/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Práticas metodológicas no ensinar e aprender trigonometria
This work addresses the teaching of trigonometry in schools, making the relationship with the methodologies of the field of mathematical education. Its main objective is to describe how methodological practices in the teaching-learning process of this content and raise as difficulties in this pro...
Autor principal: | PANTOJA, Brendo Monteiro |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4183 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4183 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-41832022-07-12T03:05:48Z Práticas metodológicas no ensinar e aprender trigonometria PANTOJA, Brendo Monteiro THIJM, Gerlândia de Castro Silva http://lattes.cnpq.br/9934039543357877 Trigonometria - Estudo e ensino Prática de ensino Aprendizagem Trigonometry - Study and teaching Student teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This work addresses the teaching of trigonometry in schools, making the relationship with the methodologies of the field of mathematical education. Its main objective is to describe how methodological practices in the teaching-learning process of this content and raise as difficulties in this process. For this, a qualitative exploratory research was conducted, which used as the main instrument for collecting interviews, analyzed in the light of the relevant bibliography. Ask yourself questions about how the student and teacher deal with changes in the current context and what difficulties they can use to learn and learn trigonometry with a look at high school. Among the main difficulties listed by students in learning trigonometry is the fact that they do not know how to deal with a part of the factory. These difficulties increased by not having a pedagogical work that uses different methodologies in order to provide learning. Este trabalho aborda o ensino da trigonometria nas escolas, fazendo relação com as metodologias do campo da educação matemática. Tem como objetivo principal descrever as práticas metodológicas no processo de ensino-aprendizagem deste conteúdo e levantar as dificuldades envolvidas neste processo. Para isso, foi realizada uma pesquisa qualitativa do tipo exploratória, que utilizou como principal instrumento de coleta a entrevista, analisada à luz da bibliografia pertinente. Propõem-se questões sobre como o aluno e o professor lidam com as mudanças do atual contexto e quais as dificuldades que eles encontram para ensinar e aprender trigonometria com um olhar para o ensino médio. Dentre as principais dificuldades elencadas por estudantes no aprendizado da trigonometria está o fato de não saberem sobre como lidar com a parte algébrica. Estas dificuldades aumentam por não terem um trabalho pedagógico que se utilize de diferenciadas metodologias com o propósito de propiciar a aprendizagem. 2022-07-11T16:17:24Z 2022-07-11T16:17:24Z 2019-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação PANTOJA, Brendo Monteiro. Práticas metodológicas no ensinar e aprender trigonometria. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4183. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4183 por Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Trigonometria - Estudo e ensino Prática de ensino Aprendizagem Trigonometry - Study and teaching Student teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Trigonometria - Estudo e ensino Prática de ensino Aprendizagem Trigonometry - Study and teaching Student teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA PANTOJA, Brendo Monteiro Práticas metodológicas no ensinar e aprender trigonometria |
topic_facet |
Trigonometria - Estudo e ensino Prática de ensino Aprendizagem Trigonometry - Study and teaching Student teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This work addresses the teaching of trigonometry in schools, making the relationship
with the methodologies of the field of mathematical education. Its main objective is to
describe how methodological practices in the teaching-learning process of this content
and raise as difficulties in this process. For this, a qualitative exploratory research was
conducted, which used as the main instrument for collecting interviews, analyzed in
the light of the relevant bibliography. Ask yourself questions about how the student and
teacher deal with changes in the current context and what difficulties they can use to
learn and learn trigonometry with a look at high school. Among the main difficulties
listed by students in learning trigonometry is the fact that they do not know how to deal
with a part of the factory. These difficulties increased by not having a pedagogical work
that uses different methodologies in order to provide learning. |
author_additional |
THIJM, Gerlândia de Castro Silva |
author_additionalStr |
THIJM, Gerlândia de Castro Silva |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
PANTOJA, Brendo Monteiro |
title |
Práticas metodológicas no ensinar e aprender trigonometria |
title_short |
Práticas metodológicas no ensinar e aprender trigonometria |
title_full |
Práticas metodológicas no ensinar e aprender trigonometria |
title_fullStr |
Práticas metodológicas no ensinar e aprender trigonometria |
title_full_unstemmed |
Práticas metodológicas no ensinar e aprender trigonometria |
title_sort |
práticas metodológicas no ensinar e aprender trigonometria |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4183 |
_version_ |
1787155211763056640 |
score |
11.753896 |