/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Experiência de docentes em formação: desafios na docência e na vida
The present work concerns the experience reports of teacher-students of the pedagogy course offered by the National Plan for Education Teachers (PARFOR), from the Federal University of Pará. The aim was to clarify the path training course of five student-teachers highlighting the challenges, lessons...
Autor principal: | PEREIRA, Marciley Mesquita |
---|---|
Outros Autores: | ANDRÉ, Risete de Fátima Rodrigues |
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4926 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4926 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-49262023-01-13T03:06:30Z Experiência de docentes em formação: desafios na docência e na vida PEREIRA, Marciley Mesquita ANDRÉ, Risete de Fátima Rodrigues TOUTONGE, Eliana Campos Pojo http://lattes.cnpq.br/1223748500489517 https://orcid.org/0000-0002-7466-3996 PARFOR Experiências Aprendizados Docência Experiences Learnings Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work concerns the experience reports of teacher-students of the pedagogy course offered by the National Plan for Education Teachers (PARFOR), from the Federal University of Pará. The aim was to clarify the path training course of five student-teachers highlighting the challenges, lessons learned, experienced during the course, highlighting the arduous task of studying and working alongside Same time. For this, it was adopted the collection of the reports of the professors and students concomitant to the study and theoretical deepening, both helped us in the description of the experiences mediated by the theoretical basis. based on readings, in our own experience and that of other student-teachers it was possible to verify that the challenges were constant, of different nature and fundamental for the academic success of student-teachers in terms of learning/knowing how to reconcile life academic, personal and professional. Despite the challenges, what stands out most on this journey is the professional growth acquired through the articulation of the theory learned in the course and the practice caused by the teaching work. O presente trabalho diz respeito aos relatos de experiência de docentes-estudantes do curso de pedagogia ofertado pelo Plano Nacional de Professores da Educação Básica (PARFOR), pela Universidade Federal do Pará. Objetivou elucidar o percurso formativo de cinco docentes-estudantes destacando os desafios, aprendizados, vividos durante o curso, sobressaindo a árdua tarefa de estudar e trabalhar ao mesmo tempo. Para isso, foi adotado a capatação dos relatos das docentesestudantes concomitante ao estudo e aprodundamento teórico, ambos nos auxiliou na descrição das experiências mediado pelo embasamento teórico. Com base nas leituras, na nossa própria experiência e de outras docentes-estudantes foi possível constatar que os desafios foram constantes, de natureza diversa e fundamental para o êxito acadêmico das docentes-estudantes quanto a aprender/saber conciliar a vida acadêmica, pessoal e profissional. Apesar dos desafios, o que mais se destaca nessa jornada é o crescimento profissional adquirido através da articulação da teoria aprendida no curso e a prática ocasionada pelo trabalho docente. 2023-01-12T18:09:07Z 2023-01-12T18:09:07Z 2022-11-14 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo ANDRÉ, Risete de Fátima Rodrigues; PEREIRA; Marciley Mesquita. Experiência de docentes em formação: desafios na docência e na vida. Orientadora: Eliana Campo Pojo Toutonge. 2022. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4926. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4926 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
PARFOR Experiências Aprendizados Docência Experiences Learnings Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
PARFOR Experiências Aprendizados Docência Experiences Learnings Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO PEREIRA, Marciley Mesquita Experiência de docentes em formação: desafios na docência e na vida |
topic_facet |
PARFOR Experiências Aprendizados Docência Experiences Learnings Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present work concerns the experience reports of teacher-students of the pedagogy course offered by the National Plan for Education Teachers (PARFOR), from the Federal University of Pará. The aim was to clarify the path training course of five student-teachers highlighting the challenges, lessons learned, experienced during the course, highlighting the arduous task of studying and working alongside Same time. For this, it was adopted the collection of the reports of the professors and students concomitant to the study and theoretical deepening, both helped us in the description of the experiences mediated by the theoretical basis. based on readings, in our own experience and that of other student-teachers it was possible to verify that the challenges were constant, of different nature and fundamental for the academic success of student-teachers in terms of learning/knowing how to reconcile life academic, personal and professional. Despite the challenges, what stands out most on this journey is the professional growth acquired through the articulation of the theory learned in the course and the practice caused by the teaching work. |
author_additional |
TOUTONGE, Eliana Campos Pojo |
author_additionalStr |
TOUTONGE, Eliana Campos Pojo |
format |
Artigo |
author |
PEREIRA, Marciley Mesquita |
author2 |
ANDRÉ, Risete de Fátima Rodrigues |
author2Str |
ANDRÉ, Risete de Fátima Rodrigues |
title |
Experiência de docentes em formação: desafios na docência e na vida |
title_short |
Experiência de docentes em formação: desafios na docência e na vida |
title_full |
Experiência de docentes em formação: desafios na docência e na vida |
title_fullStr |
Experiência de docentes em formação: desafios na docência e na vida |
title_full_unstemmed |
Experiência de docentes em formação: desafios na docência e na vida |
title_sort |
experiência de docentes em formação: desafios na docência e na vida |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4926 |
_version_ |
1787155407747153920 |
score |
11.753735 |