Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O lúdico na educação infantil: território singular dos processos de aprendizados

The aim of this work is to investigate the role of ludic as a singular territory in the teaching and learning processes in early childhood education, as a potentiating element in the development of the child. The term ludic in this study is associated with games, toys and all kinds of fun present...

ver descrição completa

Autor principal: OLIVEIRA, Fábia Cristina Albuquerque de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5325
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5325
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-53252023-03-03T03:05:40Z O lúdico na educação infantil: território singular dos processos de aprendizados OLIVEIRA, Fábia Cristina Albuquerque de NASCIMENTO, Eula Regina Lima http://lattes.cnpq.br/0460051621828656 Ludicidade Jogos educativos Educação infantil Ludicity Educational games Child education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The aim of this work is to investigate the role of ludic as a singular territory in the teaching and learning processes in early childhood education, as a potentiating element in the development of the child. The term ludic in this study is associated with games, toys and all kinds of fun present in childhood, keeping this theme increasingly present in discussions in the field of pedagogy. For this reason, based on the methodological approach adopted, this article gathered relevant information about the subject and, to this end, a qualitative approach research was conducted, of the literature review type based on scholars such as Vygotsky, Kishimoto, among others. The results indicate that the ludic, the game, and the play, when effectively present in Early Childhood Education, stimulate imagination, creativity, autonomy, socialization, and interest in the child, favoring the development of principles and values linked to solidarity, sharing, and empathy, contributing to the emancipating formation of children capable of having autonomy in the way they think, understand, and dialogue with the complex world around them. O objetivo deste trabalho constitui-se em investigar o lúdico enquanto território singular dos processos de ensinar e aprender na educação infantil, como elemento potencializador do desenvolvimento da criança. O termo ludicidade neste estudo se encontra associada a jogos, brincadeiras, brinquedos presente na infância. O tema tem se tornado cada vez mais presente nas discussões. Por conta disso, com base no percurso metodológico adotado, este artigo reuniu informações relevantes acerca do assunto e para isto, foi realizada uma pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo revisão da literatura fundamentada em estudiosos como Vygotsky, Kishimoto, dentre outros. Os resultados apontam que o lúdico, o jogo, o brincar, quando presentes efetivamente na Educação Infantil, impulsionam a imaginação, a criatividade, a autonomia, a socialização e o interesse da criança, favorecendo o desenvolvimento de princípios, valores ligados a solidariedade, a partilha, empatia, contribuindo para uma formação emancipadora de crianças, capazes de ter autonomia na forma de pensar, de compreender, de dialogar frente ao complexo mundo ao seu redor. 2023-03-02T13:44:54Z 2023-03-02T13:44:54Z 2022-12-22 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação OLIVEIRA, Fábia Cristina Albuquerque de. O lúdico na educação infantil: território singular dos processos de aprendizados. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Pedagogia, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5325. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5325 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ludicidade
Jogos educativos
Educação infantil
Ludicity
Educational games
Child education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Ludicidade
Jogos educativos
Educação infantil
Ludicity
Educational games
Child education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
OLIVEIRA, Fábia Cristina Albuquerque de
O lúdico na educação infantil: território singular dos processos de aprendizados
topic_facet Ludicidade
Jogos educativos
Educação infantil
Ludicity
Educational games
Child education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The aim of this work is to investigate the role of ludic as a singular territory in the teaching and learning processes in early childhood education, as a potentiating element in the development of the child. The term ludic in this study is associated with games, toys and all kinds of fun present in childhood, keeping this theme increasingly present in discussions in the field of pedagogy. For this reason, based on the methodological approach adopted, this article gathered relevant information about the subject and, to this end, a qualitative approach research was conducted, of the literature review type based on scholars such as Vygotsky, Kishimoto, among others. The results indicate that the ludic, the game, and the play, when effectively present in Early Childhood Education, stimulate imagination, creativity, autonomy, socialization, and interest in the child, favoring the development of principles and values linked to solidarity, sharing, and empathy, contributing to the emancipating formation of children capable of having autonomy in the way they think, understand, and dialogue with the complex world around them.
author_additional NASCIMENTO, Eula Regina Lima
author_additionalStr NASCIMENTO, Eula Regina Lima
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author OLIVEIRA, Fábia Cristina Albuquerque de
title O lúdico na educação infantil: território singular dos processos de aprendizados
title_short O lúdico na educação infantil: território singular dos processos de aprendizados
title_full O lúdico na educação infantil: território singular dos processos de aprendizados
title_fullStr O lúdico na educação infantil: território singular dos processos de aprendizados
title_full_unstemmed O lúdico na educação infantil: território singular dos processos de aprendizados
title_sort o lúdico na educação infantil: território singular dos processos de aprendizados
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5325
_version_ 1787155447888740352
score 11.753735