/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A importância da família na educação infantil: um estudo de caso na EMEI Irmã Dulce
The objective of this work is to discuss the importance of School-Family Integration in the process of teaching learning in order to achieve a quality education, since it is in the home that the child experiences the first social contact of his life, living with his family and loved ones, it can...
Autor principal: | MELO, Marinune dos Anjos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3685 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3685 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-36852022-08-31T16:54:45Z A importância da família na educação infantil: um estudo de caso na EMEI Irmã Dulce MELO, Marinune dos Anjos BUSSIOLI, Thereza de Fátima http://lattes.cnpq.br/8796070009873864 Escola-Família Ensino aprendizagem Contato social School-Family Teaching learning Social contact CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The objective of this work is to discuss the importance of School-Family Integration in the process of teaching learning in order to achieve a quality education, since it is in the home that the child experiences the first social contact of his life, living with his family and loved ones, it can also be observed that with the presence of the family in the school context, it can help in the learning process of the child. Having as main objectives, to understand how the participation of the family occurs in the school learning of the child, verifying the participation of the family in the school life of the children; identifying how families participate in children's school life; investigating whether in the School's Political Pedagogical Project there is concern about the relationship with the Family. Considering that the family constitutes the dynamic unity of affective, social and cognitive relations that are immersed in the material conditions. It is well known that in order to have a good practice it is necessary for the teacher to keep up-to-date, researching and studying, since students need solutions to the problems of their current teaching, during the stage of the internship they were moments rich and important lived in a context in the classroom, making a dialectical relationship between theory and practice. Also during the construction of this work in field research, dynamic and pleasurable activities were developed, encouraging parents to participate more in the teaching and learning process through play activities, providing parents with various educational strategies, sometimes challenging, in order to understand better each, respecting the limits. Objetiva-se a partir deste trabalho abordar sobre a importância da Integração Escola-Família no Processo ensino aprendizagem visando buscar uma educação de qualidade, pois é em seu lar que a criança experimenta o primeiro contato social de sua vida, convivendo com sua família e os entes queridos, também pode se observar que com a presença da família no contexto escolar, poderá ajudar no processo de aprendizagem da criança. Tendo como principais objetivos, compreender como se dá a participação da família no aprendizado escolar da criança, verificar a participação da família na vida escolar das crianças; identificar de que forma as famílias participam da vida escolar das crianças; investigando se no Projeto Político Pedagógico da escola há preocupação da relação com a Família Haja vista que a família constitui a unidade dinâmica das relações de cunho afetivo, social e cognitivo que estão imersas nas condições materiais. É notório que para se ter uma boa prática é necessária que o professor mantenha sempre atualizado, pesquisando, estudando, pois os alunos precisam de soluções para os problemas dos ensinos atuais, no período de realização do estágio foram momentos, ricos e importantes vivenciados em um contexto na sala de aula, fazendo uma relação dialética entre a teoria e a prática. Também durante a construção deste trabalho na pesquisa de campo, foram desenvolvidas atividades dinâmicas e prazerosas, estimulado os pais a participarem mais no processo de ensino e aprendizagem através de atividades lúdicas, proporcionando aos pais diversas estratégias educativas, algumas vezes desafiadoras, visando compreenderem melhor cada um, respeitando os limites 2021-11-24T17:58:45Z 2021-11-24T17:58:45Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação MELO, Marinune dos Anjos. A importância da família na educação infantil: um estudo de caso na EMEI Irmã Dulce. Orientadora: Thereza de Fátima Bussioli. 2018. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Novo Repartimento, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3685. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3685 por Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Escola-Família Ensino aprendizagem Contato social School-Family Teaching learning Social contact CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Escola-Família Ensino aprendizagem Contato social School-Family Teaching learning Social contact CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO MELO, Marinune dos Anjos A importância da família na educação infantil: um estudo de caso na EMEI Irmã Dulce |
topic_facet |
Escola-Família Ensino aprendizagem Contato social School-Family Teaching learning Social contact CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The objective of this work is to discuss the importance of School-Family Integration in the
process of teaching learning in order to achieve a quality education, since it is in the home
that the child experiences the first social contact of his life, living with his family and loved
ones, it can also be observed that with the presence of the family in the school context, it can
help in the learning process of the child. Having as main objectives, to understand how the
participation of the family occurs in the school learning of the child, verifying the participation
of the family in the school life of the children; identifying how families participate in children's
school life; investigating whether in the School's Political Pedagogical Project there is
concern about the relationship with the Family. Considering that the family constitutes the
dynamic unity of affective, social and cognitive relations that are immersed in the material
conditions. It is well known that in order to have a good practice it is necessary for the
teacher to keep up-to-date, researching and studying, since students need solutions to the
problems of their current teaching, during the stage of the internship they were moments rich
and important lived in a context in the classroom, making a dialectical relationship between
theory and practice. Also during the construction of this work in field research, dynamic and
pleasurable activities were developed, encouraging parents to participate more in the
teaching and learning process through play activities, providing parents with various
educational strategies, sometimes challenging, in order to understand better each,
respecting the limits. |
author_additional |
BUSSIOLI, Thereza de Fátima |
author_additionalStr |
BUSSIOLI, Thereza de Fátima |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
MELO, Marinune dos Anjos |
title |
A importância da família na educação infantil: um estudo de caso na EMEI Irmã Dulce |
title_short |
A importância da família na educação infantil: um estudo de caso na EMEI Irmã Dulce |
title_full |
A importância da família na educação infantil: um estudo de caso na EMEI Irmã Dulce |
title_fullStr |
A importância da família na educação infantil: um estudo de caso na EMEI Irmã Dulce |
title_full_unstemmed |
A importância da família na educação infantil: um estudo de caso na EMEI Irmã Dulce |
title_sort |
importância da família na educação infantil: um estudo de caso na emei irmã dulce |
publishDate |
2021 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3685 |
_version_ |
1787155084211126272 |
score |
11.753735 |