Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A cultura local no currículo escolar e a constituição das identidades no CEPAL

The present work thematizes the relationship between curriculum and culture in the constitution of the identities of the students of the initial series of the basic education of ECLAC, in order to provoke reflections on the local culture and the curriculum under the critical bias. The objectives are...

ver descrição completa

Autor principal: BARBOSA, Mauriceia Rodrigues
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2459
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2459
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-24592021-06-29T20:16:58Z A cultura local no currículo escolar e a constituição das identidades no CEPAL BARBOSA, Mauriceia Rodrigues RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas http://lattes.cnpq.br/0569883383932063 Currículo Cultura Identidades Escola Curriculum Culture Identities School CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work thematizes the relationship between curriculum and culture in the constitution of the identities of the students of the initial series of the basic education of ECLAC, in order to provoke reflections on the local culture and the curriculum under the critical bias. The objectives are: to identify what aspects of local culture are present in the curriculum of the ECLAC school, to reflect the inclusion of aspects of local culture in the school curriculum and how the identities are constituted from the local culture. I used the studies of MOREIRA (2003), SILVA (2002), HALL (2000), and other authors who also discuss the theme. The research used the qualitative method of the ethnographic type to observe the relationship between local culture and curriculum. The results obtained indicate that the local culture is partially inserted in the curriculum and is passed through contents of the subjects of History and Geography, about commemorative dates and the local history of the festivities; the identities of the students are constituted in the daily life of the school life from the experiences, the contact with the other and the knowledge of oneself and the local culture immersed in the curriculum. O presente trabalho tematiza a relação entre currículo e cultura na constituição das identidades dos alunos das séries iniciais do ensino fundamental do CEPAL, com o intuito de provocar reflexões sobre a cultura local e o currículo sob o viés crítico. Os objetivos são: identificar que aspectos da cultura local estão presentes no currículo das séries iniciais do ensino fundamental da escola CEPAL, refletir a inclusão de aspectos da cultura local no currículo escolar e como as identidades são constituídas a partir da cultura local. Utilizei os estudos de MOREIRA (2003), SILVA (2002), HALL (2000), e outros autores que também discutem a temática. A pesquisa utilizou o método qualitativo do tipo etnográfico para observar relação entre cultura local e currículo. Os resultados obtidos informam que a cultura local está parcialmente inserida no currículo e é repassada por meio de conteúdos das disciplinas de História e Geografia, sobre datas comemorativas e a história local das festividades; as identidades dos alunos são constituídas no cotidiano da vida escolar a partir das vivências, do contato com o outro e do conhecimento de si e da cultura local imersa no currículo. 2019-11-07T19:44:24Z 2019-11-07T19:44:24Z 2019-03-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação BARBOSA, Mauriceia Rodrigues. A cultura local no currículo escolar e a constituição das identidades no CEPAL. Orientadora: Joyce Otânia Seixas Ribeiro. 2019. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2459. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2459 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Currículo
Cultura
Identidades
Escola
Curriculum
Culture
Identities
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Currículo
Cultura
Identidades
Escola
Curriculum
Culture
Identities
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
BARBOSA, Mauriceia Rodrigues
A cultura local no currículo escolar e a constituição das identidades no CEPAL
topic_facet Currículo
Cultura
Identidades
Escola
Curriculum
Culture
Identities
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work thematizes the relationship between curriculum and culture in the constitution of the identities of the students of the initial series of the basic education of ECLAC, in order to provoke reflections on the local culture and the curriculum under the critical bias. The objectives are: to identify what aspects of local culture are present in the curriculum of the ECLAC school, to reflect the inclusion of aspects of local culture in the school curriculum and how the identities are constituted from the local culture. I used the studies of MOREIRA (2003), SILVA (2002), HALL (2000), and other authors who also discuss the theme. The research used the qualitative method of the ethnographic type to observe the relationship between local culture and curriculum. The results obtained indicate that the local culture is partially inserted in the curriculum and is passed through contents of the subjects of History and Geography, about commemorative dates and the local history of the festivities; the identities of the students are constituted in the daily life of the school life from the experiences, the contact with the other and the knowledge of oneself and the local culture immersed in the curriculum.
author_additional RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
author_additionalStr RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author BARBOSA, Mauriceia Rodrigues
title A cultura local no currículo escolar e a constituição das identidades no CEPAL
title_short A cultura local no currículo escolar e a constituição das identidades no CEPAL
title_full A cultura local no currículo escolar e a constituição das identidades no CEPAL
title_fullStr A cultura local no currículo escolar e a constituição das identidades no CEPAL
title_full_unstemmed A cultura local no currículo escolar e a constituição das identidades no CEPAL
title_sort cultura local no currículo escolar e a constituição das identidades no cepal
publishDate 2019
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2459
_version_ 1787154835221512192
score 11.753735