Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O papel do pedagogo no espaço de acolhimento para crianças e adolescentes - EACA em Abaetetuba-PA

The research's object of study is to reflect on the role of the pedagogue in institutions for children and adolescents. These institutions that serve children and adolescents are part of the High Complexity Service of the Unified Social Assistance System (SUAS) as a legal measure of protection guara...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Suellen Cardoso dos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4530
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4530
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-45302022-09-22T03:06:47Z O papel do pedagogo no espaço de acolhimento para crianças e adolescentes - EACA em Abaetetuba-PA SANTOS, Suellen Cardoso dos ASSUNÇÃO, Mariza Felippe http://lattes.cnpq.br/8675067656056250 Direitos humanos Espaços de acolhimento Pedagogia em ambiente não escolares Human rights Pedagogy in non-school environments Reception spaces CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The research's object of study is to reflect on the role of the pedagogue in institutions for children and adolescents. These institutions that serve children and adolescents are part of the High Complexity Service of the Unified Social Assistance System (SUAS) as a legal measure of protection guaranteed by the Statute of Children and Adolescents. It is important to emphasize that, in order to reach these spaces, the children have already gone through atypical cases of family coexistence, so it is necessary to have in the institution a team of professionals from various areas to better serve them, including a pedagogue, since that pedagogy encompasses all forms of education that occurs inside and outside the school, where the Law of Directives and Bases of National Education defines that the education process is formatted in several segments, among them, in the family, in the coexistence in society , work and culture. In view of this, pedagogy is concerned with educating, taking into account a human perspective, theories and educational methods. In this case, complementing in an interrelated way the team of professionals in these spaces. The research is qualitative, where the bibliographic research was also present. The data collection technique was carried out through interviews. The results indicate that the pedagogy professional plays an important role in the dynamics of the institution, not only because of their pedagogical didactic training, but also because of the humanistic nature of the profession itself. A pesquisa tem como objeto de estudo refletir sobre o papel do pedagogo em instituições de acolhimento de crianças e adolescentes. Essas instituições que atendem crianças e adolescentes fazem parte do Serviço de Alta Complexidade do Sistema Único de Assistência Social (SUAS) como medida legal de proteção assegurada pelo Estatuto da Criança e do Adolescente. É importante ressaltar que, para chegarem a esses espaços as crianças já passaram por casos atípicos de convivência familiar, com isso faz-se necessário ter na instituição uma equipe de profissionais de várias áreas para melhor atendê-los, entre eles um pedagogo, uma vez que a pedagogia abrange todas as formas de educação que ocorre dentro e fora da escola, onde a própria Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional define que o processo da educação se formatiza em vários segmentos, entre elas, na família, na convivência em sociedade, no trabalho e na cultura. Diante disso, a pedagogia se preocupa em educar, levando em consideração um olhar humano, as teorias e os métodos educativos. Neste caso, complementando de forma inter-relacionada a equipe de profissionais nesses espaços. A pesquisa é de cunho qualitativo, onde a pesquisa bibliográfica também se fez presente. A técnica de coleta de dados se deu através de entrevistas. Os resultados apontam que o profissional de pedagogia exerce um importante papel na dinâmica da instituição não apenas pela sua formação didático pedagógica, mas também pela natureza humanística da própria profissão. 2022-09-21T19:01:47Z 2022-09-21T19:01:47Z 2022-06-30 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Suellen Cardoso dos. O papel do pedagogo no espaço de acolhimento para crianças e adolescentes - EACA em Abaetetuba/PA. Orientadora: Mariza Felippe Assunção. 2022. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4530. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4530 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Direitos humanos
Espaços de acolhimento
Pedagogia em ambiente não escolares
Human rights
Pedagogy in non-school environments
Reception spaces
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Direitos humanos
Espaços de acolhimento
Pedagogia em ambiente não escolares
Human rights
Pedagogy in non-school environments
Reception spaces
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SANTOS, Suellen Cardoso dos
O papel do pedagogo no espaço de acolhimento para crianças e adolescentes - EACA em Abaetetuba-PA
topic_facet Direitos humanos
Espaços de acolhimento
Pedagogia em ambiente não escolares
Human rights
Pedagogy in non-school environments
Reception spaces
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The research's object of study is to reflect on the role of the pedagogue in institutions for children and adolescents. These institutions that serve children and adolescents are part of the High Complexity Service of the Unified Social Assistance System (SUAS) as a legal measure of protection guaranteed by the Statute of Children and Adolescents. It is important to emphasize that, in order to reach these spaces, the children have already gone through atypical cases of family coexistence, so it is necessary to have in the institution a team of professionals from various areas to better serve them, including a pedagogue, since that pedagogy encompasses all forms of education that occurs inside and outside the school, where the Law of Directives and Bases of National Education defines that the education process is formatted in several segments, among them, in the family, in the coexistence in society , work and culture. In view of this, pedagogy is concerned with educating, taking into account a human perspective, theories and educational methods. In this case, complementing in an interrelated way the team of professionals in these spaces. The research is qualitative, where the bibliographic research was also present. The data collection technique was carried out through interviews. The results indicate that the pedagogy professional plays an important role in the dynamics of the institution, not only because of their pedagogical didactic training, but also because of the humanistic nature of the profession itself.
author_additional ASSUNÇÃO, Mariza Felippe
author_additionalStr ASSUNÇÃO, Mariza Felippe
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SANTOS, Suellen Cardoso dos
title O papel do pedagogo no espaço de acolhimento para crianças e adolescentes - EACA em Abaetetuba-PA
title_short O papel do pedagogo no espaço de acolhimento para crianças e adolescentes - EACA em Abaetetuba-PA
title_full O papel do pedagogo no espaço de acolhimento para crianças e adolescentes - EACA em Abaetetuba-PA
title_fullStr O papel do pedagogo no espaço de acolhimento para crianças e adolescentes - EACA em Abaetetuba-PA
title_full_unstemmed O papel do pedagogo no espaço de acolhimento para crianças e adolescentes - EACA em Abaetetuba-PA
title_sort o papel do pedagogo no espaço de acolhimento para crianças e adolescentes - eaca em abaetetuba-pa
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4530
_version_ 1787155307530551296
score 11.753896