Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O brincar no processo ensino-aprendizagem da criança

The present work comes to address the importance of playing in the teaching process child learning in Early Childhood Education for learning. So, this work has as problematic to verify how playfulness can help in the teaching process child learning in early childhood education. Based on the problem...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Mairla da Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4895
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4895
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-48952023-01-06T03:06:16Z O brincar no processo ensino-aprendizagem da criança SANTOS, Mairla da Silva FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira http://lattes.cnpq.br/0245521381922053 https://orcid.org/0000-0003-1193-8072 Brincar Faz-de-conta Professor Ensino-aprendizagem Educação infantil To play Pretend Teacher Teaching learning Child education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR The present work comes to address the importance of playing in the teaching process child learning in Early Childhood Education for learning. So, this work has as problematic to verify how playfulness can help in the teaching process child learning in early childhood education. Based on the problem raised, it was delimited the general objective which is to analyze the importance of playing with regard to its development and learning in a meaningful way, and has as specific objectives, understand how playfulness can help in the teaching-learning process of child in early childhood education, and also to reflect on the use of playful practices as tool for early childhood education teachers, and finally, to verify how playing make-believe contributes to the child's psychological and social development. To the carrying out the work, a bibliographic research was carried out in order to gather information of authors who have already addressed the topic such as Borba, Corsino, Freire, Góes, Luckesi, Oliveira, etc., and also carried out a field research in order to observe how playing contributes to the teaching-learning process of children in early childhood education. for realization For this research, the ethnographic approach was used, as this method provides the investigator closely monitor the group he is studying. Through this research it became clear the importance of playing in early childhood education with regard to the development in the child's teaching-learning process, also contributing to their physical, social, cultural, affective, emotional and cognitive development. O presente trabalho vem abordar sobre a importância do brincar no processo ensino aprendizagem da criança na Educação Infantil para aprendizagem. Assim, este trabalho tem como problemática verificar como a ludicidade pode ajudar no processo de ensino aprendizagem da criança na educação infantil. A partir da problemática levantada foi delimitado o objetivo geral que é analisar a importância do brincar no que diz respeito ao seu desenvolvimento e aprendizagem de forma significativa, e tem como objetivos específicos, compreender como a ludicidade pode ajudar no processo de ensino aprendizagem da criança na educação infantil, e também, refletir sobre a utilização das práticas lúdicas como ferramenta para os professores da educação infantil, e por fim, verificar como o brincar de faz-de-conta contribui para o desenvolvimento psicológico e social da criança. Para a realização do trabalho foi realizada uma pesquisa bibliográfica a fim de colher informações de autores que já abordaram o tema como, Borba, Corsino, Freire, Góes, Luckesi, Oliveira, etc., e também realizada uma pesquisa de campo com o intuito de observar como o brincar contribui no processo ensino aprendizagem da criança da educação infantil. Para realização desta pesquisa foi utilizado a abordagem etnográfica, pois este método proporciona ao investigador acompanhar de perto o grupo que está estudando. Através desta pesquisa ficou claro a importância do brincar na educação infantil no que diz respeito ao desenvolvimento no processo ensino aprendizagem da criança, contribuindo também no seu desenvolvimento físico, social, cultural, afetivo, emocional e cognitivo. 2023-01-05T20:02:46Z 2023-01-05T20:02:46Z 2022-08-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Mairla da Silva. O brincar no processo ensino-aprendizagem da criança. Orientador: Raimundo Nonato de Oliveira Falabelo. 2022. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Tomé-Açu, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4895. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4895 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Brincar
Faz-de-conta
Professor
Ensino-aprendizagem
Educação infantil
To play
Pretend
Teacher
Teaching learning
Child education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
spellingShingle Brincar
Faz-de-conta
Professor
Ensino-aprendizagem
Educação infantil
To play
Pretend
Teacher
Teaching learning
Child education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
SANTOS, Mairla da Silva
O brincar no processo ensino-aprendizagem da criança
topic_facet Brincar
Faz-de-conta
Professor
Ensino-aprendizagem
Educação infantil
To play
Pretend
Teacher
Teaching learning
Child education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
description The present work comes to address the importance of playing in the teaching process child learning in Early Childhood Education for learning. So, this work has as problematic to verify how playfulness can help in the teaching process child learning in early childhood education. Based on the problem raised, it was delimited the general objective which is to analyze the importance of playing with regard to its development and learning in a meaningful way, and has as specific objectives, understand how playfulness can help in the teaching-learning process of child in early childhood education, and also to reflect on the use of playful practices as tool for early childhood education teachers, and finally, to verify how playing make-believe contributes to the child's psychological and social development. To the carrying out the work, a bibliographic research was carried out in order to gather information of authors who have already addressed the topic such as Borba, Corsino, Freire, Góes, Luckesi, Oliveira, etc., and also carried out a field research in order to observe how playing contributes to the teaching-learning process of children in early childhood education. for realization For this research, the ethnographic approach was used, as this method provides the investigator closely monitor the group he is studying. Through this research it became clear the importance of playing in early childhood education with regard to the development in the child's teaching-learning process, also contributing to their physical, social, cultural, affective, emotional and cognitive development.
author_additional FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira
author_additionalStr FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SANTOS, Mairla da Silva
title O brincar no processo ensino-aprendizagem da criança
title_short O brincar no processo ensino-aprendizagem da criança
title_full O brincar no processo ensino-aprendizagem da criança
title_fullStr O brincar no processo ensino-aprendizagem da criança
title_full_unstemmed O brincar no processo ensino-aprendizagem da criança
title_sort o brincar no processo ensino-aprendizagem da criança
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4895
_version_ 1787155345004560384
score 11.753735