Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Assistência estudantil na UFPA: o estado da arte

This article presents the qualitative approach research carried out through the State of the Art in the year 2017. The objective was to analyze the theoretical productions developed at the Federal University of Pará on the Student Assistance Policy to identify which aspects have been privileged on t...

ver descrição completa

Autor principal: RIBEIRO, Drielle Lucia Gomes da Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2021
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3646
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3646
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-36462022-08-31T16:55:59Z Assistência estudantil na UFPA: o estado da arte RIBEIRO, Drielle Lucia Gomes da Silva CASTRO, Regina Celi Alvarenga de Moura http://lattes.cnpq.br/6892885831453424 http://orcid.org/0000-0002-8963-3108 Políticas públicas Ensino superior Evasão Public Politcs Higher education Evasion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS This article presents the qualitative approach research carried out through the State of the Art in the year 2017. The objective was to analyze the theoretical productions developed at the Federal University of Pará on the Student Assistance Policy to identify which aspects have been privileged on the PNAES in this context. The theoretical productions were searched from April to October 2017 on the Scielo, Google Academic, Capes Bank of Theses, UFPA Virtual Library Database and UFPA Physical Library Database, Campus Altamira, by means of the descriptors "Program of Student Assistance in UFPA", "PNAES in UFPA" and "Permanency Program in UFPA". The criterion for inclusion in the analytical corpus was to investigate the PNAES and to have been published in the period from 2007 to 2017. Sixty-one productions were identified, of which 11 were composed of the analytical corpus. It was identified that the theoretical productions on the PNAES in the UFPA are incipient. In general, in the studies, discussions are proposed on aspects related to the need to implement actions related to student assistance in order to contribute to the student's permanence in higher education, and point out limitations and weaknesses in relation to the implementation of these policies, mainly in the interior campuses on which did not identify productions that problematized student assistance indicating a gap in this discussion and a field for further research. Nesse artigo é apresentada a pesquisa de abordagem qualitativa, realizada por meio do Estado da Arte no ano de 2017. O objetivo foi analisar as produções teóricas desenvolvidas na Universidade Federal do Pará sobre a Política de Assistência Estudantil para identificar quais aspectos têm sido privilegiados sobre o PNAES nesse contexto. As buscas das produções teóricas foram feitas, no período de abril a outubro de 2017 nossites Scielo, Google Acadêmico, Banco de Teses da Capes, Banco de Dados da Biblioteca Virtual da UFPA e Banco de Dados da Biblioteca Física da UFPA, Campus Altamira, por meio dos descritores “Programa de Assistência Estudantil na UFPA”, “PNAES na UFPA” e “Programa Permanência na UFPA”. O critério para inclusão no corpus analítico foi ter como objeto de investigação o PNAES e ter sido publicado no período de 2007 a 2017. Foram localizadas 61 produções das quais 11 compuseram o corpus analítico. Foi identificado que as produções teóricas sobre o PNAES na UFPA são incipientes. De maneira geral nos estudos são propostas discussões sobre aspectos relacionados à necessidade de implantação de ações referentes à assistência estudantil com vistas a contribuir para a permanência do estudante no ensino superior e apontam limites e fragilidades em relação à implementação dessas políticas principalmente nos campi do interior sobre os quais não foram identificadasproduções que problematizem a assistência estudantil indicando uma lacuna nessa discussão e um campo para novas pesquisas. 2021-11-04T16:32:28Z 2021-11-04T16:32:28Z 2017-11-08 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação RIBEIRO, Drielle Lucia Gomes da Silva. Assistência estudantil na UFPA: o estado da arte. Orientadora: Regina Celi Alvarenga de Moura Castro. 2018. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2018. Disponível em:https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3646. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3646 por Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Políticas públicas
Ensino superior
Evasão
Public Politcs
Higher education
Evasion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
spellingShingle Políticas públicas
Ensino superior
Evasão
Public Politcs
Higher education
Evasion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
RIBEIRO, Drielle Lucia Gomes da Silva
Assistência estudantil na UFPA: o estado da arte
topic_facet Políticas públicas
Ensino superior
Evasão
Public Politcs
Higher education
Evasion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
description This article presents the qualitative approach research carried out through the State of the Art in the year 2017. The objective was to analyze the theoretical productions developed at the Federal University of Pará on the Student Assistance Policy to identify which aspects have been privileged on the PNAES in this context. The theoretical productions were searched from April to October 2017 on the Scielo, Google Academic, Capes Bank of Theses, UFPA Virtual Library Database and UFPA Physical Library Database, Campus Altamira, by means of the descriptors "Program of Student Assistance in UFPA", "PNAES in UFPA" and "Permanency Program in UFPA". The criterion for inclusion in the analytical corpus was to investigate the PNAES and to have been published in the period from 2007 to 2017. Sixty-one productions were identified, of which 11 were composed of the analytical corpus. It was identified that the theoretical productions on the PNAES in the UFPA are incipient. In general, in the studies, discussions are proposed on aspects related to the need to implement actions related to student assistance in order to contribute to the student's permanence in higher education, and point out limitations and weaknesses in relation to the implementation of these policies, mainly in the interior campuses on which did not identify productions that problematized student assistance indicating a gap in this discussion and a field for further research.
author_additional CASTRO, Regina Celi Alvarenga de Moura
author_additionalStr CASTRO, Regina Celi Alvarenga de Moura
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author RIBEIRO, Drielle Lucia Gomes da Silva
title Assistência estudantil na UFPA: o estado da arte
title_short Assistência estudantil na UFPA: o estado da arte
title_full Assistência estudantil na UFPA: o estado da arte
title_fullStr Assistência estudantil na UFPA: o estado da arte
title_full_unstemmed Assistência estudantil na UFPA: o estado da arte
title_sort assistência estudantil na ufpa: o estado da arte
publishDate 2021
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3646
_version_ 1787155068252848128
score 11.753735