/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
A importância do lúdico como recurso didático do processo de alfabetização e letramento no primeiro ano do ensino fundamental I
The present work has as theme the playful one as facilitator of the teaching learning of literacy and literacy in the initial grades of elementary school. It is known that this method of teaching is based on the theory of Vygotsky that relates the importance of the playful to the learning of the stu...
Autor principal: | MONTEIRO, Luciane dos Santos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Curso - Graduação - Monografia |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6403 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6403 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-64032025-01-10T13:52:53Z A importância do lúdico como recurso didático do processo de alfabetização e letramento no primeiro ano do ensino fundamental I MONTEIRO, Luciane dos Santos VASCONCELOS, Thais Pinheiro Abreu http://lattes.cnpq.br/8101766262685891 Lúdico Alfabetização Aprendizagem Playful Literacy Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work has as theme the playful one as facilitator of the teaching learning of literacy and literacy in the initial grades of elementary school. It is known that this method of teaching is based on the theory of Vygotsky that relates the importance of the playful to the learning of the student. Thus, this research arises from the following problematic: "Why do teachers in the initial grades, specifically from the first fundamental year, not use playability as a facilitating tool in the literacy process?" This research has a qualitative approach being carried out at the Escola Municipal de Teaching of Early Childhood Education and Basic education Nova Union, which is located in the municipality of Abaetetuba. For that, a questionnaire was used for three educators working in the first year of the initial grades of elementary school. The information acquired during the research work benefited the argumentation and the elaboration of this work based on the perspective of making the process of literacy and literacy viable in a more dynamic and pleasant way. It is notorious that this research was extremely important to conclude; playfulness is a pleasant way of working in reading and writing, providing stimulation, satisfaction and intellectual growth to the students' teaching learning. O presente trabalho tem como tema o lúdico como recurso didático do ensino-aprendizagem no primeiro ano do ensino fundamental. Sabe-se que este método de ensino se baseia na teoria de Vygotsky que relata a importância do lúdico para a aprendizagem do educando. Desse modo, esta pesquisa surge da seguinte problemática: “por que os professores do primeiro ano fundamental, não utilizam a ludicidade como recurso didático no processo de alfabetização?” Esta pesquisa tem uma abordagem qualitativa sendo realizada na Escola Municipal de Ensino de Educação Infantil e Ensino fundamental Nova União, que está localizada no município de Abaetetuba. Para tanto foi utilizado um questionário para três educadoras atuantes no ensino do primeiro ano do ensino fundamental. As informações adquiridas durante o trabalho de pesquisa beneficiaram a argumentação e a elaboração deste trabalho baseado na perspectiva de viabilizar o processo de alfabetização e letramento de maneira mais dinâmica e prazerosa. É notório que esta pesquisa foi de suma importância para concluir; a ludicidade é uma forma agradável de se trabalhar a leitura e escrita proporcionando estimulo, satisfação e crescimento intelectual ao ensino-aprendizagem dos educandos. 2023-11-27T17:21:04Z 2023-11-27T17:21:04Z 2018 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia MONTEIRO, Luciane dos Santos. A importância do lúdico como recurso didático do processo de alfabetização e letramento no primeiro ano do ensino fundamental I. Orientadora: Thais Pinheiro Abreu Vasconcelos. 2018. 36 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6403. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6403 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Lúdico Alfabetização Aprendizagem Playful Literacy Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Lúdico Alfabetização Aprendizagem Playful Literacy Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO MONTEIRO, Luciane dos Santos A importância do lúdico como recurso didático do processo de alfabetização e letramento no primeiro ano do ensino fundamental I |
topic_facet |
Lúdico Alfabetização Aprendizagem Playful Literacy Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present work has as theme the playful one as facilitator of the teaching learning of literacy and literacy in the initial grades of elementary school. It is known that this method of teaching is based on the theory of Vygotsky that relates the importance of the playful to the learning of the student. Thus, this research arises from the following problematic: "Why do teachers in the initial grades, specifically from the first fundamental year, not use playability as a facilitating tool in the literacy process?" This research has a qualitative approach being carried out at the Escola Municipal de Teaching of Early Childhood Education and Basic education Nova Union, which is located in the municipality of Abaetetuba. For that, a questionnaire was used for three educators working in the first year of the initial grades of elementary school. The information acquired during the research work benefited the argumentation and the elaboration of this work based on the perspective of making the process of literacy and literacy viable in a more dynamic and pleasant way. It is notorious that this research was extremely important to conclude; playfulness is a pleasant way of working in reading and writing, providing stimulation, satisfaction and intellectual growth to the students' teaching learning. |
author_additional |
VASCONCELOS, Thais Pinheiro Abreu |
author_additionalStr |
VASCONCELOS, Thais Pinheiro Abreu |
format |
Trabalho de Curso - Graduação - Monografia |
author |
MONTEIRO, Luciane dos Santos |
title |
A importância do lúdico como recurso didático do processo de alfabetização e letramento no primeiro ano do ensino fundamental I |
title_short |
A importância do lúdico como recurso didático do processo de alfabetização e letramento no primeiro ano do ensino fundamental I |
title_full |
A importância do lúdico como recurso didático do processo de alfabetização e letramento no primeiro ano do ensino fundamental I |
title_fullStr |
A importância do lúdico como recurso didático do processo de alfabetização e letramento no primeiro ano do ensino fundamental I |
title_full_unstemmed |
A importância do lúdico como recurso didático do processo de alfabetização e letramento no primeiro ano do ensino fundamental I |
title_sort |
importância do lúdico como recurso didático do processo de alfabetização e letramento no primeiro ano do ensino fundamental i |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6403 |
_version_ |
1829093024243646464 |
score |
11.753735 |