Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Alimentação escolar na pandemia de COVID-19: a experiência de uma escola federal.

Introduction: The new emergency scenario created by the covid­19 pandemic imposed new ways of executing the National School Food Program in Brazil, to guarantee a food with the quality, quantity and regularity necessary for students, actions were taken, by the fe...

ver descrição completa

Autor principal: FERREIRA, Ana Letícia da Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5965
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-5965
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-59652023-08-09T03:05:44Z Alimentação escolar na pandemia de COVID-19: a experiência de uma escola federal. FERREIRA, Ana Letícia da Silva FRAZÃO, Andréa das Graças Ferreira http://lattes.cnpq.br/5712188054153873 ALVES, Riziane Duarte Portal http://lattes.cnpq.br/1059992455968765 https://orcid.org/0000-0003-0746-9533 https://orcid.org/0000-0003-4165-4994 Política pública Doenças transmissíveis Segurança alimentar Public policy Communicable diseases Food security CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::NUTRIÇÃO Introduction: The new emergency scenario created by the covid­19 pandemic imposed new ways of executing the National School Food Program in Brazil, to guarantee a food with the quality, quantity and regularity necessary for students, actions were taken, by the federal government, to maintain the program during the current crisis. Objective: To describe the kits with foodstuffs distributed for families of students at a federal educational institution in the COVID­19 pandemic period in Belém/Pa. Methods: cross­sectional study, descriptive analysis was carried out based on bibliographic and documentary sources, carried out at the School of Application the Federal University of Pará (UFPA) from April 2020 to May 2021. Results: In the School of Application the Federal University of Pará, there are four teaching modalities, Child Rearing, Primary and Secondary Education, youth and adult education (EJA). During the study period, school meals were distributed to students and their families in the kits with foodstuffs. From April to December/2020, 2078 kits were distributed. In 2021, from January to May, 1035 kits were made available to families, totaling 3,635 kits distributed during the 13 months of this study. According to the classification of the Food Guide for the Brazilian population, there was a predominance of natural and minimally processed foods (64.88%) in the kits' composition. Conclusion: The Primary Education had the largest number of students enrolled in 2020 and 2021 and therefore was provided with the largest number of kits, using non­perishable and food provisioned from family farmers with a predominance of natural and minimally processed foods. Introdução: O novo cenário de emergência criado pela pandemia de covid­19 impôs novas formas de executar o Programa Nacional de Alimentação Escolar no Brasil, para a garantia de uma alimentação com qualidade, quantidade e regularidade necessárias aos estudantes foram adotadas ações, por parte do governo federal, para a manutenção do programa durante a crise atual. Objetivo: Descrever a distribuição de gêneros de alimentos em kits para famílias de discentes de uma instituição federal de ensino em período de pandemia de covid­19 em Belém/Pa. Metodologia: Estudo transversal, descritivo, a partir de análise documental, realizado na Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará, no período de abril de 2020 a maio de 2021. Resultados: Na Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará existem quatro modalidades de ensino, sendo educação infantil, ensino fundamental, ensino médio e educação de jovens e adultos (EJA). A alimentação escolar, no período do estudo, foi distribuída aos discentes e suas famílias na forma de kits de alimentos. No período de abril a dezembro/2020 foram distribuídos 2078 kits. No ano de 2021, nos meses de janeiro a maio, 1035 kits foram disponibilizados às famílias, totalizando 3.635 kits distribuídos durante os 13 meses desse estudo. De acordo com a classificação do Guia alimentar para a população brasileira, houve predomínio de alimentos in natura ou minimamente processados (64,8%) na composição dos kits. Conclusão: A modalidade de ensino fundamental teve o maior número de alunos matriculados em 2020 e 2021 e, por conseguinte foi contemplada com maior número de kits, sendo utilizados alimentos não perecíveis e também oriundos da Agricultura familiar com predomínio de alimentos in natura ou minimamente processados. 2023-08-08T14:56:55Z 2023-08-08T14:56:55Z 2021 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FERREIRA, Ana Letícia da Silva. Alimentação escolar na pandemia de COVID-19: a experiência de uma escola federal. Orientadora: Andréa das Graças Ferreira Frazão; Coorientadora: Riziane Duarte Portal Alves. 2021. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Nutrição) - Faculdade de Nutrição, Instituto de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Pará, Belém, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5965. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5965 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibsaude@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Política pública
Doenças transmissíveis
Segurança alimentar
Public policy
Communicable diseases
Food security
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::NUTRIÇÃO
spellingShingle Política pública
Doenças transmissíveis
Segurança alimentar
Public policy
Communicable diseases
Food security
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::NUTRIÇÃO
FERREIRA, Ana Letícia da Silva
Alimentação escolar na pandemia de COVID-19: a experiência de uma escola federal.
topic_facet Política pública
Doenças transmissíveis
Segurança alimentar
Public policy
Communicable diseases
Food security
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::NUTRIÇÃO
description Introduction: The new emergency scenario created by the covid­19 pandemic imposed new ways of executing the National School Food Program in Brazil, to guarantee a food with the quality, quantity and regularity necessary for students, actions were taken, by the federal government, to maintain the program during the current crisis. Objective: To describe the kits with foodstuffs distributed for families of students at a federal educational institution in the COVID­19 pandemic period in Belém/Pa. Methods: cross­sectional study, descriptive analysis was carried out based on bibliographic and documentary sources, carried out at the School of Application the Federal University of Pará (UFPA) from April 2020 to May 2021. Results: In the School of Application the Federal University of Pará, there are four teaching modalities, Child Rearing, Primary and Secondary Education, youth and adult education (EJA). During the study period, school meals were distributed to students and their families in the kits with foodstuffs. From April to December/2020, 2078 kits were distributed. In 2021, from January to May, 1035 kits were made available to families, totaling 3,635 kits distributed during the 13 months of this study. According to the classification of the Food Guide for the Brazilian population, there was a predominance of natural and minimally processed foods (64.88%) in the kits' composition. Conclusion: The Primary Education had the largest number of students enrolled in 2020 and 2021 and therefore was provided with the largest number of kits, using non­perishable and food provisioned from family farmers with a predominance of natural and minimally processed foods.
author_additional FRAZÃO, Andréa das Graças Ferreira
author_additionalStr FRAZÃO, Andréa das Graças Ferreira
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author FERREIRA, Ana Letícia da Silva
title Alimentação escolar na pandemia de COVID-19: a experiência de uma escola federal.
title_short Alimentação escolar na pandemia de COVID-19: a experiência de uma escola federal.
title_full Alimentação escolar na pandemia de COVID-19: a experiência de uma escola federal.
title_fullStr Alimentação escolar na pandemia de COVID-19: a experiência de uma escola federal.
title_full_unstemmed Alimentação escolar na pandemia de COVID-19: a experiência de uma escola federal.
title_sort alimentação escolar na pandemia de covid-19: a experiência de uma escola federal.
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/5965
_version_ 1787155494401474560
score 11.755432