/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Atividades pedagógicas: relato de experiência em ambientes não escolares
In this study, my general objective was to report my experience in the Supervised Internship in Non-School Environments, carried out at the Psychosocial Care Center II (CAPS II), in the city of Altamira - Pará. Pedagogy, offered by the Faculty of Education (FAE), Federal University of Pará (UFPA), A...
Autor principal: | HENCHEN, Eliane |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4040 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4040 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-40402022-05-17T03:05:25Z Atividades pedagógicas: relato de experiência em ambientes não escolares HENCHEN, Eliane SILVA, Rozinaldo Ribeiro da http://lattes.cnpq.br/5390493799351623 Formação inicial Estágio supervisionado Relato de experiência Initial formation Supervised internship Experience report CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO In this study, my general objective was to report my experience in the Supervised Internship in Non-School Environments, carried out at the Psychosocial Care Center II (CAPS II), in the city of Altamira - Pará. Pedagogy, offered by the Faculty of Education (FAE), Federal University of Pará (UFPA), Altamira University Campus. In line with the general objective, the following specific objectives were defined: to understand how the pedagogue works in non-school environments; to discuss the importance of the supervised internship in the initial formation of the pedagogue; and report the execution of the intervention project carried out during the internship. This qualitative work was methodologically guided by action research, due to the particularities and functions of the institution in which it took place and the need to develop a pedagogical intervention project to comply with the Regulation that governs the internship activity. In this sense, considering the pre-established guidelines in the Regulation and, mainly, taking into account the experiences and experiences during the internship, I conclude that the curricular activities of Supervised Internship constitute not only spaces in which students relate theory-practice, but It is also a space for reflection on what education is – understood here as more than the teaching-learning processes that take place within formal teaching institutions – and on what social role the pedagogue will play in the future. Neste estudo tive como objetivo geral relatar minha experiência no Estágio Supervisionado em Ambientes Não-escolares, realizado no Centro de Atenção Psicossocial II (CAPS II), da cidade de Altamira – Pará. Esse estágio faz parte da grade curricular do curso de Licenciatura em Pedagogia, ofertado pela Faculdade de Educação (FAE), da Universidade Federal do Pará (UFPA), Campus Universitário de Altamira. Alinhado ao objetivo geral, foram delimitados como objetivos específicos: compreender como se dá a atuação do pedagogo em ambientes não escolares; discutir a importância do estágio supervisionado na formação inicial do pedagogo; e relatar a execução do projeto de intervenção realizado durante o estágio. Tal trabalho, de natureza qualitativa, teve como orientação metodológica a pesquisa-ação, pelas particularidades e funções da instituição na qual ela ocorreu e pela necessidade da elaboração de um projeto de intervenção pedagógica para atender ao Regulamento que rege a atividade de estágio do curso. Nesse sentido, considerando as orientações pré-estabelecidas no Regulamento e, principalmente, levando em conta as experiências e vivências durante o estágio, os resultados apontaram que as atividades curriculares de Estágio Supervisionado se constituem não apenas como espaços nos quais o estudantes relacionam teoria-prática, mas também um espaço de possibilidade de reflexão sobre o que é educação – entendida aqui como mais do que os processos de ensino-aprendizagem que ocorrem dentro das instituições formais de ensino – e sobre qual o papel social que o pedagogo vai exercer futuramente. 2022-05-16T18:42:01Z 2022-05-16T18:42:01Z 2022-02-04 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação HENCHEN, Eliane. Atividades pedagógicas: relato de experiência em ambientes não escolares. Orientador: Rozinaldo Ribeiro da Silva. 2022. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4040. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4040 por Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Formação inicial Estágio supervisionado Relato de experiência Initial formation Supervised internship Experience report CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Formação inicial Estágio supervisionado Relato de experiência Initial formation Supervised internship Experience report CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO HENCHEN, Eliane Atividades pedagógicas: relato de experiência em ambientes não escolares |
topic_facet |
Formação inicial Estágio supervisionado Relato de experiência Initial formation Supervised internship Experience report CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
In this study, my general objective was to report my experience in the Supervised Internship in Non-School Environments, carried out at the Psychosocial Care Center II (CAPS II), in the city of Altamira - Pará. Pedagogy, offered by the Faculty of Education (FAE), Federal University of Pará (UFPA), Altamira University Campus. In line with the general objective, the following specific objectives were defined: to understand how the pedagogue works in non-school environments; to discuss the importance of the supervised internship in the initial formation of the pedagogue; and report the execution of the intervention project carried out during the internship. This qualitative work was methodologically guided by action research, due to the particularities and functions of the institution in which it took place and the need to develop a pedagogical intervention project to comply with the Regulation that governs the internship activity. In this sense, considering the pre-established guidelines in the Regulation and, mainly, taking into account the experiences and experiences during the internship, I conclude that the curricular activities of Supervised Internship constitute not only spaces in which students relate theory-practice, but It is also a space for reflection on what education is – understood here as more than the teaching-learning processes that take place within formal teaching institutions – and on what social role the pedagogue will play in the future. |
author_additional |
SILVA, Rozinaldo Ribeiro da |
author_additionalStr |
SILVA, Rozinaldo Ribeiro da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
HENCHEN, Eliane |
title |
Atividades pedagógicas: relato de experiência em ambientes não escolares |
title_short |
Atividades pedagógicas: relato de experiência em ambientes não escolares |
title_full |
Atividades pedagógicas: relato de experiência em ambientes não escolares |
title_fullStr |
Atividades pedagógicas: relato de experiência em ambientes não escolares |
title_full_unstemmed |
Atividades pedagógicas: relato de experiência em ambientes não escolares |
title_sort |
atividades pedagógicas: relato de experiência em ambientes não escolares |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4040 |
_version_ |
1787155157487714304 |
score |
11.687526 |