/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A desnutrição na aprendizagem: fatores e consequências
This article is presented as a course conclusion paper, a partial requirement to obtain a degree in Pedagogy from the Universidade Federal do Pará. It aims to address malnutrition and hunger as factors that make learning difficult and explain its consequences in education. Conceptualizing malnutr...
Autor principal: | MAIA, Carla Danielle dos Santos |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3216 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3216 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-32162021-08-19T20:22:28Z A desnutrição na aprendizagem: fatores e consequências MAIA, Carla Danielle dos Santos OLIVEIRA, Sônia Maria Maia http://lattes.cnpq.br/0360323192870657 Desnutrição Aprendizagem Fome Malnutrition Learning Hunger CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO This article is presented as a course conclusion paper, a partial requirement to obtain a degree in Pedagogy from the Universidade Federal do Pará. It aims to address malnutrition and hunger as factors that make learning difficult and explain its consequences in education. Conceptualizing malnutrition, hunger and learning shows the relationship between them and how malnutrition affects the student's physical and cognitive development, and is therefore a serious short-term and / or long-term consequence. The importance of the school is also discussed through a qualitative research in a state school located in the city of Belém, seeking to know the intervention in the clinical picture of the student and the attitude of the teachers regarding malnutrition. It shows how malnutrition affects the student and the importance of school and state in intervention. Artigo é apresentado como trabalho de conclusão de curso, requisito parcial para a obtenção do título de Licenciatura em Pedagogia pela Universidade federal do Pará. Tem por objetivo abordar a desnutrição e fome como fatores que dificultam a aprendizagem e explicitar suas consequências na educação. Conceituando a desnutrição, a fome e a aprendizagem percebe-se a relação entre eles e como a desnutrição afeta o desenvolvimento físico e cognitivo do aluno, sendo assim, uma consequência grave de curto e/ou longo prazo. A importância da escola também é discutida através de uma pesquisa de cunho qualitativo em uma escola estadual localizada na cidade de Belém, buscando conhecer a intervenção no quadro clínico do aluno e a postura das professoras perante a desnutrição. Mostra como a desnutrição afeta o aluno e a importância da escola e do estado na intervenção. 2020-11-04T16:53:09Z 2020-11-04T16:53:09Z 2019-07-11 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo MAIA, Carla Danielle dos Santos. A desnutrição na aprendizagem: fatores e consequências. Orientadora: Sonia Maria Maia Oliveira. 2020. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3216. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3216 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Desnutrição Aprendizagem Fome Malnutrition Learning Hunger CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
spellingShingle |
Desnutrição Aprendizagem Fome Malnutrition Learning Hunger CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO MAIA, Carla Danielle dos Santos A desnutrição na aprendizagem: fatores e consequências |
topic_facet |
Desnutrição Aprendizagem Fome Malnutrition Learning Hunger CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This article is presented as a course conclusion paper, a partial requirement to
obtain a degree in Pedagogy from the Universidade Federal do Pará. It aims to
address malnutrition and hunger as factors that make learning difficult and explain
its consequences in education. Conceptualizing malnutrition, hunger and learning
shows the relationship between them and how malnutrition affects the student's
physical and cognitive development, and is therefore a serious short-term and / or
long-term consequence. The importance of the school is also discussed through a
qualitative research in a state school located in the city of Belém, seeking to know
the intervention in the clinical picture of the student and the attitude of the teachers
regarding malnutrition. It shows how malnutrition affects the student and the
importance of school and state in intervention. |
author_additional |
OLIVEIRA, Sônia Maria Maia |
author_additionalStr |
OLIVEIRA, Sônia Maria Maia |
format |
Artigo |
author |
MAIA, Carla Danielle dos Santos |
title |
A desnutrição na aprendizagem: fatores e consequências |
title_short |
A desnutrição na aprendizagem: fatores e consequências |
title_full |
A desnutrição na aprendizagem: fatores e consequências |
title_fullStr |
A desnutrição na aprendizagem: fatores e consequências |
title_full_unstemmed |
A desnutrição na aprendizagem: fatores e consequências |
title_sort |
desnutrição na aprendizagem: fatores e consequências |
publishDate |
2020 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3216 |
_version_ |
1787155008770277376 |
score |
11.753896 |