/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Proposta de experimentação de baixo custo no ensino de física
The objective of this work is to approach and analyze the question of the use of experimentation in the teaching of physics, with proposals for low-cost experiments, in order to encourage teachers to use the experiments in physics classes, and also to promote the active participation of students in...
Autor principal: | PEREIRA, Josimara Lobato |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3769 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3769 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-37692022-01-12T13:12:10Z Proposta de experimentação de baixo custo no ensino de física PEREIRA, Josimara Lobato COSTA, José Francisco da Silva http://lattes.cnpq.br/9492719731740641 Ensino de física Experimentação Experimentos de baixo custo physics teaching Experimentation Low-cost experiments CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA The objective of this work is to approach and analyze the question of the use of experimentation in the teaching of physics, with proposals for low-cost experiments, in order to encourage teachers to use the experiments in physics classes, and also to promote the active participation of students in classes. To obtain these proposed objectives, the literature review methodology was used in articles, theses, dissertations, focused on this theme. According to the researches analyzed, the teaching of physics faces a very difficult reality, as the classes are still predominantly theoretical, with expository classes, unattractive and far from the students’ reality, making them not interested in the subject, as the classes they come down to the application of formulas and concepts. As a result, researchers and educators have advocated the use of experimentation as an effective tool for stimulating student interest in the discipline. In general, experimentation is rarely present in Physics classes, due to the lack of laboratory, equipment, and teacher training, or when it is used it is wrongly used. Thus, one of the alternatives defended by the authors to face the lack of equipment and also the lack of a laboratory, is the planning and execution of low-cost experimental activities. Experimentation in teaching physics is still a challeng to be overcome. Despite this, most of the Works analyzed showed a poitive rather than a negative view of expeimentation in teaching physics. O objetivo deste trabalho é abordar e analisar a questão do uso da experimentação no ensino de física, com propostas de experimentos de baixo custo, com o intuito de estimular os professores a utilizar os experimentos nas aulas de física, e também de promover a participação ativa dos alunos nas aulas. Para obter esses objetivos propostos foi utilizada a metodologia de revisão bibliográfica em artigos, teses, dissertações, voltados para esta temática. De acordo com as pesquisas analisadas o ensino de física enfrenta uma realidade muito difícil, pois as aulas ainda são predominantemente teóricas, com aulas expositivas, pouco atrativas e longe da realidade dos alunos, fazendo com que eles não se interessem pela disciplina, pois as aulas se resumem a aplicação de fórmulas e conceitos. Em função disso, pesquisadores e educadores tem defendido o uso da experimentação, como uma ferramenta eficaz por estimular o interesse do aluno pela disciplina. Em geral, a experimentação raramente está presente nas aulas de física, devido à falta de laboratório, de equipamentos, e de preparo dos professores, ou quando é utilizada é de forma equivocada. Com isso, uma das alternativas defendida pelos autores para enfrentar a ausência de equipamentos e também a falta de laboratório, está no planejamento e na execução de atividades experimentais de baixo custo. A experimentação no ensino de física ainda é um desafio a ser vencido. Apesar disso, a maioria dos trabalhos analisados demonstraram uma visão mais positiva do que negativa para a experimentação no ensino de física. 2022-01-11T18:35:40Z 2022-01-11T18:35:40Z 2021-10-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação PEREIRA, Josimara Lobato. Proposta de experimentação de baixo custo no ensino de física. Orientador: José Francisco da Silva Costa. 2021. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3769. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3769 por Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Ensino de física Experimentação Experimentos de baixo custo physics teaching Experimentation Low-cost experiments CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
spellingShingle |
Ensino de física Experimentação Experimentos de baixo custo physics teaching Experimentation Low-cost experiments CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA PEREIRA, Josimara Lobato Proposta de experimentação de baixo custo no ensino de física |
topic_facet |
Ensino de física Experimentação Experimentos de baixo custo physics teaching Experimentation Low-cost experiments CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
The objective of this work is to approach and analyze the question of the use of experimentation in the teaching of physics, with proposals for low-cost experiments, in order to encourage teachers to use the experiments in physics classes, and also to promote the active participation of students in classes. To obtain these proposed objectives, the literature review methodology was used in articles, theses, dissertations, focused on this theme. According to the researches analyzed, the teaching of physics faces a very difficult reality, as the classes are still predominantly theoretical, with expository classes, unattractive and far from the students’ reality, making them not interested in the subject, as the classes they come down to the application of formulas and concepts. As a result, researchers and educators have advocated the use of experimentation as an effective tool for stimulating student interest in the discipline. In general, experimentation is rarely present in Physics classes, due to the lack of laboratory, equipment, and teacher training, or when it is used it is wrongly used. Thus, one of the alternatives defended by the authors to face the lack of equipment and also the lack of a laboratory, is the planning and execution of low-cost experimental activities. Experimentation in teaching physics is still a challeng to be overcome. Despite this, most of the Works analyzed showed a poitive rather than a negative view of expeimentation in teaching physics. |
author_additional |
COSTA, José Francisco da Silva |
author_additionalStr |
COSTA, José Francisco da Silva |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
PEREIRA, Josimara Lobato |
title |
Proposta de experimentação de baixo custo no ensino de física |
title_short |
Proposta de experimentação de baixo custo no ensino de física |
title_full |
Proposta de experimentação de baixo custo no ensino de física |
title_fullStr |
Proposta de experimentação de baixo custo no ensino de física |
title_full_unstemmed |
Proposta de experimentação de baixo custo no ensino de física |
title_sort |
proposta de experimentação de baixo custo no ensino de física |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3769 |
_version_ |
1787155092441399296 |
score |
11.753896 |