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Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Dança em Bhakti Yoga: vivências de uma bhakti yogi artista pesquisadora e professora na perspectiva da etnocenologia
The objective of this final paper was to analyze dance in Bhakti Yoga, through my experiences as a Bhakti yogi vaisnava artist-researcher and yoga teacher. As a theoretical and methodological support, I used the studies of Ethnoscenology, according to Pradier (1995) and Bião (1998), in order to b...
Autor principal: | SILVA, Thelma Verônica Bernardino Mendes da |
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Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6440 |
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oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-64402024-01-16T13:37:35Z Dança em Bhakti Yoga: vivências de uma bhakti yogi artista pesquisadora e professora na perspectiva da etnocenologia SILVA, Thelma Verônica Bernardino Mendes da OLIVEIRA, Maria Ana Azevedo de http://lattes.cnpq.br/0145317590210668 Dança Bhakti - yoga Espetacularidade Etnocenologia Dança - aspectos culturais Dance Bhakti - yoga Spectacularity Ethnocenology Dance - cultural aspects CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA The objective of this final paper was to analyze dance in Bhakti Yoga, through my experiences as a Bhakti yogi vaisnava artist-researcher and yoga teacher. As a theoretical and methodological support, I used the studies of Ethnoscenology, according to Pradier (1995) and Bião (1998), in order to base the spectacularity of dance in the Bhakti Yoga Movement, under the epistemological view of spectacular human practices and behaviors. Theorists and researchers such as Valera (2015) and Silveira (2000), who are practitioners of dance in the spiritual context of Bhakti Yoga, Hari Nama Sankirtana and dance in the Vaisnava temple, and contribute to the understanding of eastern cultures, were the bibliographical support. The research approach is qualitative-descriptive and, for this, I bring my experiences and observations of Bhakti Yogi. As a result, I present my experiences in the field of dance, through the research group in Modern Dance, from the Theater and Dance School of the Federal University of Pará, presenting Tunga Vidya Natya Yoga, that is, my look-perceiving-doing on the practice of dance and its connection with the Divine and the sacred. Thus, the experiences reported in dance practices are like a spiritual and artistic path, with regard to both research and artistic production, as well as the preservation of a millenary ancestral knowledge, which is the knowledge of Bhakti Yoga in its essence, the prema bhakti, pure love for Krishna. O presente Trabalho de Conclusão de Curso teve como objetivo analisar a dança no Bhakti Yoga, por meio de minhas vivências como Bhakti yogi vaisnava artista-pesquisadora e professora de yoga. Como aporte teórico-metodológico utilizei os estudos da Etnocenologia, conforme Pradier (1995) e Bião (1998), a fim de embasar a espetacularidade da dança no Movimento de Bhakti Yoga, sob a visão epistemológica das práticas e dos comportamentos humanos espetaculares. Amparada bibliograficamente por teóricos e pesquisadores como Valera (2015) e Silveira (2000) que são praticantes da dança no contexto espiritual do Bhakti Yoga, do Hari Nama Sankirtana e, da dança no templo vaisnava, os quais contribuem com o entendimento das culturas orientais. A abordagem da pesquisa é qualitativa-descritiva, para isso, trago minhas experiências e observações de Bhakti Yogi. Como resultado, apresento minhas vivências na área da dança, por meio do grupo de pesquisa em Dança Moderna, da Escola de Teatro e Dança - ETDUFPA, apresentando o Tunga Vidya Natya Yoga, ou seja, o meu olhar-perceber-fazer sobre a prática da dança e sua conexão com o Divino e o sagrado. Dessa forma, as vivências relatadas em práticas de dança são como um caminho espiritual e artístico, no que diz respeito tanto a pesquisa e a produção artística, quanto para a preservação de um conhecimento ancestral milenar que é o conhecimento do Bhakti Yoga, em sua essência o prema bhakti, amor puro por Krishna. 2023-11-30T21:27:06Z 2023-11-30T21:27:06Z 2023-07-11 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Thelma Verônica Bernardino Mendes da. Dança em Bhakti Yoga: vivências de uma bhakti yogi artista pesquisadora e professora na perspectiva da etnocenologia. Orientadora: Maria Ana Azevedo de Oliveira.2023. 107 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Dança) – Escola de Teatro e Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6440. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6440 Acesso Aberto Via e-mail |
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Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
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The objective of this final paper was to analyze dance in Bhakti Yoga, through my experiences
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order to base the spectacularity of dance in the Bhakti Yoga Movement, under the
epistemological view of spectacular human practices and behaviors. Theorists and researchers
such as Valera (2015) and Silveira (2000), who are practitioners of dance in the spiritual context
of Bhakti Yoga, Hari Nama Sankirtana and dance in the Vaisnava temple, and contribute to the
understanding of eastern cultures, were the bibliographical support. The research approach is
qualitative-descriptive and, for this, I bring my experiences and observations of Bhakti Yogi. As
a result, I present my experiences in the field of dance, through the research group in Modern
Dance, from the Theater and Dance School of the Federal University of Pará, presenting Tunga
Vidya Natya Yoga, that is, my look-perceiving-doing on the practice of dance and its connection
with the Divine and the sacred. Thus, the experiences reported in dance practices are like a
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