/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática
This Course Completion Work addresses the application of Ethnomathematics in civil construction, focusing on the mathematical knowledge used by masons. The objective of the research was to identify and understand this informal knowledge, as well as to explore the relationship between them and the...
Autor principal: | REIS, Hádria Lourranne Barbosa dos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6524 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6524 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-65242024-01-13T03:06:10Z A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática REIS, Hádria Lourranne Barbosa dos THIJM, Gerlândia de Castro Silva http://lattes.cnpq.br/9934039543357877 Construção civil Saberes matemáticos Etnomatemática Educação matemática Civil construction Mathematical knowledge Ethnomathematics Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This Course Completion Work addresses the application of Ethnomathematics in civil construction, focusing on the mathematical knowledge used by masons. The objective of the research was to identify and understand this informal knowledge, as well as to explore the relationship between them and the formal Mathematics taught in the classroom. The adopted methodology involved document analysis, bibliographic review and an interview with a professional in the area. The results revealed the diversity of the masons' mathematical knowledge, including area and volume calculation, practical geometry, measurement calculation and budget planning. The ethnomathematics perspective proved to be relevant to value this knowledge and promote a more inclusive and contextualized Mathematics Education. The work's contributions include valuing the masons' knowledge, improving teacher training and promoting a more conscious professional practice. It is recommended that this knowledge be valued in civil construction, the promotion of an ethnomathematics perspective in teaching and further studies in this area. Este Trabalho de Conclusão de Curso aborda a aplicação da Etnomatemática na construção civil, com foco nos saberes matemáticos utilizados pelos pedreiros. O objetivo da pesquisa foi identificar e compreender esses saberes informais, bem como explorar a relação entre eles e a Matemática formal ensinada em sala de aula. A metodologia adotada envolveu a análise de documentos, revisão bibliográfica e uma entrevista realizada com um profissional da área. Os resultados revelaram a diversidade de saberes matemáticos dos pedreiros, incluindo cálculo de áreas e volumes, geometria prática, cálculo de medidas e planejamento de orçamentos. A perspectiva etnomatemática mostrou-se relevante para valorizar esses saberes e promover uma Educação Matemática mais inclusiva e contextualizada. As contribuições do trabalho incluem a valorização dos saberes dos pedreiros, a melhoria da formação de professores e a promoção de uma prática profissional mais consciente. Recomenda-se a valorização desses saberes na construção civil, a promoção da perspectiva etnomatemática no ensino e a realização de mais estudos nessa área. 2024-01-12T13:23:46Z 2024-01-12T13:23:46Z 2023-08-30 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação REIS, Hádria Louranne Barbosa dos. A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6524. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6524 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Construção civil Saberes matemáticos Etnomatemática Educação matemática Civil construction Mathematical knowledge Ethnomathematics Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Construção civil Saberes matemáticos Etnomatemática Educação matemática Civil construction Mathematical knowledge Ethnomathematics Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA REIS, Hádria Lourranne Barbosa dos A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática |
topic_facet |
Construção civil Saberes matemáticos Etnomatemática Educação matemática Civil construction Mathematical knowledge Ethnomathematics Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This Course Completion Work addresses the application of Ethnomathematics
in civil construction, focusing on the mathematical knowledge used by masons.
The objective of the research was to identify and understand this informal
knowledge, as well as to explore the relationship between them and the formal
Mathematics taught in the classroom. The adopted methodology involved
document analysis, bibliographic review and an interview with a professional in
the area. The results revealed the diversity of the masons' mathematical
knowledge, including area and volume calculation, practical geometry,
measurement calculation and budget planning. The ethnomathematics
perspective proved to be relevant to value this knowledge and promote a more
inclusive and contextualized Mathematics Education. The work's contributions
include valuing the masons' knowledge, improving teacher training and
promoting a more conscious professional practice. It is recommended that this
knowledge be valued in civil construction, the promotion of an ethnomathematics
perspective in teaching and further studies in this area. |
author_additional |
THIJM, Gerlândia de Castro Silva |
author_additionalStr |
THIJM, Gerlândia de Castro Silva |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
REIS, Hádria Lourranne Barbosa dos |
title |
A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática |
title_short |
A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática |
title_full |
A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática |
title_fullStr |
A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática |
title_full_unstemmed |
A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática |
title_sort |
matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6524 |
_version_ |
1796836709080498176 |
score |
11.753735 |