Artigo

Direitos humanos e a formação de professores que ensinam Ciências

Themes such as dignity of the human person, needs and human rights, as well as those related to principles and values such as freedom, respect, equality, justice and non-discrimination, among others, need to penetrate the spaces of teacher training, with the perspective of reaffirming and disseminat...

ver descrição completa

Autor principal: SOUZA, Ana Carla Santos de
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: 2020
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2913
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2913
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-29132020-02-13T03:04:02Z Direitos humanos e a formação de professores que ensinam Ciências Human rights and the training of teachers who teach science SOUZA, Ana Carla Santos de BARATA, Erllon Rodolfo Viegas http://lattes.cnpq.br/7973814223294964 FREITAS, Nádia Magalhães da Silva http://lattes.cnpq.br/2982253212145468 https://orcid.org/0000-0003-0042-8640 Direitos humanos Formação de professores que ensinam ciências Trabalho infantil Human rights Teacher training Infantile work CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO::DIREITOS ESPECIAIS CNPQ::OUTROS::CIENCIAS Themes such as dignity of the human person, needs and human rights, as well as those related to principles and values such as freedom, respect, equality, justice and non-discrimination, among others, need to penetrate the spaces of teacher training, with the perspective of reaffirming and disseminate human rights principles. The research-training, developed in the context of the theme "Relations between Science, Society and Citizenship II", with the students of the Integrated Degree Course in Science, Mathematics and Language, at the Federal University of Pará, aimed apprehending as a formative experience, involving "the affirmation of human rights", contributes to the necessary problematization of its opposite "the violation of human rights". For this, we used photos reproductions that presented degrading situations with humans. We used photograph reproductions that presented degrading situations with human beings, to foment the problematization about the situations. We brought to this article the analysis of the appreciations of two graduates, regarding infantile work, to problematize the consequences linked to the violation of human rights and human dignity. In this process, we observed that the culture of relativization of situations that imply a violation of human rights was, at that time, abandoned. The attitude towards formative experience has turned to sensitivity to the human condition. Temáticas como dignidade da pessoa humana, necessidades e direitos humanos, e também aquelas relacionadas a princípios e a valores como liberdade, respeito, igualdade, justiça e não discriminação, entre outras, precisam adentrar os espaços de formação de professores, com a perspectiva de reafirmar e de disseminar os princípios relativos aos direitos humanos. O trabalho de pesquisa-formação, desenvolvido no contexto do tema “Relações entre Ciência, Sociedade e Cidadania II”, junto aos discentes do Curso de Licenciatura Integrada em Ciências, Matemática e Linguagens, da Universidade Federal do Pará, objetivou apreender em que termos uma experiência formativa, envolvendo “a afirmação dos direitos humanos”, contribui para a necessária problematização do seu oposto “a violação dos direitos humanos”. Para tal, utilizamos fotos reproduções que apresentavam situações degradantes com seres humanos. Trouxemos para este artigo as análises relativas às ponderações de dois licenciandos, relativas ao trabalho infantil, para problematizar os desdobramentos vinculados à violação dos direitos humanos e à dignidade humana. Nesse processo, observamos que a cultura da relativização das situações que implicam em violação dos direitos humanos foi, naquele momento, abandonada. A postura frente à experiência formativa voltou-se à sensibilidade para a condição humana. 2020-02-12T18:39:36Z 2020-02-12T18:39:36Z 2019-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo SOUZA, Ana Carla Santos de. Direitos humanos e a formação de professores que ensinam ciências. Orientador: Erllon Rodolfo Viegas Barata. Coorientadora: Nádia Magalhães da Silva Freitas. 2019. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens) – Faculdade de Educação Matemática e Científica, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2913. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2913 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Direitos humanos
Formação de professores que ensinam ciências
Trabalho infantil
Human rights
Teacher training
Infantile work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO::DIREITOS ESPECIAIS
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
spellingShingle Direitos humanos
Formação de professores que ensinam ciências
Trabalho infantil
Human rights
Teacher training
Infantile work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO::DIREITOS ESPECIAIS
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
SOUZA, Ana Carla Santos de
Direitos humanos e a formação de professores que ensinam Ciências
topic_facet Direitos humanos
Formação de professores que ensinam ciências
Trabalho infantil
Human rights
Teacher training
Infantile work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO::DIREITOS ESPECIAIS
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
description Themes such as dignity of the human person, needs and human rights, as well as those related to principles and values such as freedom, respect, equality, justice and non-discrimination, among others, need to penetrate the spaces of teacher training, with the perspective of reaffirming and disseminate human rights principles. The research-training, developed in the context of the theme "Relations between Science, Society and Citizenship II", with the students of the Integrated Degree Course in Science, Mathematics and Language, at the Federal University of Pará, aimed apprehending as a formative experience, involving "the affirmation of human rights", contributes to the necessary problematization of its opposite "the violation of human rights". For this, we used photos reproductions that presented degrading situations with humans. We used photograph reproductions that presented degrading situations with human beings, to foment the problematization about the situations. We brought to this article the analysis of the appreciations of two graduates, regarding infantile work, to problematize the consequences linked to the violation of human rights and human dignity. In this process, we observed that the culture of relativization of situations that imply a violation of human rights was, at that time, abandoned. The attitude towards formative experience has turned to sensitivity to the human condition.
author_additional BARATA, Erllon Rodolfo Viegas
author_additionalStr BARATA, Erllon Rodolfo Viegas
format Artigo
author SOUZA, Ana Carla Santos de
title Direitos humanos e a formação de professores que ensinam Ciências
title_short Direitos humanos e a formação de professores que ensinam Ciências
title_full Direitos humanos e a formação de professores que ensinam Ciências
title_fullStr Direitos humanos e a formação de professores que ensinam Ciências
title_full_unstemmed Direitos humanos e a formação de professores que ensinam Ciências
title_sort direitos humanos e a formação de professores que ensinam ciências
publishDate 2020
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2913
_version_ 1787154940866592768
score 11.753735