/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
As palavras são vida? Um estudo sobre a utilização da linguagem poética e informal no ensino da medicina
INTRODUCTION: In the whole medical philosofer’s academy, the student is faced with numerous comparative, informal and poetic terms, and the use of metaphors is very recurrent in medical education throughout the curriculum. OBJECTIVE: The present study aimed to do a formal record of thes...
Autor principal: | DUARTE, Tiago Braga |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5327 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5327 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-53272023-03-03T03:05:33Z As palavras são vida? Um estudo sobre a utilização da linguagem poética e informal no ensino da medicina DUARTE, Tiago Braga DEL NERO, Luciana Brandão Carreira http://lattes.cnpq.br/5056614008350803 BAHIA, Silvia Helena Arias http://lattes.cnpq.br/2391902445390605 https://orcid.org/0000-0001-8563-0535 https://orcid.org/0000-0003-2201-8909 Educação médica Poesia Saúde Sinais Sintomas Medical education Poetry Medical subject headings Signs Symptoms CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA INTRODUCTION: In the whole medical philosofer’s academy, the student is faced with numerous comparative, informal and poetic terms, and the use of metaphors is very recurrent in medical education throughout the curriculum. OBJECTIVE: The present study aimed to do a formal record of these medical terms. METHODOLOGY: The terms were collected through direct consultation of the medical literature, covering four major medical areas, in addition to two other specialties. RESULTS: In the universe of 865 terms, Internal Medicine corresponded to 35.8% of this total. Clinical Pathology contributed with 26.2%, followed by Pediatrics (22.0%), General Surgery (17.4%), Radiology (10.5%), and Gynecology and Obstetrics, in turn, (7.0%). 667 terms (77.5%) referred only to images while 168 (19.5%) terms referred to the meaning. In addition, only 92 (10.6%) of the terms appear in the international database consulted, while 773 (89.4%) do not exist. CONCLUSION: Medicine, once creating informal terms for its learning and teaching, is also a human science. In these informal and poetic terms, it was seen that the image allusions were the majority. However, there is a need to be a greater appreciation of these expressions at a scientific level, with updates to the DeCS database so more of these terms and expressions can be included. Moreover, it is important that further studies in this rich in possibilities and still underexplored area are made. INTRODUÇÃO: Ao longo do curso de medicina, o estudante se depara com inúmeros termos comparativos, informais e poéticos, sendo o uso das metáforas recorrente em educação médica durante toda a matriz curricular. OBJETIVO: O presente estudo teve como objetivo realizar um registro de tais termos. MÉTODO: Os termos foram coletados mediante consulta direta à literatura médica, sendo contempladas quatro grandes áreas médicas, além de duas outras especialidades. RESULTADOS: No universo de 865 termos, Clínica Médica correspondeu 35,8% deste total. A Patologia Clínica contribuiu com (26,2%), seguida da Pediatria (22,0%), Cirurgia geral (17,4%), Radiologia (10,5%), e a Ginecologia e Obstetrícia, por sua vez, (7,0%). 667 termos (77,5%) faziam alusão apenas a imagens enquanto 168 (19,5%) termos fizeram alusão metafórica de sentido. Além disso, apenas 92 (10,6%) dos termos constam na base de dados internacional consultada, enquanto 773 (89,4%) inexistem na mesma. CONCLUSÃO: A capacidade humana de criar e comparar, além da sensibilidade poética e artística intrínseca ao ser humano, está também presente na Educação Médica. Nestes termos informais e poéticos, as alusões de imagem foram majoritárias. Porém, é necessário que haja uma maior valorização destas expressões a nível científico, com atualizações na base de dados dos DeCS para que haja a inclusão da maioria destes termos e expressões. Assim, é importante que haja mais estudos nesta área rica de possibilidades e ainda pouco explorada. 2023-03-02T14:13:05Z 2023-03-02T14:13:05Z 2022 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação DUARTE, Tiago Braga. As palavras são vida? Um estudo sobre a utilização da linguagem poética e informal no ensino da Medicina. Orientadora: Luciana Brandão Carreira. 2022. 64 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Medicina) - Faculdade de Medicina, Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Pará, Belém, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5327. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5327 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibsaude@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Educação médica Poesia Saúde Sinais Sintomas Medical education Poetry Medical subject headings Signs Symptoms CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA |
spellingShingle |
Educação médica Poesia Saúde Sinais Sintomas Medical education Poetry Medical subject headings Signs Symptoms CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA DUARTE, Tiago Braga As palavras são vida? Um estudo sobre a utilização da linguagem poética e informal no ensino da medicina |
topic_facet |
Educação médica Poesia Saúde Sinais Sintomas Medical education Poetry Medical subject headings Signs Symptoms CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA |
description |
INTRODUCTION: In the whole medical philosofer’s academy, the student is faced with
numerous comparative, informal and poetic terms, and the use of metaphors is very recurrent
in medical education throughout the curriculum. OBJECTIVE: The present study aimed to do
a formal record of these medical terms. METHODOLOGY: The terms were collected through
direct consultation of the medical literature, covering four major medical areas, in addition to
two other specialties. RESULTS: In the universe of 865 terms, Internal Medicine corresponded
to 35.8% of this total. Clinical Pathology contributed with 26.2%, followed by Pediatrics
(22.0%), General Surgery (17.4%), Radiology (10.5%), and Gynecology and Obstetrics, in turn,
(7.0%). 667 terms (77.5%) referred only to images while 168 (19.5%) terms referred to the
meaning. In addition, only 92 (10.6%) of the terms appear in the international database
consulted, while 773 (89.4%) do not exist. CONCLUSION: Medicine, once creating informal
terms for its learning and teaching, is also a human science. In these informal and poetic terms,
it was seen that the image allusions were the majority. However, there is a need to be a greater
appreciation of these expressions at a scientific level, with updates to the DeCS database so
more of these terms and expressions can be included. Moreover, it is important that further
studies in this rich in possibilities and still underexplored area are made. |
author_additional |
DEL NERO, Luciana Brandão Carreira |
author_additionalStr |
DEL NERO, Luciana Brandão Carreira |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
DUARTE, Tiago Braga |
title |
As palavras são vida? Um estudo sobre a utilização da linguagem poética e informal no ensino da medicina |
title_short |
As palavras são vida? Um estudo sobre a utilização da linguagem poética e informal no ensino da medicina |
title_full |
As palavras são vida? Um estudo sobre a utilização da linguagem poética e informal no ensino da medicina |
title_fullStr |
As palavras são vida? Um estudo sobre a utilização da linguagem poética e informal no ensino da medicina |
title_full_unstemmed |
As palavras são vida? Um estudo sobre a utilização da linguagem poética e informal no ensino da medicina |
title_sort |
as palavras são vida? um estudo sobre a utilização da linguagem poética e informal no ensino da medicina |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5327 |
_version_ |
1787155448186535936 |
score |
11.674752 |