/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Formação docente para alfabetização e letramento: uma análise a partir do currículo oficial do curso de pedagogia da UFPA/Castanhal
Knowing how to literate a child from the initial grades of elementary school is one of the competences to be built by the students of the pedagogy course, since it is this course the responsibility for the education professional who will teach in the first years of basic education. In this sense,...
Autor principal: | SANTOS, Luana Ketellen Rêgo da Silva |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2244 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2244 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-22442019-10-18T03:04:36Z Formação docente para alfabetização e letramento: uma análise a partir do currículo oficial do curso de pedagogia da UFPA/Castanhal Teacher training for literacy and literacy: an analysis from the official curriculum of the UFPA / Castanhal pedagogy course SANTOS, Luana Ketellen Rêgo da Silva RIBEIRO, Madison Rocha http://lattes.cnpq.br/8046770697856492 Professores - Formação Alfabetização Letramento Universidade Federal do Pará. Campus Universitário de Castanhal. Faculdade de Pedagogia Teachers, Training of Literacy Federal University of Pará. University Campus of Castanhal. Pedagogy College CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS Knowing how to literate a child from the initial grades of elementary school is one of the competences to be built by the students of the pedagogy course, since it is this course the responsibility for the education professional who will teach in the first years of basic education. In this sense, the work contemplates discussions about the initial formation of teachers within the scope of the pedagogy course, analyzing specifically the formation for literacy and literacy in the initial grades. The study was based on the qualitative research paradigm, being operationalized through a documentary research, taking into account also the personal experience as a graduate of Pedagogy at UFPA / Castanhal. The source of data collection consisted of official documents that guide the formation of teachers and discuss literacy in the initial grades, among them the Pedagogical Political Project of the Pedagogy Course of the Federal University of Pará / Campus de Castanhal, which was analyzed from the perspective of content analysis from the conceptions of Bardin (2006), which highlights this tool from three (3) steps: 1) Preanalysis, which corresponds to the initial phase, is the first contact with the material to be studied. It is the survey and selection of materials to be used to understand the object of study. 2) Exploitation of the material, which is the moment in which the material information will be synthesized, separating them into schemas for understanding. 3) Treatment of results, in which the results of the research, initially raw, will be observed, transforming them into data that make sense, in the light of the thoughts of scholars who discuss this subject. The discussions of the object of study were based on the contributions of Cagliari (1982, 1998, 2009), Ferreiro (1999), Kleiman (1995), Nóvoa (1995), Soares (2003, 2005, 2008), among others. From this, it is considered that the course of Pedagogy of the UFPA / Castanhal has offered the graduates an adequate training, regarding the teacher training focused on literacy and literacy in the initial grades of elementary school, in accordance with the principles and official requirements. It was also verified that the curriculum of the course covers the main objectives proposed for the development of the graduating to practice the teaching in the initial grades, discussing theories and practices related to the object of study in focus Saber alfabetizar uma criança das séries iniciais do ensino fundamental é uma das competências a ser construída pelos alunos do curso de pedagogia, na medida em que é deste curso a responsabilidade pela formação do profissional da educação que atuará na docência nos primeiros anos da educação básica. Neste sentido, o trabalho contempla discussões acerca da formação inicial de professores no âmbito do curso de pedagogia, analisando especificamente a formação para a alfabetização e letramento nas séries iniciais. O estudou fundamentou-se no paradigma qualitativo de pesquisa, sendo operacionalizada através de uma pesquisa documental, levando em consideração também a experiência pessoal enquanto graduanda de Pedagogia na UFPA/Castanhal. A fonte de coleta de dados constituiu-se de documentos oficiais que orientam a formação de professores e discutem a alfabetização nas séries iniciais, dentre eles destacam-se o Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia da Universidade Federal do Pará/Campus de Castanhal, o qual foi analisado sob a perspectiva da análise de conteúdo a partir das concepções de Bardin (2006), o qual destaca esta ferramenta a partir de 3 (três) etapas: 1) Pré análise, que corresponde ao primeiro contato com o material a ser estudado. É o levantamento e seleção dos materiais a serem utilizados para a compreensão do objeto de estudo. 2) Exploração do material, que é o momento no qual serão sintetizadas as informações dos materiais, separando-os em esquemas para a compreensão. 3) Tratamento dos resultados, no qual serão observados os resultados da pesquisa, inicialmente brutos, transformando-os em dados que façam sentido, à luz dos pensamentos de estudiosos que discutem tal temática. As discussões do objeto de estudo embasaram-se nos contributos de Cagliari (1982; 1998; 2009), Ferreiro (1999), Kleiman (1995), Nóvoa (1995), Soares (2003; 2005; 2008), dentre outros. A partir disto, considera-se que o curso de Pedagogia da UFPA/Castanhal tem oferecido aos graduandos uma formação adequada, no que tange à formação docente voltada à alfabetização e letramento nas séries iniciais do ensino fundamental, atendendo aos princípios e às exigências oficiais. Constatou-se também que o currículo do curso abarca os principais objetivos propostos para o desenvolvimento do graduando a exercer a prática docente nas séries iniciais, discutindo teorias e práticas relacionadas ao objeto de estudo em destaque. 2019-10-17T16:26:25Z 2019-10-17T16:26:25Z 2019-06-28 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Luana Ketellen Rêgo da Silva. Formação docente para alfabetização e letramento: uma análise a partir do currículo oficial do curso de pedagogia da UFPA/Castanhal. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) -- Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2244. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2244 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Professores - Formação Alfabetização Letramento Universidade Federal do Pará. Campus Universitário de Castanhal. Faculdade de Pedagogia Teachers, Training of Literacy Federal University of Pará. University Campus of Castanhal. Pedagogy College CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
spellingShingle |
Professores - Formação Alfabetização Letramento Universidade Federal do Pará. Campus Universitário de Castanhal. Faculdade de Pedagogia Teachers, Training of Literacy Federal University of Pará. University Campus of Castanhal. Pedagogy College CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS SANTOS, Luana Ketellen Rêgo da Silva Formação docente para alfabetização e letramento: uma análise a partir do currículo oficial do curso de pedagogia da UFPA/Castanhal |
topic_facet |
Professores - Formação Alfabetização Letramento Universidade Federal do Pará. Campus Universitário de Castanhal. Faculdade de Pedagogia Teachers, Training of Literacy Federal University of Pará. University Campus of Castanhal. Pedagogy College CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
description |
Knowing how to literate a child from the initial grades of elementary school is one of
the competences to be built by the students of the pedagogy course, since it is this
course the responsibility for the education professional who will teach in the first
years of basic education. In this sense, the work contemplates discussions about the
initial formation of teachers within the scope of the pedagogy course, analyzing
specifically the formation for literacy and literacy in the initial grades. The study was
based on the qualitative research paradigm, being operationalized through a
documentary research, taking into account also the personal experience as a
graduate of Pedagogy at UFPA / Castanhal. The source of data collection consisted
of official documents that guide the formation of teachers and discuss literacy in the
initial grades, among them the Pedagogical Political Project of the Pedagogy Course
of the Federal University of Pará / Campus de Castanhal, which was analyzed from
the perspective of content analysis from the conceptions of Bardin (2006), which
highlights this tool from three (3) steps: 1) Preanalysis, which corresponds to the
initial phase, is the first contact with the material to be studied. It is the survey and
selection of materials to be used to understand the object of study. 2) Exploitation of
the material, which is the moment in which the material information will be
synthesized, separating them into schemas for understanding. 3) Treatment of
results, in which the results of the research, initially raw, will be observed,
transforming them into data that make sense, in the light of the thoughts of scholars
who discuss this subject. The discussions of the object of study were based on the
contributions of Cagliari (1982, 1998, 2009), Ferreiro (1999), Kleiman (1995), Nóvoa
(1995), Soares (2003, 2005, 2008), among others. From this, it is considered that the
course of Pedagogy of the UFPA / Castanhal has offered the graduates an adequate
training, regarding the teacher training focused on literacy and literacy in the initial
grades of elementary school, in accordance with the principles and official
requirements. It was also verified that the curriculum of the course covers the main
objectives proposed for the development of the graduating to practice the teaching in
the initial grades, discussing theories and practices related to the object of study in
focus |
author_additional |
RIBEIRO, Madison Rocha |
author_additionalStr |
RIBEIRO, Madison Rocha |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SANTOS, Luana Ketellen Rêgo da Silva |
title |
Formação docente para alfabetização e letramento: uma análise a partir do currículo oficial do curso de pedagogia da UFPA/Castanhal |
title_short |
Formação docente para alfabetização e letramento: uma análise a partir do currículo oficial do curso de pedagogia da UFPA/Castanhal |
title_full |
Formação docente para alfabetização e letramento: uma análise a partir do currículo oficial do curso de pedagogia da UFPA/Castanhal |
title_fullStr |
Formação docente para alfabetização e letramento: uma análise a partir do currículo oficial do curso de pedagogia da UFPA/Castanhal |
title_full_unstemmed |
Formação docente para alfabetização e letramento: uma análise a partir do currículo oficial do curso de pedagogia da UFPA/Castanhal |
title_sort |
formação docente para alfabetização e letramento: uma análise a partir do currículo oficial do curso de pedagogia da ufpa/castanhal |
publishDate |
2019 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2244 |
_version_ |
1787154864229318656 |
score |
11.753735 |