Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A reestruturação do PPC do curso de Pedagogia do campus de Abaetetuba: o currículo em questão

The present study questions the restructuring process of the Pedagogy course of the Federal University of Pará-Campus / Abaetetuba. The objective of this study is to follow the historical trajectory of restructuring of the PPC of the Pedagogy course of UFPA Campus-Abaetetuba, having as legal framewo...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Edina Cristina Silva e
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2458
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2458
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-24582021-06-29T19:05:24Z A reestruturação do PPC do curso de Pedagogia do campus de Abaetetuba: o currículo em questão SILVA, Edina Cristina Silva e RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas http://lattes.cnpq.br/0569883383932063 Projeto pedagógico de curso Reestruturação curricular Diretrizes curriculares nacionais Formação do Pedagogo/a Pedagogical Course Project Restructuring curriculum Curricular guidelines Education of the pedagogue CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO The present study questions the restructuring process of the Pedagogy course of the Federal University of Pará-Campus / Abaetetuba. The objective of this study is to follow the historical trajectory of restructuring of the PPC of the Pedagogy course of UFPA Campus-Abaetetuba, having as legal framework the LDB and the DCNS / 2015. The methodology used for the construction of this work is the documentary analysis in official documents and the bibliographical research of qualitative character, in scientific articles, following authors such as: Libano (1999, 2000, 2001, 2004, 2005, (2008), Sacristan (2001), Apple (2008), Saviani (2007,2008), Golden (2015), Moreira (2009), Lopes (2016), Mascarenhas. The results indicate that the restructuring of the PPC of the course in question has been carried out since 2007, seeking to form Pedagogues and Critical Pedagogues; currently, the restructuring of the PPC of the Pedagogy course, demands attention the cultural demands of the contemporaneity; on the other hand, the course of Pedagogy and teachers are suffering attacks that constitute a setback in national education. O presente estudo problematiza o processo de reestruturação do currículo do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Pará-Campus/Abaetetuba. O objetivo de estudo é acompanhar a trajetória histórica de reestruturação do PPC do curso de Pedagogia da UFPA Campus-Abaetetuba, tendo como marco legal a LDB e as DCNS/2015. A metodologia utilizada para a construção do referido trabalho é a análise documental em documentos oficiais e a pesquisa bibliográfica de cunho qualitativo, em artigos científicos, seguindo autores como: Libâneo (1999, 2000, 2001, 2004, 2005, 2006), Franco (2008, 2011), Saviani (2007,2008), Dourado (2015), Moreira (2009), Lopes (2016), Mascarenhas (2015), Freire (1999), Goodson (2008), Sacristán (2001), Apple (2008). Os resultados apontam que a reestruturação do PPC do curso em questão, vem sendo realizada desde 2007, buscando formar Pedagogo e Pedagogas críticos/as; atualmente, a reestruturação do PPC do curso de Pedagogia, exige atenção as exigências culturais da contemporaneidade; por outro lado, o curso de Pedagogia e os professores estão sofrendo ataques que configuram um retrocesso na educação nacional. 2019-11-07T19:39:18Z 2019-11-07T19:39:18Z 2019-03-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Edina Cristina Silva e. A reestruturação do PPC do curso de pedagogia do campus de Abaetetuba: o currículo em questão. Orientadora: Joyce Otânia Seixas Ribeiro. 2019. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2458. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2458 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Projeto pedagógico de curso
Reestruturação curricular
Diretrizes curriculares nacionais
Formação do Pedagogo/a
Pedagogical Course Project
Restructuring curriculum
Curricular guidelines
Education of the pedagogue
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
spellingShingle Projeto pedagógico de curso
Reestruturação curricular
Diretrizes curriculares nacionais
Formação do Pedagogo/a
Pedagogical Course Project
Restructuring curriculum
Curricular guidelines
Education of the pedagogue
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
SILVA, Edina Cristina Silva e
A reestruturação do PPC do curso de Pedagogia do campus de Abaetetuba: o currículo em questão
topic_facet Projeto pedagógico de curso
Reestruturação curricular
Diretrizes curriculares nacionais
Formação do Pedagogo/a
Pedagogical Course Project
Restructuring curriculum
Curricular guidelines
Education of the pedagogue
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description The present study questions the restructuring process of the Pedagogy course of the Federal University of Pará-Campus / Abaetetuba. The objective of this study is to follow the historical trajectory of restructuring of the PPC of the Pedagogy course of UFPA Campus-Abaetetuba, having as legal framework the LDB and the DCNS / 2015. The methodology used for the construction of this work is the documentary analysis in official documents and the bibliographical research of qualitative character, in scientific articles, following authors such as: Libano (1999, 2000, 2001, 2004, 2005, (2008), Sacristan (2001), Apple (2008), Saviani (2007,2008), Golden (2015), Moreira (2009), Lopes (2016), Mascarenhas. The results indicate that the restructuring of the PPC of the course in question has been carried out since 2007, seeking to form Pedagogues and Critical Pedagogues; currently, the restructuring of the PPC of the Pedagogy course, demands attention the cultural demands of the contemporaneity; on the other hand, the course of Pedagogy and teachers are suffering attacks that constitute a setback in national education.
author_additional RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
author_additionalStr RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Edina Cristina Silva e
title A reestruturação do PPC do curso de Pedagogia do campus de Abaetetuba: o currículo em questão
title_short A reestruturação do PPC do curso de Pedagogia do campus de Abaetetuba: o currículo em questão
title_full A reestruturação do PPC do curso de Pedagogia do campus de Abaetetuba: o currículo em questão
title_fullStr A reestruturação do PPC do curso de Pedagogia do campus de Abaetetuba: o currículo em questão
title_full_unstemmed A reestruturação do PPC do curso de Pedagogia do campus de Abaetetuba: o currículo em questão
title_sort reestruturação do ppc do curso de pedagogia do campus de abaetetuba: o currículo em questão
publishDate 2019
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2458
_version_ 1787154835074711552
score 11.753735