/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica
This Course Conclusion Work follows the structural configuration of the Normative Instruction Nº 01/2022 of the Pró-rectory of Graduation of the Universidade Federal do Pará, which establishes the norms for TCC activities, made more flexible due to the consequences of the COVID-19 pandemic. Therefor...
Autor principal: | DUTRA, Giovane dos Santos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4392 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4392 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-43922022-10-07T03:04:58Z Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica DUTRA, Giovane dos Santos SANTOS, Janes Kened Rodrigues dos http://lattes.cnpq.br/1953451890905577 https://orcid.org/0000-0001-9294-5391 Programa Residência Pedagógica Relato de experiência Ensino remoto Plataformas online Pedagogical Residency Program Experience report Remote teaching Online platforms CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA This Course Conclusion Work follows the structural configuration of the Normative Instruction Nº 01/2022 of the Pró-rectory of Graduation of the Universidade Federal do Pará, which establishes the norms for TCC activities, made more flexible due to the consequences of the COVID-19 pandemic. Therefore, the Final Report submitted to CAPES will be used as a requirement for analysis by the reviewers of this text. This production is configured as a report of significant experiences lived in the scope of the Pedagogical Residency Program throughout the 18 months of permanence as a resident. In short, the textual production will address the difficulties experienced in teaching in the remote modality and adaptations to this new context, the use of digital platforms such as Google Classroom, Google Meet, and Wordwall. As a conclusion, the entry into the remote teaching format allowed for a glimpse of the challenges that emerge during the teaching trajectory, from the immersion in an atypical teaching context, which required a readjustment in the vision and practice of teaching, where it was necessary to resort to new ways of passing on knowledge and methodologies that would enable greater interaction with students and facilitate teaching and learning. Este Trabalho de Conclusão de Curso segue a configuração estrutural da Instrução Normativa Nº 01/2022 da Pró-reitoria de Graduação da Universidade Federal do Pará que dispõe normatização sobre as atividades do TCC, flexibilizadas em virtude das consequências decorrentes da pandemia da COVID-19. Destarte, será usado o Relatório Final entregue à CAPES como requisito de análise pela banca avaliadora deste presente texto. Tal produção se configura como um relato de experiências significativas vivenciadas no âmbito do Programa Residência Pedagógica ao longo de 18 meses de permanência como residente. Em suma, a respectiva produção textual abordará a respeito das dificuldades vivenciadas no ensino na modalidade remota e adaptações a esse novo contexto, o uso de plataformas digitais como Google sala de aula, Google Meet e o Wordwall. Como conclusão obtida, o adentramento no formato de ensino remoto, possibilitou vislumbrar os desafios que emergem durante a trajetória docente, a partir da imersão em um contexto de ensino atípico, que demandou uma readequação na visão e na prática de ensino, onde se fez necessário recorrer a novas formas de repassar o conhecimento e metodologias que possibilitassem uma maior interação com os alunos e facilitação do ensino e aprendizagem. 2022-09-08T17:36:00Z 2022-09-08T17:36:00Z 2022-08-26 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação DUTRA, Giovane dos Santos. Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica. Coordenadora: Janes Kened Rodrigues dos Santos. 2022. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4392. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4392 por Acesso Aberto Disponível na internet via Sagitta |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Programa Residência Pedagógica Relato de experiência Ensino remoto Plataformas online Pedagogical Residency Program Experience report Remote teaching Online platforms CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
spellingShingle |
Programa Residência Pedagógica Relato de experiência Ensino remoto Plataformas online Pedagogical Residency Program Experience report Remote teaching Online platforms CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA DUTRA, Giovane dos Santos Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica |
topic_facet |
Programa Residência Pedagógica Relato de experiência Ensino remoto Plataformas online Pedagogical Residency Program Experience report Remote teaching Online platforms CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
description |
This Course Conclusion Work follows the structural configuration of the Normative Instruction Nº 01/2022 of the Pró-rectory of Graduation of the Universidade Federal do Pará, which establishes the norms for TCC activities, made more flexible due to the consequences of the COVID-19 pandemic. Therefore, the Final Report submitted to CAPES will be used as a requirement for analysis by the reviewers of this text. This production is configured as a report of significant experiences lived in the scope of the Pedagogical
Residency Program throughout the 18 months of permanence as a resident. In short, the textual production will address the difficulties experienced in teaching in the remote modality and adaptations to this new context, the use of digital platforms such as Google Classroom, Google Meet, and Wordwall. As a conclusion, the entry into the remote teaching format allowed for a glimpse of the challenges that emerge during the teaching trajectory, from the immersion in an atypical teaching context, which required a readjustment in the vision and practice of teaching, where it was necessary to resort to new ways of passing on knowledge and methodologies that would enable greater interaction with students and facilitate teaching and learning. |
author_additional |
SANTOS, Janes Kened Rodrigues dos |
author_additionalStr |
SANTOS, Janes Kened Rodrigues dos |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
DUTRA, Giovane dos Santos |
title |
Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica |
title_short |
Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica |
title_full |
Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica |
title_fullStr |
Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica |
title_full_unstemmed |
Relato de Experiência no Programa Residência Pedagógica |
title_sort |
relato de experiência no programa residência pedagógica |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4392 |
_version_ |
1787155292749824000 |
score |
11.687526 |