/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
O fazer modelagem matemática em uma atividade sobre simetria na natureza
This paper arose from the need to think about Mathematical Modeling as a methodological strategy in the teaching of Mathematics, developed within a student contexto that describes and delas with real problems. The work aimed to discuss the mathematical modeling of students, in initial education....
Autor principal: | SOUZA, Carolina Rodrigue de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4177 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4177 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-41772022-07-12T03:05:36Z O fazer modelagem matemática em uma atividade sobre simetria na natureza SOUZA, Carolina Rodrigue de BRAGA, Roberta Modesto http://lattes.cnpq.br/3004012674017274 Modelagem matemática Simetria (Matemática) Geogebra Mathematical modeling Symmetry (Mathematics) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This paper arose from the need to think about Mathematical Modeling as a methodological strategy in the teaching of Mathematics, developed within a student contexto that describes and delas with real problems. The work aimed to discuss the mathematical modeling of students, in initial education. This research is qaulitative, conducted with a group of 13 students, all students of the Mathematics Degree course, in the contexto of a Mathematical Modeling course developed within the Experimental Laboratory of Mathematical Modeling. (LEMM). Using manual and digital Technologies, we seek to espose the mathematics presente in solving the symmetry problem in nature, working with a natural elemento: flowers. Within the available conditions and tools the Geogebra software was a potentially significant tool for the Mathematicl Modeling process, as it facilited the obtaining of results and demonstration of symmetry or non-symmetry of the seceted flowers. O presente trabalho surgiu da necessidade de se pensar a Modelagem Matemática enquanto estratégia metodológica no ensino da Matemática, desenvolvida dentro de um contexto estudantil que descreve e lida com problemas reais. O trabalho objetivou discutir o fazer Modelagem Matemática do curso de Licenciatura em Matemática. Esta pesquisa é de cunho qualitativo, realizada com um grupo de 13 estudantes, todos discentes do curso de Licenciatura em Matemática, no contexto de um curso de Modelagem Matemática desenvolvidos no âmbito do Laboratório Experimental de Modelagem Matemática (LEMM). Usando tecnologias manuais e digitais, buscamos expor a matemática presente na resolução do problema simetria na natureza, trabalhando com um elemento natural: flores. Dentro das condições e ferramentas disponíveis o software Geogebra foi uma ferramenta potencialmente significativa para o processo de Modelagem Matemática, pois facilitou a obtenção dos resultados e demonstração de simetria ou não simetria das flores sorteadas. 2022-07-11T14:12:48Z 2022-07-11T14:12:48Z 2019-12-09 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUZA, Carolina Rodrigue de. O fazer modelagem matemática em uma atividade sobre simetria na natureza. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4177. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4177 por Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Modelagem matemática Simetria (Matemática) Geogebra Mathematical modeling Symmetry (Mathematics) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Modelagem matemática Simetria (Matemática) Geogebra Mathematical modeling Symmetry (Mathematics) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA SOUZA, Carolina Rodrigue de O fazer modelagem matemática em uma atividade sobre simetria na natureza |
topic_facet |
Modelagem matemática Simetria (Matemática) Geogebra Mathematical modeling Symmetry (Mathematics) CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This paper arose from the need to think about Mathematical Modeling as a methodological
strategy in the teaching of Mathematics, developed within a student contexto that describes
and delas with real problems. The work aimed to discuss the mathematical modeling of
students, in initial education. This research is qaulitative, conducted with a group of 13
students, all students of the Mathematics Degree course, in the contexto of a Mathematical
Modeling course developed within the Experimental Laboratory of Mathematical Modeling.
(LEMM). Using manual and digital Technologies, we seek to espose the mathematics presente
in solving the symmetry problem in nature, working with a natural elemento: flowers. Within
the available conditions and tools the Geogebra software was a potentially significant tool for
the Mathematicl Modeling process, as it facilited the obtaining of results and demonstration of
symmetry or non-symmetry of the seceted flowers. |
author_additional |
BRAGA, Roberta Modesto |
author_additionalStr |
BRAGA, Roberta Modesto |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SOUZA, Carolina Rodrigue de |
title |
O fazer modelagem matemática em uma atividade sobre simetria na natureza |
title_short |
O fazer modelagem matemática em uma atividade sobre simetria na natureza |
title_full |
O fazer modelagem matemática em uma atividade sobre simetria na natureza |
title_fullStr |
O fazer modelagem matemática em uma atividade sobre simetria na natureza |
title_full_unstemmed |
O fazer modelagem matemática em uma atividade sobre simetria na natureza |
title_sort |
o fazer modelagem matemática em uma atividade sobre simetria na natureza |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4177 |
_version_ |
1787155208951824384 |
score |
11.753896 |