Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Educação infantil: uma análise das práticas pedagógicas

The objective of this study is to analyze the pedagogical practices of teachers who work in Early Childhood Education, as well as to identify the perception of teachers in relation to the pillars of early childhood education: caring, educating and playing. The theoretical framework is based on the f...

ver descrição completa

Autor principal: COSTA, Rafaelly Paola Alexandre da Costa e
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2019
Assuntos:
Kid
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2469
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2469
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-24692021-07-06T18:57:57Z Educação infantil: uma análise das práticas pedagógicas COSTA, Rafaelly Paola Alexandre da Costa e LOBATO, Vívian da Silva http://lattes.cnpq.br/8153247121237657 Educação infantil Práticas pedagógicas Percepção Early childhood education Pedagogical practices Kid CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR The objective of this study is to analyze the pedagogical practices of teachers who work in Early Childhood Education, as well as to identify the perception of teachers in relation to the pillars of early childhood education: caring, educating and playing. The theoretical framework is based on the following authors: Kramer (2001), Oliveira (2013), Bujes (2001), Felipe (2001), and the National Curriculum Framework for Early Childhood Education / RCNEI (1988) to understand the pedagogical practice of this stage of teaching. As methodological procedures was carried out: a bibliographic research and then a field research in municipal school of Early Childhood Education that serves children from three to five years of age. In the field research, we used the semi-structured interview and the observation of the practice in the classroom of two female teachers of that institution, being an active in the Maternal and the other in Period I. After that, the data was analyzed that pointed out that the pedagogical practice of the teachers analyzed is still permeated by a schooling view, according to which, the purpose is to prepare the children for elementary school, in addition to the observed teachers maintain the outdated vision of education to the young child, where the focus it is not in the student but in the teacher. O presente trabalho tem por objetivo analisar as práticas pedagógicas de professores que atuam na Educação Infantil, bem como, identificar a percepção dos docentes em relação aos pilares da educação infantil: o cuidar, o educar e o brincar. O referencial teórico está fundamentado nos seguintes autores: Kramer (2001), Oliveira (2013), Bujes (2001), Felipe (2001), além do Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil/RCNEI (1988), o qual foi um documento essencial para a compreensão da prática pedagógica dessa etapa de ensino. Como procedimentos metodológicos foi realizado: uma pesquisa de cunho bibliográfico e depois, uma pesquisa de campo em escola municipal de Educação Infantil que atende crianças de três a cinco anos de idade. Na pesquisa de campo, foi utilizada a entrevista semi-estruturadas e a observação da prática em sala de aula de duas professoras daquela instituição, sendo uma atuante no Maternal e a outra no Período II. Após isso, foi feita a análise dos dados que apontou que a prática pedagógica dos professores analisados, ainda é permeada sob uma visão escolarizante, segundo a qual, a finalidade é preparar as crianças para o ensino fundamental, além de que as professoras observadas mantêm a visão ultrapassada de educação à criança pequena, onde o foco não é no aluno (a) e sim no professor. 2019-11-08T18:35:23Z 2019-11-08T18:35:23Z 2019-06-21 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação COSTA, Rafaelly Paola Alexandre da Costa e. Educação infantil: uma análise das práticas pedagógicas. Orientadora: Vivian da Silva Lobato. 2019. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2469. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2469 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Educação infantil
Práticas pedagógicas
Percepção
Early childhood education
Pedagogical practices
Kid
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
spellingShingle Educação infantil
Práticas pedagógicas
Percepção
Early childhood education
Pedagogical practices
Kid
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
COSTA, Rafaelly Paola Alexandre da Costa e
Educação infantil: uma análise das práticas pedagógicas
topic_facet Educação infantil
Práticas pedagógicas
Percepção
Early childhood education
Pedagogical practices
Kid
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
description The objective of this study is to analyze the pedagogical practices of teachers who work in Early Childhood Education, as well as to identify the perception of teachers in relation to the pillars of early childhood education: caring, educating and playing. The theoretical framework is based on the following authors: Kramer (2001), Oliveira (2013), Bujes (2001), Felipe (2001), and the National Curriculum Framework for Early Childhood Education / RCNEI (1988) to understand the pedagogical practice of this stage of teaching. As methodological procedures was carried out: a bibliographic research and then a field research in municipal school of Early Childhood Education that serves children from three to five years of age. In the field research, we used the semi-structured interview and the observation of the practice in the classroom of two female teachers of that institution, being an active in the Maternal and the other in Period I. After that, the data was analyzed that pointed out that the pedagogical practice of the teachers analyzed is still permeated by a schooling view, according to which, the purpose is to prepare the children for elementary school, in addition to the observed teachers maintain the outdated vision of education to the young child, where the focus it is not in the student but in the teacher.
author_additional LOBATO, Vívian da Silva
author_additionalStr LOBATO, Vívian da Silva
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author COSTA, Rafaelly Paola Alexandre da Costa e
title Educação infantil: uma análise das práticas pedagógicas
title_short Educação infantil: uma análise das práticas pedagógicas
title_full Educação infantil: uma análise das práticas pedagógicas
title_fullStr Educação infantil: uma análise das práticas pedagógicas
title_full_unstemmed Educação infantil: uma análise das práticas pedagógicas
title_sort educação infantil: uma análise das práticas pedagógicas
publishDate 2019
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2469
_version_ 1787154836705247232
score 11.753735