Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Ensino de física por meio de experimentos: uma aplicação da aprendizagem significativa no ensino médio

Education is a field of activity that goes back to the beginnings of human societies. From household chores to hunting, manufacturing or even art, it all depends on a teaching and learning process. Much has been debated about the various theories about this process and how they should be implemented...

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Autor principal: PAES, Andrey Coelho
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6294
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spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-62942024-02-09T12:18:28Z Ensino de física por meio de experimentos: uma aplicação da aprendizagem significativa no ensino médio PAES, Andrey Coelho SERRA, Victor Façanha http://lattes.cnpq.br/0726795138411316 Educação Processo de ensino-aprendizagem Aprendizagem Significativa David Ausubel Education Teaching-learning process Meaningful Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA DA MATERIA CONDENSADA Education is a field of activity that goes back to the beginnings of human societies. From household chores to hunting, manufacturing or even art, it all depends on a teaching and learning process. Much has been debated about the various theories about this process and how they should be implemented to achieve lasting results. In this paper, we seek to develop David Ausubel's Theory of Meaningful Learning through a pedagogical classroom experience at the Escola Salesiana do Trabalho, consisting of three subjects in two experiments: Thermal Machines and Cyclic Transformations, applied through an experiment with a steamboat and Resistors Association, applied by means of a circuit board with a shower resistor and an incandescent lamp. The results were promising, as the students' statements show that it is possible to develop an educational practice that is in fact meaningful to the target audience, the students. We hope this work can also be an incentive for more undergraduate physics students to do similar activities. A educação é um campo de atividade que remonta os primórdios das sociedades humanas. Desde afazeres domésticos à caça, manufatura ou mesmo à arte, tudo depende de um processo de ensino e aprendizagem. Muito se tem debatido sobre as diversas teorias sobre este processo e como elas devem ser implementadas para que sejam obtidos resultados duradouros. Neste trabalho, procuramos desenvolver a teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel através de uma experiência pedagógica em sala de aula na Escola Salesiana do Trabalho, consistindo de três conteúdos em dois experimentos: Máquinas Térmicas e Transformações Cíclicas, aplicado por meio de uma experiência com um barquinho a vapor e Associação de Resistores, aplicado por meio de uma placa de circuito com resistor de chuveiro e lâmpada incandescente. Os resultados obtidos se mostraram promissores, pois os depoimentos dos alunos mostram que é possível desenvolver uma prática educativa que seja de fato significativa para o público alvo, os alunos. Ensejamos que este trabalho possa ser também um incentivo para que mais graduandos da Física possam fazer atividades similares. 2023-10-27T14:20:51Z 2023-10-27T14:20:51Z 2019-12-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação PAES, Andrey Coelho. Ensino de física por meio de experimentos: uma aplicação da aprendizagem significativa no ensino médio. Orientador: Victor Façanha Serra. 2019. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) – Faculdade de Física, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6294. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6294 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
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description Education is a field of activity that goes back to the beginnings of human societies. From household chores to hunting, manufacturing or even art, it all depends on a teaching and learning process. Much has been debated about the various theories about this process and how they should be implemented to achieve lasting results. In this paper, we seek to develop David Ausubel's Theory of Meaningful Learning through a pedagogical classroom experience at the Escola Salesiana do Trabalho, consisting of three subjects in two experiments: Thermal Machines and Cyclic Transformations, applied through an experiment with a steamboat and Resistors Association, applied by means of a circuit board with a shower resistor and an incandescent lamp. The results were promising, as the students' statements show that it is possible to develop an educational practice that is in fact meaningful to the target audience, the students. We hope this work can also be an incentive for more undergraduate physics students to do similar activities.
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