Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O ensino de Biologia no Cursinho Popular de Altamira

This text aims to present an analysis of the methodology used in teaching Biology at your local community college Popular of Altamira by means of Popular Education. The main hypothesis is that the method freirean allied to the teaching of Biology helps in the formation of social subjects more engage...

ver descrição completa

Autor principal: PEREIRA, Thaís Nascimento
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4045
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4045
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-40452023-05-18T13:12:34Z O ensino de Biologia no Cursinho Popular de Altamira PEREIRA, Thaís Nascimento SANTANA, André Ribeiro de http://lattes.cnpq.br/5891272562499861 Educação popular Biologia Método freiriano Cursinho popular Popular education Biology Method freirean Crammer popular CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This text aims to present an analysis of the methodology used in teaching Biology at your local community college Popular of Altamira by means of Popular Education. The main hypothesis is that the method freirean allied to the teaching of Biology helps in the formation of social subjects more engaged in issues relevant to society. This method consists in the work of encoding and decoding of a particular content, covering its social problems. This study showed the importance of a differentiated teaching Biology,that load in addition to preparing the formal labour market, preparation for life. Through research, it was possible to realize that the application of the method of Popular Education in the classroom provided an elevation in the level of consciousness of learners, that during the study, showed interest in participating in social, environmental and educational. Este texto tem por objetivo apresentar uma análise da metodologia utilizada no ensino de Biologia pelo Cursinho Popular de Altamira por meio da Educação Popular. A hipótese principal é que o método freiriano aliado ao ensino de Biologia auxilia na formação de sujeitos sociais mais engajados em questões pertinentes da sociedade. Este método consiste no trabalho de codificação e decodificação de um determinado conteúdo, abrangendo suas problemáticas sociais. Este estudo mostrou a importância de um ensino diferenciado de Biologia, que carregue além da preparação formal para o mercado de trabalho, a preparação para vida. Através da pesquisa, foi possível perceber que a aplicação do método da Educação Popular em sala de aula proporcionou uma elevação no nível de consciência dos educandos, que durante o estudo, mostraram interesse em participar de ações sociais, ambientais e educacionais. 2022-05-17T16:59:06Z 2022-05-17T16:59:06Z 2018-12-10 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação PEREIRA, Thaís Nascimento. O ensino de Biologia no Cursinho Popular de Altamira. Orientador: André Ribeiro de Santana. 2018. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Ciências Biológicas) - Faculdade de Ciências Biológicas, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4045. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4045 por Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Educação popular
Biologia
Método freiriano
Cursinho popular
Popular education
Biology
Method freirean
Crammer popular
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação popular
Biologia
Método freiriano
Cursinho popular
Popular education
Biology
Method freirean
Crammer popular
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
PEREIRA, Thaís Nascimento
O ensino de Biologia no Cursinho Popular de Altamira
topic_facet Educação popular
Biologia
Método freiriano
Cursinho popular
Popular education
Biology
Method freirean
Crammer popular
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This text aims to present an analysis of the methodology used in teaching Biology at your local community college Popular of Altamira by means of Popular Education. The main hypothesis is that the method freirean allied to the teaching of Biology helps in the formation of social subjects more engaged in issues relevant to society. This method consists in the work of encoding and decoding of a particular content, covering its social problems. This study showed the importance of a differentiated teaching Biology,that load in addition to preparing the formal labour market, preparation for life. Through research, it was possible to realize that the application of the method of Popular Education in the classroom provided an elevation in the level of consciousness of learners, that during the study, showed interest in participating in social, environmental and educational.
author_additional SANTANA, André Ribeiro de
author_additionalStr SANTANA, André Ribeiro de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author PEREIRA, Thaís Nascimento
title O ensino de Biologia no Cursinho Popular de Altamira
title_short O ensino de Biologia no Cursinho Popular de Altamira
title_full O ensino de Biologia no Cursinho Popular de Altamira
title_fullStr O ensino de Biologia no Cursinho Popular de Altamira
title_full_unstemmed O ensino de Biologia no Cursinho Popular de Altamira
title_sort o ensino de biologia no cursinho popular de altamira
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4045
_version_ 1787155159050092544
score 11.755432