/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Práticas pedagógicas na escola do campo: uma análise numa escola no município de Acará-PA
The research under development presents as its main objective to analyze the pedagogical practices developed in a rural school, aiming to verify in the midst of their various aspirations if these practices reflect the historical and cultural reality of their students, who live in rural areas, in par...
Autor principal: | SANTOS, Adrea Natalia Lobo dos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3336 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3336 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-33362022-01-06T13:29:42Z Práticas pedagógicas na escola do campo: uma análise numa escola no município de Acará-PA SANTOS, Adrea Natalia Lobo dos NASCIMENTO, Afonso Welliton de Sousa http://lattes.cnpq.br/0305006968020175 Educação do campo Práticas pedagógicas Escola Field education Pedagogical practices School CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The research under development presents as its main objective to analyze the pedagogical practices developed in a rural school, aiming to verify in the midst of their various aspirations if these practices reflect the historical and cultural reality of their students, who live in rural areas, in particular, seek systematize the knowledge for the final consolidation of this research. The same is true at M.E.F. Prof. Izabel Barral, inserted in a community of agricultural tradition, Community Guarumã located in the municipality of Acará. Behind it takes a reflection on the relationship between the school, the subject of the field and the practices. Whether this relationship takes into account the specificities of country life. The research makes a qualitative analysis carried out in the school that has a demand of students 100% of the field, having as theoretical reference an articulation between the legal bases that structure the policies directed to the field education and the educators who defend a more concept extended field education. A pesquisa apresenta como objeto de estudo as práticas pedagógicas desenvolvidas muna escola do campo, visando verificar em meio aos seus diversos anseios se as mesmas contemplam a realidade dos seus alunos, que vivem nos espaços rurais. O lócus dessa pesquisa é a escola M.E.F. Prof.ª Izabel Barral, inserida numa comunidade de tradição agrícola, a Comunidade Guarumã localizada no município de Acará. O artigo busca trazer a tona uma reflexão a cerca da relação entre a escola, os sujeitos do campo e as práticas pedagógicas efetivadas na escola. Se essa relação leva em consideração as especificidades da vida no campo. A pesquisa faz uma análise qualitativa realizada na escola que tem uma demanda de alunos 100% do campo, tendo como referencial teórico uma articulação entre as bases legais que estruturam as políticas voltadas para a educação do campo e os educadores e educadoras que defendem um conceito mais alargado de educação do campo. 2021-05-04T19:18:56Z 2021-05-04T19:18:56Z 2019-12-26 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Adrea Natalia Lobo dos. Práticas pedagógicas na escola do campo: uma análise numa escola no município de Acará – PA. Orientador: Afonso Welliton de Sousa Nascimento. 2019. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação do Campo – Habilitação em Ciências Naturais) – Faculdade de Formação e Desenvolvimento do Campo, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Acará, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3336. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3336 por Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Educação do campo Práticas pedagógicas Escola Field education Pedagogical practices School CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Educação do campo Práticas pedagógicas Escola Field education Pedagogical practices School CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO SANTOS, Adrea Natalia Lobo dos Práticas pedagógicas na escola do campo: uma análise numa escola no município de Acará-PA |
topic_facet |
Educação do campo Práticas pedagógicas Escola Field education Pedagogical practices School CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The research under development presents as its main objective to analyze the pedagogical practices developed in a rural school, aiming to verify in the midst of their various aspirations if these practices reflect the historical and cultural reality of their students, who live in rural areas, in particular, seek systematize the knowledge for the final consolidation of this research. The same is true at M.E.F. Prof. Izabel Barral, inserted in a community of agricultural tradition, Community Guarumã located in the municipality of Acará. Behind it takes a reflection on the relationship between the school, the subject of the field and the practices. Whether this relationship takes into account the specificities of country life. The research makes a qualitative analysis carried out in the school that has a demand of students 100% of the field, having as theoretical reference an articulation between the legal bases that structure the policies directed to the field education and the educators who defend a more concept extended field education. |
author_additional |
NASCIMENTO, Afonso Welliton de Sousa |
author_additionalStr |
NASCIMENTO, Afonso Welliton de Sousa |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SANTOS, Adrea Natalia Lobo dos |
title |
Práticas pedagógicas na escola do campo: uma análise numa escola no município de Acará-PA |
title_short |
Práticas pedagógicas na escola do campo: uma análise numa escola no município de Acará-PA |
title_full |
Práticas pedagógicas na escola do campo: uma análise numa escola no município de Acará-PA |
title_fullStr |
Práticas pedagógicas na escola do campo: uma análise numa escola no município de Acará-PA |
title_full_unstemmed |
Práticas pedagógicas na escola do campo: uma análise numa escola no município de Acará-PA |
title_sort |
práticas pedagógicas na escola do campo: uma análise numa escola no município de acará-pa |
publishDate |
2021 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3336 |
_version_ |
1787154991553708032 |
score |
11.753896 |