Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A construção do conceito de Tempo Histórico para crianças autistas na Educação Básica

According to the Federal Constitution of 1988, Law No. 9394/1996 of Guidelines and Bases of Education (LDB) and Law No. 8069/1990, known as the Statute of the Child and Adolescent (ECA), everyone has the right to education. In 2012, Law No. 12,796/2012 (known as the Berenice Piana Law) included in t...

ver descrição completa

Autor principal: JESUS, Victória Costa de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6240
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6240
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-62402023-09-27T03:05:50Z A construção do conceito de Tempo Histórico para crianças autistas na Educação Básica JESUS, Victória Costa de LOPES, Siméia de Nazaré http://lattes.cnpq.br/8791203591623509 https://orcid.org/0009-0005-4933-1251 Autismo Inclusão Ensino de História Método pedagógico Tempo Histórico Autism Inclusion History teaching Pedagogical method Historical Time CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA According to the Federal Constitution of 1988, Law No. 9394/1996 of Guidelines and Bases of Education (LDB) and Law No. 8069/1990, known as the Statute of the Child and Adolescent (ECA), everyone has the right to education. In 2012, Law No. 12,796/2012 (known as the Berenice Piana Law) included in this framework of rights the assistance to citizens with Autism Spectrum Disorder (ASD) and, more specifically, children. However, despite a whole legal apparatus that guarantees the access of this public to schools, it is possible to analyze that, with regard mainly to the Institutions supported by the Municipalities within the State, the training of teachers and the various professionals of Basic Regular Education is still precarious and minimal compared to the great demand of autistic students. Therefore, this research seeks, through the problematization of the training of the History teacher of Basic Education, knowledge about the concept of School Culture, to apply the concept of Temporality from the skill EF06HI01 of the BNCC referring to the 6th year of Elementary School to autistic children of level 1 and 2 in order to promote a teaching aimed at the inclusion of the autistic public to the usual and interdisciplinary methodologies required in the teaching of History. De acordo com a Constituição Federal de 1988, a Lei nº 9394/1996 de Diretrizes e Bases da Educação (LDB) e a lei nº 8069/1990, conhecida como Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA), todos possuem o direito à educação. Em 2012, a lei nº 12.796/2012 (conhecida como a lei Berenice Piana) passou a incluir nesse quadro de direitos a assistência aos cidadãos com Transtorno do Espectro Autista (TEA) e, mais especificamente, as crianças. Entretanto, apesar de todo um aparato jurídico que garante o acesso desse público às escolas, é possível analisar que, no que concerne principalmente às Instituições sustentadas pelos Municípios dentro do Estado, a capacitação dos professores e dos diversos profissionais do Ensino Regular Básico ainda é precária e ínfima se comparado a grande demanda de alunos autistas. Por isso, esta pesquisa procura, através da problematização da formação do professor de História da Educação Básica, do conhecimento a respeito do conceito de Cultura Escolar, aplicar o conceito de Temporalidade a partir da habilidade EF06HI01 da BNCC referente ao 6° ano do Ensino Fundamental às crianças autistas que possuem os graus 1 e 2 com o intuito de promover um ensino voltado à inclusão do público autista às metodologias usuais e interdisciplinares exigidas no ensino de História. 2023-09-26T13:35:52Z 2023-09-26T13:35:52Z 2023-08-30 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação JESUS, Victória Costa de. A construção do conceito de Tempo Histórico para crianças autistas na Educação Básica. Orientadora: Siméia de Nazaré Lopes. 2023. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em História) – Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6240. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6240 Acesso Aberto Disponível na internet via Sagitta
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Autismo
Inclusão
Ensino de História
Método pedagógico
Tempo Histórico
Autism
Inclusion
History teaching
Pedagogical method
Historical Time
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
spellingShingle Autismo
Inclusão
Ensino de História
Método pedagógico
Tempo Histórico
Autism
Inclusion
History teaching
Pedagogical method
Historical Time
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
JESUS, Victória Costa de
A construção do conceito de Tempo Histórico para crianças autistas na Educação Básica
topic_facet Autismo
Inclusão
Ensino de História
Método pedagógico
Tempo Histórico
Autism
Inclusion
History teaching
Pedagogical method
Historical Time
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description According to the Federal Constitution of 1988, Law No. 9394/1996 of Guidelines and Bases of Education (LDB) and Law No. 8069/1990, known as the Statute of the Child and Adolescent (ECA), everyone has the right to education. In 2012, Law No. 12,796/2012 (known as the Berenice Piana Law) included in this framework of rights the assistance to citizens with Autism Spectrum Disorder (ASD) and, more specifically, children. However, despite a whole legal apparatus that guarantees the access of this public to schools, it is possible to analyze that, with regard mainly to the Institutions supported by the Municipalities within the State, the training of teachers and the various professionals of Basic Regular Education is still precarious and minimal compared to the great demand of autistic students. Therefore, this research seeks, through the problematization of the training of the History teacher of Basic Education, knowledge about the concept of School Culture, to apply the concept of Temporality from the skill EF06HI01 of the BNCC referring to the 6th year of Elementary School to autistic children of level 1 and 2 in order to promote a teaching aimed at the inclusion of the autistic public to the usual and interdisciplinary methodologies required in the teaching of History.
author_additional LOPES, Siméia de Nazaré
author_additionalStr LOPES, Siméia de Nazaré
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author JESUS, Victória Costa de
title A construção do conceito de Tempo Histórico para crianças autistas na Educação Básica
title_short A construção do conceito de Tempo Histórico para crianças autistas na Educação Básica
title_full A construção do conceito de Tempo Histórico para crianças autistas na Educação Básica
title_fullStr A construção do conceito de Tempo Histórico para crianças autistas na Educação Básica
title_full_unstemmed A construção do conceito de Tempo Histórico para crianças autistas na Educação Básica
title_sort construção do conceito de tempo histórico para crianças autistas na educação básica
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6240
_version_ 1787238501824069632
score 11.753735