/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Práticas lúdicas no ensino da matemática para alunos com transtorno do espectro autista do ensino fundamental
This research seeks to analyze how playful practices can contribute to the teaching of Mathematics to students with Autism Spectrum Disorder in Elementary School. More specifically, it seeks to identify the pedagogical practices of Mathematics teachers for students with Autism Spectrum Disorder,...
Autor principal: | FERREIRA, André Luiz Noronha |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4274 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4274 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-42742022-07-30T03:05:49Z Práticas lúdicas no ensino da matemática para alunos com transtorno do espectro autista do ensino fundamental FERREIRA, André Luiz Noronha ALMEIDA, Willa Nayana Corrêa http://lattes.cnpq.br/2751639119658256 Práticas lúdicas Prática de ensino Autismo Playful practices Student teaching Autism CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This research seeks to analyze how playful practices can contribute to the teaching of Mathematics to students with Autism Spectrum Disorder in Elementary School. More specifically, it seeks to identify the pedagogical practices of Mathematics teachers for students with Autism Spectrum Disorder, to understand the teachers' conceptions about teaching for these students, as well as to theoretically discuss the implications of using this didactic tool. The study has a qualitative approach, in which a field and bibliographic research was developed. The field research was carried out in two schools, one public and the other private, in which questionnaires were applied to four Mathematics teachers from Elementary School. The results and analyzes show that many mathematics professionals, mostly, because they do not have specific training to teach autistic students, have numerous difficulties to teach their different contents and that they need to work through different strategies. In this context, playful practices are significant activities that provide these students with a greater participation in the teaching and learning process. A presente pesquisa busca analisar como as práticas lúdicas podem contribuir com o ensino da Matemática para alunos com Transtorno do Espectro Autista no Ensino Fundamental. Mais especificamente busca identificar as práticas pedagógicas dos professores de Matemática para alunos com Transtorno do Espectro Autista, compreender as concepções dos professores sobre o ensino para esses estudantes, bem como discutir teoricamente as implicações do uso dessa ferramenta didática. O estudo possui uma abordagem qualitativa, em que foram desenvolvidas uma pesquisa de campo e bibliográfica. A pesquisa de campo foi realizada em duas escolas, uma pública e outra privada, em que foram aplicados questionários para quatro professores de Matemática do Ensino Fundamental. Os resultados e análises apontam que muitos profissionais da Matemática, em sua maioria, por não terem formação específica para ensinar alunos autistas, possuem inúmeras dificuldades para lecionar seus diversos conteúdos e que precisam trabalhar por meio de diferentes estratégias. Neste contexto, as práticas lúdicas são atividades significativas que proporcionam a estes alunos uma maior participação no processo de ensino e aprendizagem. 2022-07-29T12:40:17Z 2022-07-29T12:40:17Z 2020-02-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FERREIRA, André Luiz Noronha. Práticas lúdicas no ensino da matemática para alunos com transtorno do espectro autista do ensino fundamental. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2020. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4274. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4274 por Acesso Aberto 1 DVD |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Práticas lúdicas Prática de ensino Autismo Playful practices Student teaching Autism CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Práticas lúdicas Prática de ensino Autismo Playful practices Student teaching Autism CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA FERREIRA, André Luiz Noronha Práticas lúdicas no ensino da matemática para alunos com transtorno do espectro autista do ensino fundamental |
topic_facet |
Práticas lúdicas Prática de ensino Autismo Playful practices Student teaching Autism CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This research seeks to analyze how playful practices can contribute to the teaching of
Mathematics to students with Autism Spectrum Disorder in Elementary School. More
specifically, it seeks to identify the pedagogical practices of Mathematics teachers for
students with Autism Spectrum Disorder, to understand the teachers' conceptions
about teaching for these students, as well as to theoretically discuss the implications
of using this didactic tool. The study has a qualitative approach, in which a field and
bibliographic research was developed. The field research was carried out in two
schools, one public and the other private, in which questionnaires were applied to four
Mathematics teachers from Elementary School. The results and analyzes show that
many mathematics professionals, mostly, because they do not have specific training
to teach autistic students, have numerous difficulties to teach their different contents
and that they need to work through different strategies. In this context, playful practices
are significant activities that provide these students with a greater participation in the
teaching and learning process. |
author_additional |
ALMEIDA, Willa Nayana Corrêa |
author_additionalStr |
ALMEIDA, Willa Nayana Corrêa |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
FERREIRA, André Luiz Noronha |
title |
Práticas lúdicas no ensino da matemática para alunos com transtorno do espectro autista do ensino fundamental |
title_short |
Práticas lúdicas no ensino da matemática para alunos com transtorno do espectro autista do ensino fundamental |
title_full |
Práticas lúdicas no ensino da matemática para alunos com transtorno do espectro autista do ensino fundamental |
title_fullStr |
Práticas lúdicas no ensino da matemática para alunos com transtorno do espectro autista do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Práticas lúdicas no ensino da matemática para alunos com transtorno do espectro autista do ensino fundamental |
title_sort |
práticas lúdicas no ensino da matemática para alunos com transtorno do espectro autista do ensino fundamental |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4274 |
_version_ |
1787155224531566592 |
score |
11.753735 |