Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora

The present work is an autobiographical study whose theme is “CHILD EDUCATION: reflection on the trajectory of an educator”. This memorial aims to reflect on my trajectory as an educator of Early Childhood Education, in the municipality of Gurupá/PA, highlighting my personal and professional life tr...

ver descrição completa

Autor principal: MACHADO, Gerbziane Cléia Bahia
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5437
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5437
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-54372023-03-24T03:05:41Z Educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora MACHADO, Gerbziane Cléia Bahia RODRIGUES, Raimunda do Socorro http://lattes.cnpq.br/4605510008816420 Educação infantil Memorial Trajetória Early childhood education Trajectory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work is an autobiographical study whose theme is “CHILD EDUCATION: reflection on the trajectory of an educator”. This memorial aims to reflect on my trajectory as an educator of Early Childhood Education, in the municipality of Gurupá/PA, highlighting my personal and professional life trajectory. In order to achieve the proposed objectives, the research is divided into four sections: the first emphasizes the memories of my childhood and my family, in the second moment: reflection of my trajectory as a student, in the third abortion my professional experience and fourth I reflect on the PARFOR. As a methodology, autobiographical research was adopted, which according to Gil (2002) allows the researcher to describe facts and relate them to the theme addressed. Bibliographical research, which according to Gil (2002), brings investigation into various documentary sources as an investigation, was used in this work as a way of seeking theoretical contributions, to enable a qualitative reflection of the narrative made which, according to Minayo (2001), Qualitative approach works with the universe of meanings, motives, aspirations, beliefs, values and attitudes, which in this case will serve as a source of reflection on my life and professional trajectory. Tardif (2003), Freire (1996), Àries (2006), among others, were used as a theoretical reference, which will remain in dialogue with the chosen theme and my historical trajectory of life and professional training. The research made it possible to reflect on my experience as a teacher in early childhood education, allowing me to realize that the pedagogical work in preschool goes far beyond the simple act of caring, and the educator must constantly reflect on his pedagogical practice. O presente trabalho é um estudo autobiográfico que tem como tema “Educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora”. Este memorial tem como objetivo fazer uma reflexão de minha trajetória como educadora da Educação Infantil, no município de Gurupá/PA, destacando minha trajetória de vida pessoal e profissional. Para atingir os objetivos propostos a pesquisa está dividida em quatro seções: a primeira enfatiza as lembranças da minha infância e de minha família, no segundo momento, a reflexão de minha trajetória, como estudante, na terceira abordo minha experiência profissional e quarta faço reflexões sobre o PARFOR. Como metodologia, foi adotada a pesquisa do tipo autobiográfica que segundo Gil (2002) proporciona ao pesquisador descrever fatos e os relacionar com a temática abordada. A pesquisa bibliográfica, que segundo Gil (2002), traz como característica a investigações sobre diversas fontes documentais, foi utilizada neste trabalho como forma de buscar aportes teóricos, para possibilitar uma reflexão qualitativa da narrativa feita que de acordo com Minayo (2001), a abordagem qualitativa trabalha com o universo de significados, motivos, aspirações, crenças, valores e atitudes, que neste caso servirão como fonte de reflexão sobre minha trajetória de vida e profissional. Como referencial teórico utilizou-se Tardif (2003), Freire (1996), Àries (2006), entre outros, que dialogarão com o tema escolhido e a minha trajetória histórica de vida e formação profissional. A pesquisa possibilitou fazer uma reflexão de minha experiência como docente na educação infantil, permitindo-me perceber que o trabalho pedagógico na pré-escola vai muito além do simples ato de cuidar, devendo o educador fazer uma constante reflexão de sua prática pedagógica. 2023-03-23T17:49:39Z 2023-03-23T17:49:39Z 2023-01-23 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação MACHADO, Gerbziane Cléia Bahia. Educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora. Orientadora: Raimunda do Socorro Rodrigues. 2023. 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5437. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5437 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação infantil
Memorial
Trajetória
Early childhood education
Trajectory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação infantil
Memorial
Trajetória
Early childhood education
Trajectory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
MACHADO, Gerbziane Cléia Bahia
Educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora
topic_facet Educação infantil
Memorial
Trajetória
Early childhood education
Trajectory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work is an autobiographical study whose theme is “CHILD EDUCATION: reflection on the trajectory of an educator”. This memorial aims to reflect on my trajectory as an educator of Early Childhood Education, in the municipality of Gurupá/PA, highlighting my personal and professional life trajectory. In order to achieve the proposed objectives, the research is divided into four sections: the first emphasizes the memories of my childhood and my family, in the second moment: reflection of my trajectory as a student, in the third abortion my professional experience and fourth I reflect on the PARFOR. As a methodology, autobiographical research was adopted, which according to Gil (2002) allows the researcher to describe facts and relate them to the theme addressed. Bibliographical research, which according to Gil (2002), brings investigation into various documentary sources as an investigation, was used in this work as a way of seeking theoretical contributions, to enable a qualitative reflection of the narrative made which, according to Minayo (2001), Qualitative approach works with the universe of meanings, motives, aspirations, beliefs, values and attitudes, which in this case will serve as a source of reflection on my life and professional trajectory. Tardif (2003), Freire (1996), Àries (2006), among others, were used as a theoretical reference, which will remain in dialogue with the chosen theme and my historical trajectory of life and professional training. The research made it possible to reflect on my experience as a teacher in early childhood education, allowing me to realize that the pedagogical work in preschool goes far beyond the simple act of caring, and the educator must constantly reflect on his pedagogical practice.
author_additional RODRIGUES, Raimunda do Socorro
author_additionalStr RODRIGUES, Raimunda do Socorro
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author MACHADO, Gerbziane Cléia Bahia
title Educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora
title_short Educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora
title_full Educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora
title_fullStr Educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora
title_full_unstemmed Educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora
title_sort educação infantil: reflexões sobre a trajetória de uma educadora
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5437
_version_ 1787155481382354944
score 11.753735