Artigo

O ensino de História e a Educação Indígena: desafios e possibilidades durante a Pandemia da Covid-19 na Escola Municipal Indígena Kokokangroti em Altamira-PA

History teaching, indigenous education and the challenges encountered during the COVID-19 pandemic are issues to be discussed in this research. In view of this, the objective of this work is to analyze the challenges of indigenous education, reflected on the educational practices in the teaching of...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Rafael Leal
Grau: Artigo
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4844
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4844
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-48442023-01-04T23:30:25Z O ensino de História e a Educação Indígena: desafios e possibilidades durante a Pandemia da Covid-19 na Escola Municipal Indígena Kokokangroti em Altamira-PA SANTOS, Rafael Leal ALVARES, Wellington de Pinho http://lattes.cnpq.br/9113165346538917 https://orcid.org/0000-0001-7799-9762 Educação Indígena Ensino de História Pandemia de COVID-19 Indigenous education History teaching Covid-19 pandemic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM History teaching, indigenous education and the challenges encountered during the COVID-19 pandemic are issues to be discussed in this research. In view of this, the objective of this work is to analyze the challenges of indigenous education, reflected on the educational practices in the teaching of History of the daily school life of the Kokokangroti Municipal Indigenous School during the Covid-19 pandemic. The research uses the participant method, linking itself to theory-practice and thought-action, through planning and pedagogical strategies that insert and give new meaning to the contents of indigenous history and culture. Where the teaching of History must be based on the culture of indigenous communities, where school education can be of great relevance in this process, that is, a process of dissemination and construction of knowledge among peoples. In view of this, a workshop was developed with the theme: a look at the community in history teaching. In which, the culture and resistance of the indigenous peoples of the middle Xingu must be seen and heard by the indigenous people themselves and by society. O ensino de história, a educação indígena e os desafios encontrados durante a pandemia da COVID-19 são questões a serem discutidas nesta pesquisa. Em vista disso, o objetivo deste trabalho é analisar os desafios da educação indígena, refletidas sobre as práticas educacionais no ensino de História do cotidiano escolar da escola Municipal indígena kokokangroti durante a pandemia da Covid-19. A pesquisa utiliza o método participante, vinculando-se à teoria-prática e ao pensamento-ação, por meio do planejamento e estratégias pedagógicas que inserem e ressignificam os conteúdos de história e cultura indígena. Onde o ensino de História deve ser fundamentado na cultura das comunidades indígenas, onde a educação escolar pode ser de grande relevância nesse processo, ou seja, um processo de disseminação e construção de conhecimento entre os povos. Diante disso, foi desenvolvida uma oficina com o tema: um olhar sobre a comunidade no ensino de história. Na qual, a cultura e resistência dos povos indígenas do médio Xingu deve ser vista e ouvida pelos próprios indígenas e pela sociedade. 2022-12-26T20:50:48Z 2022-12-26T20:50:48Z 2022-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo SANTOS, Rafael Leal. O ensino de História e a Educação Indígena: desafios e possibilidades durante a Pandemia da Covid-19 na Escola Municipal Indígena Kokokangroti em Altamira-PA. Orientador: Wellington de Pinho Alvarez. 2022. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em História) – Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4844. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4844 Acesso Aberto Disponível na internet via Sagitta
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação Indígena
Ensino de História
Pandemia de COVID-19
Indigenous education
History teaching
Covid-19 pandemic
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Educação Indígena
Ensino de História
Pandemia de COVID-19
Indigenous education
History teaching
Covid-19 pandemic
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
SANTOS, Rafael Leal
O ensino de História e a Educação Indígena: desafios e possibilidades durante a Pandemia da Covid-19 na Escola Municipal Indígena Kokokangroti em Altamira-PA
topic_facet Educação Indígena
Ensino de História
Pandemia de COVID-19
Indigenous education
History teaching
Covid-19 pandemic
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description History teaching, indigenous education and the challenges encountered during the COVID-19 pandemic are issues to be discussed in this research. In view of this, the objective of this work is to analyze the challenges of indigenous education, reflected on the educational practices in the teaching of History of the daily school life of the Kokokangroti Municipal Indigenous School during the Covid-19 pandemic. The research uses the participant method, linking itself to theory-practice and thought-action, through planning and pedagogical strategies that insert and give new meaning to the contents of indigenous history and culture. Where the teaching of History must be based on the culture of indigenous communities, where school education can be of great relevance in this process, that is, a process of dissemination and construction of knowledge among peoples. In view of this, a workshop was developed with the theme: a look at the community in history teaching. In which, the culture and resistance of the indigenous peoples of the middle Xingu must be seen and heard by the indigenous people themselves and by society.
author_additional ALVARES, Wellington de Pinho
author_additionalStr ALVARES, Wellington de Pinho
format Artigo
author SANTOS, Rafael Leal
title O ensino de História e a Educação Indígena: desafios e possibilidades durante a Pandemia da Covid-19 na Escola Municipal Indígena Kokokangroti em Altamira-PA
title_short O ensino de História e a Educação Indígena: desafios e possibilidades durante a Pandemia da Covid-19 na Escola Municipal Indígena Kokokangroti em Altamira-PA
title_full O ensino de História e a Educação Indígena: desafios e possibilidades durante a Pandemia da Covid-19 na Escola Municipal Indígena Kokokangroti em Altamira-PA
title_fullStr O ensino de História e a Educação Indígena: desafios e possibilidades durante a Pandemia da Covid-19 na Escola Municipal Indígena Kokokangroti em Altamira-PA
title_full_unstemmed O ensino de História e a Educação Indígena: desafios e possibilidades durante a Pandemia da Covid-19 na Escola Municipal Indígena Kokokangroti em Altamira-PA
title_sort o ensino de história e a educação indígena: desafios e possibilidades durante a pandemia da covid-19 na escola municipal indígena kokokangroti em altamira-pa
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4844
_version_ 1787155375157411840
score 11.753735