Artigo

O ensino de crianças com transtorno do espectro autista numa escola do campo no município de Abaetetuba/PA

This work deals with the pedagogical practices of teachers with children with autism spectrum disorder (ASD) at the Cristo Salvador School located in the rural area of the municipality of Abaetetuba/PA. Its research problem is to understand how a rural school works with children on the autistic spec...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Thamyres Silva da
Outros Autores: MATIAS, Erima Silva
Grau: Artigo
Publicado em: 2023
Assuntos:
TEA
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5402
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5402
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-54022023-03-14T03:06:54Z O ensino de crianças com transtorno do espectro autista numa escola do campo no município de Abaetetuba/PA SILVA, Thamyres Silva da MATIAS, Erima Silva ARAUJO, Olidete de http://lattes.cnpq.br/0819990359705049 Práticas pedagógicas TEA Escola do campo Pedagogical practices Field school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work deals with the pedagogical practices of teachers with children with autism spectrum disorder (ASD) at the Cristo Salvador School located in the rural area of the municipality of Abaetetuba/PA. Its research problem is to understand how a rural school works with children on the autistic spectrum. The objective of this work is to describe the pedagogical practices that the main teachers and school support professionals (SAP) use to work with children with autism spectrum disorder. The research is of a qualitative nature, being used as a tool for data collection, semi-structured interviews, photos, observations and notes. As a theoretical support, we used Paulo Liberalesso (2020), Lucelmo Lacerda (2020), Mayra Gaiato (2018), Gustavo Teixeira (2018) who deal with the perspective of inclusion of students with ASD. The results indicate that the school does not have an adequate physical structure, lack of a recreational room. On the other hand, the teachers produce the adapted didactic material and carry out their pedagogical practices in reading both in the classroom and in the external environment. The school's management promotes moments of lectures and films with teachers and students focusing on the discussion on inclusion. Este trabalho trata das práticas pedagógicas docente com crianças com transtorno do espectro do autista em uma escola do campo no município de Abaetetuba/PA. Tem como problema de pesquisa compreender como uma escola do campo trabalha os conteúdos com as crianças do espectro autista. O objetivo do trabalho é analisar as práticas pedagógicas que as docentes titular e profissional de apoio escolar (PAE)se apropriam para trabalhar com alunos com transtorno do espectro autista. A pesquisa é de natureza qualitativa, sendo utilizado como ferramenta para coleta de dados,entrevista semiestruturada, fotos, observações e anotações. Como suporte teórico utilizamos Paulo Liberalesso (2020), Lucelmo Lacerda (2020), Mayra Gaiato (2018), Gustavo Teixeira(2018) que tratam da perspectiva da inclusão do aluno com TEA. Os resultados indicam que a escola não possui uma estrutura física adequada, ausência de uma sala recreativa. Em contrapartida os professores produzem o material didático adaptado e efetuam suas práticas pedagógicas na leitura tanto em sala de aula quanto no ambiente externo. A gestão da escola promove momentos de palestras e filmes com os professores e alunos com foco na discussão sobre a inclusão. 2023-03-13T18:34:25Z 2023-03-13T18:34:25Z 2022-12-27 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo MATIAS, Erima Silva; SILVA, Thamyres Silva da. O ensino de crianças com transtorno do espectro autista numa escola do campo no município de Abaetetuba/PA. Orientadora: Olidete de Araújo. 2022. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação do Campo – Habilitação em Sociologia e História) – Faculdade de Formação e Desenvolvimento do Campo, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5402. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5402 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Práticas pedagógicas
TEA
Escola do campo
Pedagogical practices
Field school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Práticas pedagógicas
TEA
Escola do campo
Pedagogical practices
Field school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SILVA, Thamyres Silva da
O ensino de crianças com transtorno do espectro autista numa escola do campo no município de Abaetetuba/PA
topic_facet Práticas pedagógicas
TEA
Escola do campo
Pedagogical practices
Field school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work deals with the pedagogical practices of teachers with children with autism spectrum disorder (ASD) at the Cristo Salvador School located in the rural area of the municipality of Abaetetuba/PA. Its research problem is to understand how a rural school works with children on the autistic spectrum. The objective of this work is to describe the pedagogical practices that the main teachers and school support professionals (SAP) use to work with children with autism spectrum disorder. The research is of a qualitative nature, being used as a tool for data collection, semi-structured interviews, photos, observations and notes. As a theoretical support, we used Paulo Liberalesso (2020), Lucelmo Lacerda (2020), Mayra Gaiato (2018), Gustavo Teixeira (2018) who deal with the perspective of inclusion of students with ASD. The results indicate that the school does not have an adequate physical structure, lack of a recreational room. On the other hand, the teachers produce the adapted didactic material and carry out their pedagogical practices in reading both in the classroom and in the external environment. The school's management promotes moments of lectures and films with teachers and students focusing on the discussion on inclusion.
author_additional ARAUJO, Olidete de
author_additionalStr ARAUJO, Olidete de
format Artigo
author SILVA, Thamyres Silva da
author2 MATIAS, Erima Silva
author2Str MATIAS, Erima Silva
title O ensino de crianças com transtorno do espectro autista numa escola do campo no município de Abaetetuba/PA
title_short O ensino de crianças com transtorno do espectro autista numa escola do campo no município de Abaetetuba/PA
title_full O ensino de crianças com transtorno do espectro autista numa escola do campo no município de Abaetetuba/PA
title_fullStr O ensino de crianças com transtorno do espectro autista numa escola do campo no município de Abaetetuba/PA
title_full_unstemmed O ensino de crianças com transtorno do espectro autista numa escola do campo no município de Abaetetuba/PA
title_sort o ensino de crianças com transtorno do espectro autista numa escola do campo no município de abaetetuba/pa
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5402
_version_ 1787155462562512896
score 11.753735