Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica

This Course Conclusion Work follows the structural configuration of the Normative Instruction Nº 01/2022 of the Pró-rectory of Graduation of the Universidade Federal do Pará, which establishes the norms for TCC activities, made more flexible due to the consequences of the COVID-19 pandemic. Therefor...

ver descrição completa

Autor principal: DUTRA, Giovane dos Santos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4392
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4392
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-43922022-10-07T03:04:58Z Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica DUTRA, Giovane dos Santos SANTOS, Janes Kened Rodrigues dos http://lattes.cnpq.br/1953451890905577 https://orcid.org/0000-0001-9294-5391 Programa Residência Pedagógica Relato de experiência Ensino remoto Plataformas online Pedagogical Residency Program Experience report Remote teaching Online platforms CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA This Course Conclusion Work follows the structural configuration of the Normative Instruction Nº 01/2022 of the Pró-rectory of Graduation of the Universidade Federal do Pará, which establishes the norms for TCC activities, made more flexible due to the consequences of the COVID-19 pandemic. Therefore, the Final Report submitted to CAPES will be used as a requirement for analysis by the reviewers of this text. This production is configured as a report of significant experiences lived in the scope of the Pedagogical Residency Program throughout the 18 months of permanence as a resident. In short, the textual production will address the difficulties experienced in teaching in the remote modality and adaptations to this new context, the use of digital platforms such as Google Classroom, Google Meet, and Wordwall. As a conclusion, the entry into the remote teaching format allowed for a glimpse of the challenges that emerge during the teaching trajectory, from the immersion in an atypical teaching context, which required a readjustment in the vision and practice of teaching, where it was necessary to resort to new ways of passing on knowledge and methodologies that would enable greater interaction with students and facilitate teaching and learning. Este Trabalho de Conclusão de Curso segue a configuração estrutural da Instrução Normativa Nº 01/2022 da Pró-reitoria de Graduação da Universidade Federal do Pará que dispõe normatização sobre as atividades do TCC, flexibilizadas em virtude das consequências decorrentes da pandemia da COVID-19. Destarte, será usado o Relatório Final entregue à CAPES como requisito de análise pela banca avaliadora deste presente texto. Tal produção se configura como um relato de experiências significativas vivenciadas no âmbito do Programa Residência Pedagógica ao longo de 18 meses de permanência como residente. Em suma, a respectiva produção textual abordará a respeito das dificuldades vivenciadas no ensino na modalidade remota e adaptações a esse novo contexto, o uso de plataformas digitais como Google sala de aula, Google Meet e o Wordwall. Como conclusão obtida, o adentramento no formato de ensino remoto, possibilitou vislumbrar os desafios que emergem durante a trajetória docente, a partir da imersão em um contexto de ensino atípico, que demandou uma readequação na visão e na prática de ensino, onde se fez necessário recorrer a novas formas de repassar o conhecimento e metodologias que possibilitassem uma maior interação com os alunos e facilitação do ensino e aprendizagem. 2022-09-08T17:36:00Z 2022-09-08T17:36:00Z 2022-08-26 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação DUTRA, Giovane dos Santos. Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica. Coordenadora: Janes Kened Rodrigues dos Santos. 2022. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4392. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4392 por Acesso Aberto Disponível na internet via Sagitta
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Programa Residência Pedagógica
Relato de experiência
Ensino remoto
Plataformas online
Pedagogical Residency Program
Experience report
Remote teaching
Online platforms
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
spellingShingle Programa Residência Pedagógica
Relato de experiência
Ensino remoto
Plataformas online
Pedagogical Residency Program
Experience report
Remote teaching
Online platforms
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
DUTRA, Giovane dos Santos
Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica
topic_facet Programa Residência Pedagógica
Relato de experiência
Ensino remoto
Plataformas online
Pedagogical Residency Program
Experience report
Remote teaching
Online platforms
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
description This Course Conclusion Work follows the structural configuration of the Normative Instruction Nº 01/2022 of the Pró-rectory of Graduation of the Universidade Federal do Pará, which establishes the norms for TCC activities, made more flexible due to the consequences of the COVID-19 pandemic. Therefore, the Final Report submitted to CAPES will be used as a requirement for analysis by the reviewers of this text. This production is configured as a report of significant experiences lived in the scope of the Pedagogical Residency Program throughout the 18 months of permanence as a resident. In short, the textual production will address the difficulties experienced in teaching in the remote modality and adaptations to this new context, the use of digital platforms such as Google Classroom, Google Meet, and Wordwall. As a conclusion, the entry into the remote teaching format allowed for a glimpse of the challenges that emerge during the teaching trajectory, from the immersion in an atypical teaching context, which required a readjustment in the vision and practice of teaching, where it was necessary to resort to new ways of passing on knowledge and methodologies that would enable greater interaction with students and facilitate teaching and learning.
author_additional SANTOS, Janes Kened Rodrigues dos
author_additionalStr SANTOS, Janes Kened Rodrigues dos
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author DUTRA, Giovane dos Santos
title Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica
title_short Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica
title_full Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica
title_fullStr Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica
title_full_unstemmed Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica
title_sort relato de experiência no programa residência pedagógica
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4392
_version_ 1787155292749824000
score 11.687526