Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões

The present work titled How the participation of children now of welcoming : Inquiries and reflections, aims to understand what the participation of children in daycare centers and preschools means. In a specific way, it intends to analyze the participation of children or noting these spaces, spe...

ver descrição completa

Autor principal: ARAÚJO, Renata Gonçalves de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2020
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3201
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3201
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-32012020-10-23T03:04:02Z A participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões ARAÚJO, Renata Gonçalves de BAHIA, Celi da Costa Silva http://lattes.cnpq.br/2958323350917968 https://orcid.org/0000-0002-3104-2647 Criança Participação Acolhida Child Participation Welcome CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR The present work titled How the participation of children now of welcoming : Inquiries and reflections, aims to understand what the participation of children in daycare centers and preschools means. In a specific way, it intends to analyze the participation of children or noting these spaces, specifically in the nursery I room, as well as to verify how the participation of children in learning situations occurs. In addition, reflecting on the limits and possibilities of participation of children in the nursery I room at the time of welcoming. The ideas developed here are based on authors such AGOSTINHO (2010), MELO (2007), COUTINHO (2011), OLIVEIRA-FORMOSINHO (2011), VASCONCELOS (2011) among others. Methodologically the work produced from the qualitative approach based on CHIZZOTI (2003), in which the researcher approaches and interacts with the research subjects, as methodology was used the action research based on THIOLLENT (1947), and as a technique, the participant observation GIL (2008) was used. The main results indicate that the participation of children in these spaces has been denied and the decisions are still centered on the adult. Finally, we emphasize the importance of writing this work of conclusion of course, where it was characterized formative, thus enabling the primary understanding and demystification about the participation of children at the time of welcoming, as well as highlighting the Experience and Learnings obtained. O presente trabalho intitulado como A participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões, tem por objetivo compreender o que significa a participação das crianças em creches e pré-escolas. De modo específico pretende analisar a participação das crianças ou não nesses espaços, especificamente na sala do maternal I, bem como verificar de que forma ocorre a participação das crianças nas situações de aprendizagem. Além disso, refletir sobre os limites e possibilidades de participação das crianças na sala do maternal I, no momento da acolhida. As ideias aqui desenvolvidas fundamentam-se em autores como AGOSTINHO (2010), MELO (2007), COUTINHO (2011), OLIVEIRA-FORMOSINHO (2011), ALFAGEME (2003). Metodologicamente o trabalho produzido a partir de uma abordagem do tipo qualitativa baseado em CHIZZOTI (2003), no qual o pesquisador aproxima e interage com os sujeitos da pesquisa, como metodologia utilizou-se THIOLLENT (1947) e como técnica utilizou-se observação participante baseado em GIL (2008). Os principais resultados apontam que a participação das crianças nesses espaços tem sido negado e as decisões ainda estão centradas no adulto. Por fim ressalta-se a importância da escrita desse trabalho de conclusão de curso, onde caracterizou-se formativo, possibilitando assim, a compreensão e desmitificação primárias sobre a participação das crianças no momento da acolhida, bem como destacando a experiência e aprendizagens obtidas. 2020-10-22T19:04:37Z 2020-10-22T19:04:37Z 2019-01-07 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação ARAÚJO, Renata Gonçalves de. A participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões. Orientadora: Celi da Costa Silva Bahia. 2020. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3201. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3201 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Criança
Participação
Acolhida
Child
Participation
Welcome
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
spellingShingle Criança
Participação
Acolhida
Child
Participation
Welcome
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
ARAÚJO, Renata Gonçalves de
A participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões
topic_facet Criança
Participação
Acolhida
Child
Participation
Welcome
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
description The present work titled How the participation of children now of welcoming : Inquiries and reflections, aims to understand what the participation of children in daycare centers and preschools means. In a specific way, it intends to analyze the participation of children or noting these spaces, specifically in the nursery I room, as well as to verify how the participation of children in learning situations occurs. In addition, reflecting on the limits and possibilities of participation of children in the nursery I room at the time of welcoming. The ideas developed here are based on authors such AGOSTINHO (2010), MELO (2007), COUTINHO (2011), OLIVEIRA-FORMOSINHO (2011), VASCONCELOS (2011) among others. Methodologically the work produced from the qualitative approach based on CHIZZOTI (2003), in which the researcher approaches and interacts with the research subjects, as methodology was used the action research based on THIOLLENT (1947), and as a technique, the participant observation GIL (2008) was used. The main results indicate that the participation of children in these spaces has been denied and the decisions are still centered on the adult. Finally, we emphasize the importance of writing this work of conclusion of course, where it was characterized formative, thus enabling the primary understanding and demystification about the participation of children at the time of welcoming, as well as highlighting the Experience and Learnings obtained.
author_additional BAHIA, Celi da Costa Silva
author_additionalStr BAHIA, Celi da Costa Silva
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author ARAÚJO, Renata Gonçalves de
title A participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões
title_short A participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões
title_full A participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões
title_fullStr A participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões
title_full_unstemmed A participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões
title_sort participação das crianças no momento da acolhida: indagações e reflexões
publishDate 2020
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3201
_version_ 1787155005922344960
score 11.753735