/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Estudos de determinante e sistema linear: uma metodologia de ensino contextualizado
This course conclusion work has as its approach the determinant studies and linear system with emphasis on a contextualized teaching methodology. In the case of contextualization, we seek to develop, from a theoretical point of view, the mathematical formalism with the (properties) developed analyti...
Autor principal: | LIMA, Denise Silva de |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4433 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4433 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-44332022-09-13T03:06:54Z Estudos de determinante e sistema linear: uma metodologia de ensino contextualizado LIMA, Denise Silva de COSTA, José Francisco da Silva http://lattes.cnpq.br/9492719731740641 Determinante Sistema linear Metodologia Contextualização e Problemas Determinant linear system methodology Contextualization and Problems CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This course conclusion work has as its approach the determinant studies and linear system with emphasis on a contextualized teaching methodology. In the case of contextualization, we seek to develop, from a theoretical point of view, the mathematical formalism with the (properties) developed analytically. To apply the theoretical study, it is considered a methodology in which it is possible to show applicability in (situations) problems that evidence the practice in which the student will be able to investigate and understand how to equate and solve questions of determinants and linear systems. In this case, the research is directed towards a methodology in which theory and practice are present so that it is possible to verify that learning is only completed when the student is able to understand the themes in the school environment and is able to associate in situations of your everyday life. The research concludes considering that the methodology developed based on contextualization can facilitate as long as it is applied in the context of the classroom and associated with everyday life so that teaching and learning are very promising, given that it brings the student closer to a dynamic, curious and motivating way due to the association between theory and practice. Esse trabalho de conclusão de curso, tem como abordagem os estudos determinante e sistema linear com ênfase numa metodologia de ensino contextualizado. Tratando-se de contextualização, procura-se desenvolver do ponto de vista teórico o formalismo matemático com as (propriedades) desenvolvidos analiticamente. Para aplicar o estudo teórico, considerase uma metodologia em que seja possível mostrar aplicabilidade em (situações) problemas que evidenciam a prática em que o aluno poderá averiguar e compreender como equacionar e resolver questões de determinantes e sistemas lineares. Nesse caso, direciona-se a pesquisa para uma metodologia em que estejam presentes a teoria e a prática de modo que seja possível constatar que a aprendizagem apenas se completa quando o aluno consegue entender os temas no ambiente escolar e, seja capaz de associar em situações do seu cotidiano. Conclui-se a pesquisa considerando que a metodologia desenvolvida com base na contextualização poderá facilitar desde que seja aplicado no contexto da sala de aula e associar com o cotidiano para que o ensino e aprendizagem sejam muito maias promissores, tendo em vista que aproxima o aluno de uma maneira dinâmica, curiosos e motivadora devido a associação entre a teoria e prática. 2022-09-12T21:01:16Z 2022-09-12T21:01:16Z 2022-07-11 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo LIMA, Denise Silva de. Estudos de determinante e sistema linear: uma metodologia de ensino contextualizado. Orientador: José Francisco da Silva Costa. 2022. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4433. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4433 por Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Determinante Sistema linear Metodologia Contextualização e Problemas Determinant linear system methodology Contextualization and Problems CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Determinante Sistema linear Metodologia Contextualização e Problemas Determinant linear system methodology Contextualization and Problems CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA LIMA, Denise Silva de Estudos de determinante e sistema linear: uma metodologia de ensino contextualizado |
topic_facet |
Determinante Sistema linear Metodologia Contextualização e Problemas Determinant linear system methodology Contextualization and Problems CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This course conclusion work has as its approach the determinant studies and linear system with emphasis on a contextualized teaching methodology. In the case of contextualization, we seek to develop, from a theoretical point of view, the mathematical formalism with the (properties) developed analytically. To apply the theoretical study, it is considered a methodology in which it is possible to show applicability in (situations) problems that evidence the practice in which the student will be able to investigate and understand how to equate and solve questions of determinants and linear systems. In this case, the research is directed towards a methodology in which theory and practice are present so that it is possible to verify that learning is only completed when the student is able to understand the themes in the school environment and is able to associate in situations of your everyday life. The research concludes considering that the methodology developed based on contextualization can facilitate as long as it is applied in the context of the classroom and associated with everyday life so that teaching and learning are very promising, given that it brings the student closer to a dynamic, curious and motivating way due to the association between theory and practice. |
author_additional |
COSTA, José Francisco da Silva |
author_additionalStr |
COSTA, José Francisco da Silva |
format |
Artigo |
author |
LIMA, Denise Silva de |
title |
Estudos de determinante e sistema linear: uma metodologia de ensino contextualizado |
title_short |
Estudos de determinante e sistema linear: uma metodologia de ensino contextualizado |
title_full |
Estudos de determinante e sistema linear: uma metodologia de ensino contextualizado |
title_fullStr |
Estudos de determinante e sistema linear: uma metodologia de ensino contextualizado |
title_full_unstemmed |
Estudos de determinante e sistema linear: uma metodologia de ensino contextualizado |
title_sort |
estudos de determinante e sistema linear: uma metodologia de ensino contextualizado |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4433 |
_version_ |
1787155263240798208 |
score |
11.753735 |