Artigo

Educação financeira: uma proposta de abordagem nos anos finais do ensino fundamental

Financial Education has been gaining great social importance in recent years, research shows that the indebtedness and default rates are high, and consequently the financial indices of the Brazilian population are low according to the Financial Citizenship Reports of the Central Bank of Brazil, show...

ver descrição completa

Autor principal: LOPES, Shirlane Bessa Ferreira
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3974
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3974
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-39742022-05-25T03:05:44Z Educação financeira: uma proposta de abordagem nos anos finais do ensino fundamental LOPES, Shirlane Bessa Ferreira DAMASCENO, Alexandre Vinicius Campos http://lattes.cnpq.br/3574720392498124 ARRUDA, Suellen Cristina Queiroz http://lattes.cnpq.br/1203082969745385 Educação financeira Matemática Ensino fundamental BNCC Financial education Math Elementary school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Financial Education has been gaining great social importance in recent years, research shows that the indebtedness and default rates are high, and consequently the financial indices of the Brazilian population are low according to the Financial Citizenship Reports of the Central Bank of Brazil, showing that great part of the citizens still does not have a healthy financial life, thus emphasizing the urgency of disseminating the issue in society. In this sense, the present work intends from the teacher training to collaborate with the insertion of financial education in schools, enabling the student to develop the ability to make good decisions in relation to finances. Therefore, the work was based on bibliographic research about Financial Education and its legal development, as well as the conceptual and pedagogical model. In addition, virtual workshops were offered to teachers of the public education network of Vale do Acará/PA and students of the Mathematics Course of the University Campus of Abaetetuba in order to promote understanding of the transversal relationship of financial education with the different areas of knowledge proposed. in the National Curricular Common Base (BNCC). A Educação Financeira vem ganhando grande importância social nos últimos anos, pesquisas mostram que os índices de endividamento e inadimplência são altos, e consequentemente os índices de financeira da população brasileira são baixos segundo os Relatórios de Cidadania Financeira do Banco Central do Brasil, mostrando que grande parte dos cidadãos ainda não possui uma vida financeira saudável, acentuando assim a urgência da disseminação do tema na sociedade. Neste sentido, o presente trabalho pretende a partir da capacitação docente, colaborar com a inserção da educação financeira nas escolas possibilitando ao estudante desenvolver a capacidade de tomar boas decisões em relação às finanças. Para tanto, o trabalho foi fundamentado em pesquisas bibliográficas a respeito da Educação Financeira e seu desenvolvimento legal, assim como o modelo conceitual e pedagógico. Além disso, oficinas virtuais foram ofertadas aos professores da rede pública de ensino do Vale do Acará/PA e graduandos do Curso de Matemática do Campus Universitário de Abaetetuba com o intuito de promover compreensão da relação transversal da educação financeira com as diversas áreas do conhecimento proposta na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2022-04-12T15:17:59Z 2022-04-12T15:17:59Z 2022-03-11 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo LOPES, Shirlane Bessa Ferreira. Educação financeira: uma proposta de abordagem nos anos finais do ensino fundamental. Orientador: Alexandre Vinícius Campos Damasceno; Coorientadora: Suellen Cristina Queiroz Arruda. 2022. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Tomé Açu, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3974. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3974 por Acesso Aberto CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Educação financeira
Matemática
Ensino fundamental
BNCC
Financial education
Math
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Educação financeira
Matemática
Ensino fundamental
BNCC
Financial education
Math
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
LOPES, Shirlane Bessa Ferreira
Educação financeira: uma proposta de abordagem nos anos finais do ensino fundamental
topic_facet Educação financeira
Matemática
Ensino fundamental
BNCC
Financial education
Math
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Financial Education has been gaining great social importance in recent years, research shows that the indebtedness and default rates are high, and consequently the financial indices of the Brazilian population are low according to the Financial Citizenship Reports of the Central Bank of Brazil, showing that great part of the citizens still does not have a healthy financial life, thus emphasizing the urgency of disseminating the issue in society. In this sense, the present work intends from the teacher training to collaborate with the insertion of financial education in schools, enabling the student to develop the ability to make good decisions in relation to finances. Therefore, the work was based on bibliographic research about Financial Education and its legal development, as well as the conceptual and pedagogical model. In addition, virtual workshops were offered to teachers of the public education network of Vale do Acará/PA and students of the Mathematics Course of the University Campus of Abaetetuba in order to promote understanding of the transversal relationship of financial education with the different areas of knowledge proposed. in the National Curricular Common Base (BNCC).
author_additional DAMASCENO, Alexandre Vinicius Campos
author_additionalStr DAMASCENO, Alexandre Vinicius Campos
format Artigo
author LOPES, Shirlane Bessa Ferreira
title Educação financeira: uma proposta de abordagem nos anos finais do ensino fundamental
title_short Educação financeira: uma proposta de abordagem nos anos finais do ensino fundamental
title_full Educação financeira: uma proposta de abordagem nos anos finais do ensino fundamental
title_fullStr Educação financeira: uma proposta de abordagem nos anos finais do ensino fundamental
title_full_unstemmed Educação financeira: uma proposta de abordagem nos anos finais do ensino fundamental
title_sort educação financeira: uma proposta de abordagem nos anos finais do ensino fundamental
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3974
_version_ 1787155140363419648
score 11.753735