Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Discalculia: uma análise bibliográfica

This work seeks to arouse the interest of knowing the dyscalculia and emphasizes in it its main bibliographical references, and tries to become the same known by the professionals of education and especially by teachers of Mathematics and Pedagogy. Considering that the students' various difficulties...

ver descrição completa

Autor principal: CUIMAR, Misael Pantoja
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2289
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2289
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-22892021-09-17T12:04:57Z Discalculia: uma análise bibliográfica CUIMAR, Misael Pantoja ALMEIDA, Raimundo das Graças Carvalho de http://lattes.cnpq.br/8447434150719179 Discalculia Transtorno Dificuldade de aprendizagem Aprendizagem matemática Intervenção pedagógica Dyscalculia Disorder Learning disability Learning mathematics Pedagogical intervention CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL This work seeks to arouse the interest of knowing the dyscalculia and emphasizes in it its main bibliographical references, and tries to become the same known by the professionals of education and especially by teachers of Mathematics and Pedagogy. Considering that the students' various difficulties present themselves in different ways regarding learning in relation to their mathematical skills to develop possible calculations, where dyscalculia has a large portion that hinders such skills, therefore, there was a need to perform such Therefore, dyscalculia affects children's cognition, preventing them from succeeding at school. It is precisely this fact that has given due attention to this topic of such importance as it is relevant for a future change in the teaching and learning of mathematics. Given the above, we seek to better understand the subject, presenting a union of pedagogical and psychopedagogical interventions together with the aid of technological tools, enabling the perception of the emergence of dyscalculia and its symptoms for a better understanding of this learning disorder, as it affects negatively the student's school life, a fact that draws the attention of many professionals in the world education. Este trabalho procura despertar o interesse de conhecer-se a discalculia e nele enfatiza-se suas principais referências bibliográficas, e tenta-se tornar o mesmo conhecido por parte dos profissionais da educação e principalmente pelos professores de Matemática e da Pedagogia. Tendo em vista que as várias dificuldades dos alunos apresentam-se de formas diversas quanto à aprendizagem em relação as suas habilidades matemáticas de desenvolver possíveis cálculos, onde a discalculia tem uma grande parcela que dificulta em tais habilidades, portanto, houve a necessidade de realizar tal pesquisa, pois, a discalculia afeta a cognição das crianças, impedindo que tenham êxito escolar. E justamente, foi este fato que deu-se a devida atenção para este tema de tão importância relevância para uma futura mudança no ensino-aprendizagem da matemática. Diante do exposto, procura-se compreender melhor o assunto, apresentando uma união de intervenções pedagógicas e psicopedagógicas juntamente com o auxilio de ferramentas tecnológicas, possibilitando a percepção do surgimento da discalculia e seus sintomas para uma melhor compreensão deste transtorno de aprendizagem, visto que atinge de forma negativa a vida escolar do aluno, fato este que chama a atenção de muitos profissionais da educação mundial. 2019-10-23T13:19:34Z 2019-10-23T13:19:34Z 2019-09-09 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CUIMAR, Misael Pantoja. Discalculia: uma análise bibliográfica. Orientador: Raimundo das Graças Carvalho de Almeida. 2019. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2289. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2289 por Acesso Aberto 1 CD-Rom
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Discalculia
Transtorno
Dificuldade de aprendizagem
Aprendizagem matemática
Intervenção pedagógica
Dyscalculia
Disorder
Learning disability
Learning mathematics
Pedagogical intervention
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
spellingShingle Discalculia
Transtorno
Dificuldade de aprendizagem
Aprendizagem matemática
Intervenção pedagógica
Dyscalculia
Disorder
Learning disability
Learning mathematics
Pedagogical intervention
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
CUIMAR, Misael Pantoja
Discalculia: uma análise bibliográfica
topic_facet Discalculia
Transtorno
Dificuldade de aprendizagem
Aprendizagem matemática
Intervenção pedagógica
Dyscalculia
Disorder
Learning disability
Learning mathematics
Pedagogical intervention
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description This work seeks to arouse the interest of knowing the dyscalculia and emphasizes in it its main bibliographical references, and tries to become the same known by the professionals of education and especially by teachers of Mathematics and Pedagogy. Considering that the students' various difficulties present themselves in different ways regarding learning in relation to their mathematical skills to develop possible calculations, where dyscalculia has a large portion that hinders such skills, therefore, there was a need to perform such Therefore, dyscalculia affects children's cognition, preventing them from succeeding at school. It is precisely this fact that has given due attention to this topic of such importance as it is relevant for a future change in the teaching and learning of mathematics. Given the above, we seek to better understand the subject, presenting a union of pedagogical and psychopedagogical interventions together with the aid of technological tools, enabling the perception of the emergence of dyscalculia and its symptoms for a better understanding of this learning disorder, as it affects negatively the student's school life, a fact that draws the attention of many professionals in the world education.
author_additional ALMEIDA, Raimundo das Graças Carvalho de
author_additionalStr ALMEIDA, Raimundo das Graças Carvalho de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author CUIMAR, Misael Pantoja
title Discalculia: uma análise bibliográfica
title_short Discalculia: uma análise bibliográfica
title_full Discalculia: uma análise bibliográfica
title_fullStr Discalculia: uma análise bibliográfica
title_full_unstemmed Discalculia: uma análise bibliográfica
title_sort discalculia: uma análise bibliográfica
publishDate 2019
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2289
_version_ 1787154866896896000
score 11.753896