/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A atuação do pedagogo em espaços não escolares: uma nova visão de educação
This work addresses as a research theme the performance of the Pedagogue in non-school spaces. Starting from our experience in the Pedagogy course at Ufpa, offered through Parfor – National Plan for Teacher Training, Abaetetuba Campus, we experienced, during graduation, through speeches by teachers...
Autor principal: | COSTA, Claudia Feio da |
---|---|
Outros Autores: | VILHENA, Dilceli Ferreira da Silva |
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5109 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5109 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-51092023-01-19T03:07:07Z A atuação do pedagogo em espaços não escolares: uma nova visão de educação COSTA, Claudia Feio da VILHENA, Dilceli Ferreira da Silva LIMA, Maria do Socorro Pereira http://lattes.cnpq.br/7102997355677802 Pedagogia Saberes profissionais Espaços educativos não escolares Pedagogy Professional knowledge Non-school educational spaces CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work addresses as a research theme the performance of the Pedagogue in non-school spaces. Starting from our experience in the Pedagogy course at Ufpa, offered through Parfor – National Plan for Teacher Training, Abaetetuba Campus, we experienced, during graduation, through speeches by teachers and subjects offered, that the training of the Pedagogue was focused on acting only as teachers in school spaces as priority workplaces: Early Childhood Education, Elementary School I and in pedagogical disciplines, in addition to pedagogical management and coordination. We start from the assumption that the educational process is broad and is not restricted to the school environment. Based on this assumption, the present work aims to present reflections around the different and possible fields of action of the professional trained in the Pedagogy course, beyond the school environment. As a methodology, the study uses the Literature Review approach regarding the theme. As a result, we highlight the broadening of the vision regarding training, constitution of professional knowledge and the performance of the Pedagogue beyond the school environments, taking into account that educational knowledge goes beyond the knowledge that was previously restricted to public and private school institutions, but that this same knowledge can and should occupy other institutional spaces, public and private, where educational processes take place. Este trabalho aborda como tema de pesquisa a atuação do Pedagogo em espaços não escolares. Partindo de nossa experiência no curso de Pedagogia da Ufpa, ofertado através do Parfor – Plano Nacional de Formação Docente, Campus de Abaetetuba, vivenciamos, durante a graduação, através de discursos de professores e disciplinas ofertadas, que a formação do Pedagogo estava voltada para atuar somente como docentes em espaços escolares como locais de trabalho prioritários: Educação Infantil, Ensino Fundamental I e em disciplinas pedagógicas, além de gestão e coordenação pedagógica. Partimos do pressuposto de que o processo educativo é amplo e não se restringe apenas ao espaço escolar. A partir deste pressuposto, o presente trabalho objetiva apresentar reflexões em torno dos diferentes e possíveis campos de atuação do profissional formado no curso de Pedagogia, para além do ambiente escolar. Como metodologia, o estudo utiliza a abordagem de Revisão de Literatura a respeito da temática. Como resultado, destacamos a ampliação da visão a respeito da formação, constituição dos saberes profissionais e atuação do Pedagogo para além dos ambientes escolares, levando em consideração que os saberes educacionais extrapolam os saberes que antes estavam restritos às instituições escolares públicas e privadas, mas que esses mesmos saberes podem e devem ocupar espaços institucionais outros, públicos e privados, onde ocorrem processos educativos. 2023-01-18T19:23:43Z 2023-01-18T19:23:43Z 2022-12-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo COSTA, Claudia Feio da; VILHENA, Dilceli Ferreira da Silva. A atuação do pedagogo em espaços não escolares: uma nova visão de educação. Orientadora: Maria do Socorro Pereira Lima. 2022. 17 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5109. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5109 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Pedagogia Saberes profissionais Espaços educativos não escolares Pedagogy Professional knowledge Non-school educational spaces CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Pedagogia Saberes profissionais Espaços educativos não escolares Pedagogy Professional knowledge Non-school educational spaces CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO COSTA, Claudia Feio da A atuação do pedagogo em espaços não escolares: uma nova visão de educação |
topic_facet |
Pedagogia Saberes profissionais Espaços educativos não escolares Pedagogy Professional knowledge Non-school educational spaces CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work addresses as a research theme the performance of the Pedagogue in non-school spaces. Starting from our experience in the Pedagogy course at Ufpa, offered through Parfor – National Plan for Teacher Training, Abaetetuba Campus, we experienced, during graduation, through speeches by teachers and subjects offered, that the training of the Pedagogue was focused on acting only as teachers in school spaces as priority workplaces: Early Childhood Education, Elementary School I and in pedagogical disciplines, in addition to pedagogical management and coordination. We start from the assumption that the educational process is broad and is not restricted to the school environment. Based on this assumption, the present work aims to present reflections around the different and possible fields of action of the professional trained in the Pedagogy course, beyond the school environment. As a methodology, the study uses the Literature Review approach regarding the theme. As a result, we highlight the broadening of the vision regarding training, constitution of professional knowledge and the performance of the Pedagogue beyond the school environments, taking into account that educational knowledge goes beyond the knowledge that was previously restricted to public and private school institutions, but that this same knowledge can and should occupy other institutional spaces, public and private, where educational processes take place. |
author_additional |
LIMA, Maria do Socorro Pereira |
author_additionalStr |
LIMA, Maria do Socorro Pereira |
format |
Artigo |
author |
COSTA, Claudia Feio da |
author2 |
VILHENA, Dilceli Ferreira da Silva |
author2Str |
VILHENA, Dilceli Ferreira da Silva |
title |
A atuação do pedagogo em espaços não escolares: uma nova visão de educação |
title_short |
A atuação do pedagogo em espaços não escolares: uma nova visão de educação |
title_full |
A atuação do pedagogo em espaços não escolares: uma nova visão de educação |
title_fullStr |
A atuação do pedagogo em espaços não escolares: uma nova visão de educação |
title_full_unstemmed |
A atuação do pedagogo em espaços não escolares: uma nova visão de educação |
title_sort |
atuação do pedagogo em espaços não escolares: uma nova visão de educação |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5109 |
_version_ |
1787155415910318080 |
score |
11.753735 |