A partir do mito grego das almas gêmeas, o qual tomo como analogia, divido-me em duas metades: o ser-atriz e o ser-professora, que buscaram se encontrar para formar o ser-perfeito. Baseio-me em minhas vivências, sentimentos, sensações e escolhas que fiz, buscando responder à pergunta exposta. Não almejo que minha trajetória seja tomada como único modo de resolução da questão. Quero provocar reflexões, pois a pergunta existe para que cada um analise-a de acordo com a sua prática. Tenho encontros com autores que trazem luz aos meus relatos e análises sobre o processo de construção do meu ser-perfeito, entretanto, opto por produzir esta pesquisa, prioritariamente, a partir da autoridade que tenho, e que só eu tenho, para falar sobre meu trajeto teatral e as descobertas da atriz e professora que sou. Não concluo dizendo “sim” ou “não” ao questionamento, pois a única certeza que tenho é que nada está finalizado. Esse ser-perfeito existe mesmo? Estou em estado de busca, esse “ser” está em construção, busco o que me falta, o ser-perfeito quer revelar a busca, o “ser” é futuro. 2019-10-04T15:59:08Z 2019-10-04T15:59:08Z 2017-04-25 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Renata dos Santos. Ser-atriz e ser-professora – a busca pelo ser-perfeito: atravessamentos de uma trajetória na Graduação em Teatro. Orientadora: Adriana Maria Cruz dos Santos. 2017. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) – Escola de Teatro e Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2133. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2133 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Professores de Teatro - Formação Teatro - Estudo e ensino Atores - Formação profissional CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
spellingShingle |
Professores de Teatro - Formação Teatro - Estudo e ensino Atores - Formação profissional CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO SILVA, Renata dos Santos Ser-atriz e ser-professora – a busca pelo ser-perfeito: atravessamentos de uma trajetória na Graduação em Teatro |
topic_facet |
Professores de Teatro - Formação Teatro - Estudo e ensino Atores - Formação profissional CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
description |
The present study revolves around the following question: “for to be a theater teacher, need to be an actress/actor?”. This questioning drives research and my professional training. The work exposes the paths I have taken, a student of Theater Graduation who wanted to be an actress, but saw herself in a course that would make her a theater teacher. I point out relevancies that go through and transform the research process. From the Greek myth of the soul mates, which I take as an analogy, I divide myself into two halves: the be-actress and the be-teacher, who sought to find to form the be-perfect. I base myself on my experiences, feelings, sensations and choices that I made, trying to answer the question. I do not want that my trajectory to be taken as the only way of solving the question. I want to provoke reflections, because the question exists so that each one analyzes it according to its practice. I have encounters with authors that bring light to my reports and analyzes about the process of construction my be-perfect, however, I choose to produce this research, primarily, from the authority that I have, and that only I have, to talk about my theatrical path and the discoveries of the actress and teacher that I am. I do not conclude saying "yes" or "no" to the questioning, because the only certainty I have is that nothing is finalized. Does this be-perfect really exist? I am in a state of searching, this "be" is under construction, I search what I lack, the be-perfect wants to reveal the search, the "be" is future. |
author_additional |
SANTOS, Adriana Maria Cruz dos |
author_additionalStr |
SANTOS, Adriana Maria Cruz dos |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SILVA, Renata dos Santos |
title |
Ser-atriz e ser-professora – a busca pelo ser-perfeito: atravessamentos de uma trajetória na Graduação em Teatro |
title_short |
Ser-atriz e ser-professora – a busca pelo ser-perfeito: atravessamentos de uma trajetória na Graduação em Teatro |
title_full |
Ser-atriz e ser-professora – a busca pelo ser-perfeito: atravessamentos de uma trajetória na Graduação em Teatro |
title_fullStr |
Ser-atriz e ser-professora – a busca pelo ser-perfeito: atravessamentos de uma trajetória na Graduação em Teatro |
title_full_unstemmed |
Ser-atriz e ser-professora – a busca pelo ser-perfeito: atravessamentos de uma trajetória na Graduação em Teatro |
title_sort |
ser-atriz e ser-professora – a busca pelo ser-perfeito: atravessamentos de uma trajetória na graduação em teatro |
publishDate |
2019 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2133 |
_version_ |
1787154829132431360 |
score |
11.753735 |