/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Percepção de professores (as) sobre as condições de acessibilidade em academias
This study aimed to analyze the perception of Physical Education teachers about the accessibility conditions of academies in Belém do Pará to assist people with physical disabilities. With a quantitative-qualitative approach, the research investigated 26 teachers working in 10 academies located i...
Autor principal: | SANTOS, Rayssa Marise da Costa dos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4094 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4094 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-40942022-06-08T03:06:03Z Percepção de professores (as) sobre as condições de acessibilidade em academias SANTOS, Rayssa Marise da Costa dos SILVA, Anselmo de Athayde Costa e http://lattes.cnpq.br/4794918582092514 https://orcid.org/0000-0001-5265-619X Acessibilidade Deficiência física Educação física Academias Accessibility Physical disability Physical education Gyms CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA This study aimed to analyze the perception of Physical Education teachers about the accessibility conditions of academies in Belém do Pará to assist people with physical disabilities. With a quantitative-qualitative approach, the research investigated 26 teachers working in 10 academies located in Belém, using the form filled out online. We observe that training and professional work directly and indirectly exert a significant impact on the provision of adapted and quality activities and services to the public with disabilities, especially the physically challenged. The structuring of gyms in terms of accessibility conditions proves to be a relevant factor for the access, permanence and free movement of people with physical disabilities in their interior. The standards of the Brazilian Association of Technical Standards (ABNT) are presented, in this context, as important allies to such purposes. In the eyes of most professors, the academies are adequate in terms of accessibility standards. Despite this, however, some of them still need to be better structured in order to guarantee the right of free movement and participation in practices with countless benefits for people with physical disabilities. O presente trabalho objetivou analisar a percepção de professores de Educação Física sobre as condições de acessibilidade de academias de Belém do Pará para atendimento às pessoas com deficiência física. Com abordagem quanti-qualitativa, a pesquisa investigou 26 professores atuantes em 10 academias localizadas em Belém, a partir do formulário preenchido de forma online. Observamos que a formação e o trabalho profissional direta e indiretamente exercem impacto significativo na oferta de atividades e serviços adaptados e com qualidade ao público com deficiência, especialmente a deficiência física. A estruturação das academias com relação às condições de acessibilidade se mostra fator relevante para o acesso, permanência e livre circulação de pessoas com deficiência física em seu interior. As normas da Associação Brasileira de Normas Técnicas (ABNT) se apresentam, nesse contexto, como importantes aliadas a tais finalidades. No olhar da maioria dos professores, as academias se apresentam adequadas no que diz respeito às normas de acessibilidade. Apesar disso, porém, algumas delas ainda precisam se estruturar melhor a fim de que seja garantido o direito de livre circulação e participação em práticas com benefícios inúmeros para pessoas com deficiência física. 2022-06-07T14:55:36Z 2022-06-07T14:55:36Z 2021-09-27 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Rayssa Marise da Costa dos. Percepção de professores (as) sobre as condições de acessibilidade em academias. Orientador: Anselmo de Athayde Costa e Silva. 2022. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4094. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4094 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Acessibilidade Deficiência física Educação física Academias Accessibility Physical disability Physical education Gyms CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
spellingShingle |
Acessibilidade Deficiência física Educação física Academias Accessibility Physical disability Physical education Gyms CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA SANTOS, Rayssa Marise da Costa dos Percepção de professores (as) sobre as condições de acessibilidade em academias |
topic_facet |
Acessibilidade Deficiência física Educação física Academias Accessibility Physical disability Physical education Gyms CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
This study aimed to analyze the perception of Physical Education teachers about the
accessibility conditions of academies in Belém do Pará to assist people with physical
disabilities. With a quantitative-qualitative approach, the research investigated 26
teachers working in 10 academies located in Belém, using the form filled out online.
We observe that training and professional work directly and indirectly exert a significant
impact on the provision of adapted and quality activities and services to the public with
disabilities, especially the physically challenged. The structuring of gyms in terms of
accessibility conditions proves to be a relevant factor for the access, permanence and
free movement of people with physical disabilities in their interior. The standards of the
Brazilian Association of Technical Standards (ABNT) are presented, in this context, as
important allies to such purposes. In the eyes of most professors, the academies are
adequate in terms of accessibility standards. Despite this, however, some of them still
need to be better structured in order to guarantee the right of free movement and
participation in practices with countless benefits for people with physical disabilities. |
author_additional |
SILVA, Anselmo de Athayde Costa e |
author_additionalStr |
SILVA, Anselmo de Athayde Costa e |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SANTOS, Rayssa Marise da Costa dos |
title |
Percepção de professores (as) sobre as condições de acessibilidade em academias |
title_short |
Percepção de professores (as) sobre as condições de acessibilidade em academias |
title_full |
Percepção de professores (as) sobre as condições de acessibilidade em academias |
title_fullStr |
Percepção de professores (as) sobre as condições de acessibilidade em academias |
title_full_unstemmed |
Percepção de professores (as) sobre as condições de acessibilidade em academias |
title_sort |
percepção de professores (as) sobre as condições de acessibilidade em academias |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4094 |
_version_ |
1787155174060457984 |
score |
11.753735 |