Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A classe multisseriada e o ensino de matematica: relato de experiência em uma escola da zona rural de Cachoeira do Arari

The present study presents an experience report of the teaching of mathematics to a multi-grade class of the first cycle of elementary education, in a rural school in the municipality of Cachoeira do Arari, located in the island of Marajó, in the State of Pará. adopted is included in the bibliograph...

ver descrição completa

Autor principal: XAVIER, Joelma Azevedo
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5133
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5133
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-51332023-01-25T03:05:22Z A classe multisseriada e o ensino de matematica: relato de experiência em uma escola da zona rural de Cachoeira do Arari XAVIER, Joelma Azevedo LIMA, Maria do Socorro Carneiro de http://lattes.cnpq.br/9266199709940902 Ensino de matemática Classe multisseriada Mathematics teaching Multisseries class CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present study presents an experience report of the teaching of mathematics to a multi-grade class of the first cycle of elementary education, in a rural school in the municipality of Cachoeira do Arari, located in the island of Marajó, in the State of Pará. adopted is included in the bibliographic review, which made it possible to find the knowledge related to the theme. Thus the authors referenced in this report give the theoretical support to the development of the experience and to the report consolidated herein. At the end of this report it is understood that being a teacher of a multi-grade school of the rural school, goes beyond teaching the students, because it is understood that it is necessary to make a difference, respecting the existence of diverse times and ways of being, living and producing . And what model of serial and multi-syllabic education must be (re) seen. However, one should not lose sight of the complexity of the rural school setting. The problems faced by these schools go beyond what happens in classrooms and are related to the education and society project in place. O presente estudo apresenta um relato de experiência do ensino de matemática para uma classe multisseriada do primeiro ciclo do ensino fundamental, em uma escola da zona rural do município de Cachoeira do Arari, situado na ilha do Marajó, no Estado do Pará. A abordagem metodológica adotada se inscreve na revisão bibliográfica, que possibilitou encontrar os saberes relacionadas com o tema. Assim os autores referenciados nesse relato dão o suporte teórico ao desenvolvimento da experiência e ao relato aqui consolidado. Ao final desse relato compreende-se que ser professor de uma classe multisseriada de escola do campo, vai além de ensinar os alunos, pois se entende que seja necessário fazer a diferença, respeitando a existência de tempos e modos diversos de ser, viver e produzir. E que modelo de ensino seriado e multisseriado precisa ser (re)visto. Todavia, não se pode perder de vista a complexidade do cenário das escolas do campo. Os problemas enfrentados por essas escolas vão além do que acontece nas salas de aulas e estão relacionados com o projeto de educação e de sociedade, em vigor. 2023-01-24T13:56:42Z 2023-01-24T13:56:42Z 2019-09-02 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação XAVIER, Joelma Azevedo. A classe multisseriada e o ensino de matematica: relato de experiência em uma escola da zona rural de Cachoeira do Arari. Orientadora: Maria do Socorro Carneiro de Lima. 2023. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em:. Acesso em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5133. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5133 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ensino de matemática
Classe multisseriada
Mathematics teaching
Multisseries class
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Ensino de matemática
Classe multisseriada
Mathematics teaching
Multisseries class
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
XAVIER, Joelma Azevedo
A classe multisseriada e o ensino de matematica: relato de experiência em uma escola da zona rural de Cachoeira do Arari
topic_facet Ensino de matemática
Classe multisseriada
Mathematics teaching
Multisseries class
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study presents an experience report of the teaching of mathematics to a multi-grade class of the first cycle of elementary education, in a rural school in the municipality of Cachoeira do Arari, located in the island of Marajó, in the State of Pará. adopted is included in the bibliographic review, which made it possible to find the knowledge related to the theme. Thus the authors referenced in this report give the theoretical support to the development of the experience and to the report consolidated herein. At the end of this report it is understood that being a teacher of a multi-grade school of the rural school, goes beyond teaching the students, because it is understood that it is necessary to make a difference, respecting the existence of diverse times and ways of being, living and producing . And what model of serial and multi-syllabic education must be (re) seen. However, one should not lose sight of the complexity of the rural school setting. The problems faced by these schools go beyond what happens in classrooms and are related to the education and society project in place.
author_additional LIMA, Maria do Socorro Carneiro de
author_additionalStr LIMA, Maria do Socorro Carneiro de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author XAVIER, Joelma Azevedo
title A classe multisseriada e o ensino de matematica: relato de experiência em uma escola da zona rural de Cachoeira do Arari
title_short A classe multisseriada e o ensino de matematica: relato de experiência em uma escola da zona rural de Cachoeira do Arari
title_full A classe multisseriada e o ensino de matematica: relato de experiência em uma escola da zona rural de Cachoeira do Arari
title_fullStr A classe multisseriada e o ensino de matematica: relato de experiência em uma escola da zona rural de Cachoeira do Arari
title_full_unstemmed A classe multisseriada e o ensino de matematica: relato de experiência em uma escola da zona rural de Cachoeira do Arari
title_sort classe multisseriada e o ensino de matematica: relato de experiência em uma escola da zona rural de cachoeira do arari
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5133
_version_ 1787155423683411968
score 11.753896