/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Diálogos sobre educação e tecnologias: configurações do trabalho docente na pandemia
The article discusses the vision and correlation of teacher, student and technologies in the teaching and learning process from the perspective of the teacher, in the context of the covid-19 pandemic, taking into account the adaptations and the new structure of the classroom. To analyze the teachers...
Autor principal: | GOMES, André Romão |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3825 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3825 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-38252022-02-12T03:05:33Z Diálogos sobre educação e tecnologias: configurações do trabalho docente na pandemia GOMES, André Romão CORRÊA, Jéssica do Socorro Leite http://lattes.cnpq.br/3899704557705100 https://orcid.org/0000-0003-4135-4895 Educação Tecnologias Aprendizagem Professores Education Technologies Learning Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The article discusses the vision and correlation of teacher, student and technologies in the teaching and learning process from the perspective of the teacher, in the context of the covid-19 pandemic, taking into account the adaptations and the new structure of the classroom. To analyze the teachers' reports, it was necessary to create a virtual questionnaire through the google forms platform, with 6 objective and 4 subjective questions, aimed at the use of Digital Technologies of Information and Communication in education, where 28 public school teachers contributed. After analyzing the collected information, the relationship between knowledge and pleasure, satisfaction, playing, learning and technological tools is perceived as positively evaluated by teachers. This result confirms how TDICs can help the teacher in the classroom with tools that facilitate the teaching and learning process. However, the need for structural improvements and continuing education for teachers is identified. O artigo discute a visão e a correlação professor, aluno e tecnologias no processo de ensino e aprendizagem a partir da visão do professor, no contexto da pandemia da covid-19, levando em consideração as adaptações e a nova estruturação da sala de aula. Para analisar os relatos dos professores, fez-se necessário criar um questionário virtual através da plataforma google forms, sendo 6 questões objetivas e 4 subjetivas, direcionadas ao uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na educação, onde 28 professores da rede pública contribuíram. Após análise das informações coletadas percebe-se a relação do conhecimento com o prazer, satisfação, o brincar, a aprendizagem e as ferramentas tecnológicas avaliadas positivamente pelos professores. Este resultado vem reiterar o quanto as TDICs podem auxiliar o professor dentro da sala de aula com ferramentas facilitadoras do processo de ensino e aprendizagem. Entretanto, identifica-se a necessidade de melhorias estruturais e de formação continuada para os docentes. 2022-02-11T22:47:15Z 2022-02-11T22:47:15Z 2021-11-25 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo GOMES, André Romão. Diálogos sobre educação e tecnologias: configurações do trabalho docente na pandemia. Orientadora: Jéssica do Socorro Leite Corrêa. 2021. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação. Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança-PA, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3825. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3825 por Acesso Aberto |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Educação Tecnologias Aprendizagem Professores Education Technologies Learning Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Educação Tecnologias Aprendizagem Professores Education Technologies Learning Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO GOMES, André Romão Diálogos sobre educação e tecnologias: configurações do trabalho docente na pandemia |
topic_facet |
Educação Tecnologias Aprendizagem Professores Education Technologies Learning Teachers CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The article discusses the vision and correlation of teacher, student and technologies in the teaching and learning process from the perspective of the teacher, in the context of the covid-19 pandemic, taking into account the adaptations and the new structure of the classroom. To analyze the teachers' reports, it was necessary to create a virtual questionnaire through the google forms platform, with 6 objective and 4 subjective questions, aimed at the use of Digital Technologies of Information and Communication in education, where 28 public school teachers contributed. After analyzing the collected information, the relationship between knowledge and pleasure, satisfaction, playing, learning and technological tools is perceived as positively evaluated by teachers. This result confirms how TDICs can help the teacher in the classroom with tools that facilitate the teaching and learning process. However, the need for structural improvements and continuing education for teachers is identified. |
author_additional |
CORRÊA, Jéssica do Socorro Leite |
author_additionalStr |
CORRÊA, Jéssica do Socorro Leite |
format |
Artigo |
author |
GOMES, André Romão |
title |
Diálogos sobre educação e tecnologias: configurações do trabalho docente na pandemia |
title_short |
Diálogos sobre educação e tecnologias: configurações do trabalho docente na pandemia |
title_full |
Diálogos sobre educação e tecnologias: configurações do trabalho docente na pandemia |
title_fullStr |
Diálogos sobre educação e tecnologias: configurações do trabalho docente na pandemia |
title_full_unstemmed |
Diálogos sobre educação e tecnologias: configurações do trabalho docente na pandemia |
title_sort |
diálogos sobre educação e tecnologias: configurações do trabalho docente na pandemia |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3825 |
_version_ |
1787155104778944512 |
score |
11.753896 |