Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A modelagem matemática como estratégia para o ensino de física

This work has as objective to present the mathematical modeling as a tool in the interdisciplinary teaching-learning process, relating it with the experimentation in physics teaching, which have been applied on a third year high school class of a school located in the metropolitan region of Belém ci...

ver descrição completa

Autor principal: FERREIRA, Leonardo Batista Paixão
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6325
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6325
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-63252024-02-09T12:37:35Z A modelagem matemática como estratégia para o ensino de física FERREIRA, Leonardo Batista Paixão SILVA NETO, Manoel Januário da http://lattes.cnpq.br/7869069020062706 Modelagem matemática Ensino de física Experimentação Mathematical modeling Physics teaching and experimentation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA This work has as objective to present the mathematical modeling as a tool in the interdisciplinary teaching-learning process, relating it with the experimentation in physics teaching, which have been applied on a third year high school class of a school located in the metropolitan region of Belém city. Along the research it can be noted that during the process of future e physics teacher graduation, the use of different didactic strategies was left in a second plan to prioritize to a traditional methodology of teaching. This background can pe interpreted as the cause of low productivity by the students of high school, which is a preoccupant situation that needs solution. Due to this, based on students’ reports, it can be identified that the difficult presented on the comprehension is consequence principally of “mathematization” of the contents, in other words, approaching physics by the excessive use of numerical formulas without association with concepts. Then, it is presented a theorical reference based on the researches promoted by Bassenezi (2010), Barbosa (2001), D’Ambrósio (1986), Edwards e Hamson (1990), Kaiser e Sriraman (2006), Rosito (2003), among others, in the aim to demonstrate the main application of mathematical modeling and experimentation on physics teaching. Because of this, it is important to expose academic works that approach the mathematical modeling and also demonstrate its application in class. Through the analyses of data obtained and the report of experience during the process of development of experimentation in physics teaching, the results of mathematical modeling’s utilization have presented acceptance by teachers and students, which can be conclude that this teaching-learning tool is efficient and has applicability viable. Este trabalho tem como objetivo apresentar a modelagem matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem interdisciplinar, relacionando-a com a experimentação no ensino de física que teve sua aplicabilidade em uma turma do terceiro ano de uma escola localizada na Região Metropolitana de Belém. Ao decorrer da pesquisa é possível constatar que durante o processo de graduação dos futuros professores de física, a utilização de estratégias didáticas diferenciadas foi deixada em segundo plano para priorizar a uma metodologia tradicionalista de ensino. Esta conjuntura pode ser interpretada como a causa da baixa produtividade dos alunos de ensino médio, sendo uma situação preocupante que requer solução. Porquanto, com baseamento em relatos de estudantes, fez-se possível identificar que a dificuldade apresentada na compreensão da física é consequência principalmente da “matematização” do assunto, ou seja, abordar a física somente pela utilização exacerbada de formulas numéricas sem associá-las aos conceitos. Desta maneira, foi-se apresentado um referencial teórico com base nas pesquisas realizados por Bassenezi (2010), Barbosa (2001), D’Ambrósio (1986), Edwards e Hamson (1990), Kaiser e Sriraman (2006), Rosito (2003) entre outros, visando demonstrar as inúmeras aplicabilidades tanto da modelagem matemática quanto da experimentação no ensino de física. Em vista disso, deu-se de suma relevância expor trabalhos acadêmicos que abordam a modelagem matemática e também, demonstrar sua aplicabilidade em sala de aula. Através da análise dos dados obtidos e o relato da experiência durante o processo de desenvolvimento de experimentação no ensino de física, os resultados da utilização da modelagem matemática mostraram aceitação por educadores e estudantes, o que permite concluir que esta ferramenta de ensino-aprendizagem é eficiente e possui aplicabilidade viável. 2023-11-14T13:31:56Z 2023-11-14T13:31:56Z 2019-12-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FERREIRA, Leonardo Batista Paixão. A modelagem matemática como estratégia para o ensino de física. Orientador: Manoel Januário da Silva Neto. 2019. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) – Faculdade de Física, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em:https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6325. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6325 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Modelagem matemática
Ensino de física
Experimentação
Mathematical modeling
Physics teaching and experimentation
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
spellingShingle Modelagem matemática
Ensino de física
Experimentação
Mathematical modeling
Physics teaching and experimentation
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
FERREIRA, Leonardo Batista Paixão
A modelagem matemática como estratégia para o ensino de física
topic_facet Modelagem matemática
Ensino de física
Experimentação
Mathematical modeling
Physics teaching and experimentation
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description This work has as objective to present the mathematical modeling as a tool in the interdisciplinary teaching-learning process, relating it with the experimentation in physics teaching, which have been applied on a third year high school class of a school located in the metropolitan region of Belém city. Along the research it can be noted that during the process of future e physics teacher graduation, the use of different didactic strategies was left in a second plan to prioritize to a traditional methodology of teaching. This background can pe interpreted as the cause of low productivity by the students of high school, which is a preoccupant situation that needs solution. Due to this, based on students’ reports, it can be identified that the difficult presented on the comprehension is consequence principally of “mathematization” of the contents, in other words, approaching physics by the excessive use of numerical formulas without association with concepts. Then, it is presented a theorical reference based on the researches promoted by Bassenezi (2010), Barbosa (2001), D’Ambrósio (1986), Edwards e Hamson (1990), Kaiser e Sriraman (2006), Rosito (2003), among others, in the aim to demonstrate the main application of mathematical modeling and experimentation on physics teaching. Because of this, it is important to expose academic works that approach the mathematical modeling and also demonstrate its application in class. Through the analyses of data obtained and the report of experience during the process of development of experimentation in physics teaching, the results of mathematical modeling’s utilization have presented acceptance by teachers and students, which can be conclude that this teaching-learning tool is efficient and has applicability viable.
author_additional SILVA NETO, Manoel Januário da
author_additionalStr SILVA NETO, Manoel Januário da
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author FERREIRA, Leonardo Batista Paixão
title A modelagem matemática como estratégia para o ensino de física
title_short A modelagem matemática como estratégia para o ensino de física
title_full A modelagem matemática como estratégia para o ensino de física
title_fullStr A modelagem matemática como estratégia para o ensino de física
title_full_unstemmed A modelagem matemática como estratégia para o ensino de física
title_sort modelagem matemática como estratégia para o ensino de física
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6325
_version_ 1796836703672991744
score 11.753896