Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática

This Course Completion Work addresses the application of Ethnomathematics in civil construction, focusing on the mathematical knowledge used by masons. The objective of the research was to identify and understand this informal knowledge, as well as to explore the relationship between them and the...

ver descrição completa

Autor principal: REIS, Hádria Lourranne Barbosa dos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6524
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6524
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-65242024-01-13T03:06:10Z A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática REIS, Hádria Lourranne Barbosa dos THIJM, Gerlândia de Castro Silva http://lattes.cnpq.br/9934039543357877 Construção civil Saberes matemáticos Etnomatemática Educação matemática Civil construction Mathematical knowledge Ethnomathematics Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This Course Completion Work addresses the application of Ethnomathematics in civil construction, focusing on the mathematical knowledge used by masons. The objective of the research was to identify and understand this informal knowledge, as well as to explore the relationship between them and the formal Mathematics taught in the classroom. The adopted methodology involved document analysis, bibliographic review and an interview with a professional in the area. The results revealed the diversity of the masons' mathematical knowledge, including area and volume calculation, practical geometry, measurement calculation and budget planning. The ethnomathematics perspective proved to be relevant to value this knowledge and promote a more inclusive and contextualized Mathematics Education. The work's contributions include valuing the masons' knowledge, improving teacher training and promoting a more conscious professional practice. It is recommended that this knowledge be valued in civil construction, the promotion of an ethnomathematics perspective in teaching and further studies in this area. Este Trabalho de Conclusão de Curso aborda a aplicação da Etnomatemática na construção civil, com foco nos saberes matemáticos utilizados pelos pedreiros. O objetivo da pesquisa foi identificar e compreender esses saberes informais, bem como explorar a relação entre eles e a Matemática formal ensinada em sala de aula. A metodologia adotada envolveu a análise de documentos, revisão bibliográfica e uma entrevista realizada com um profissional da área. Os resultados revelaram a diversidade de saberes matemáticos dos pedreiros, incluindo cálculo de áreas e volumes, geometria prática, cálculo de medidas e planejamento de orçamentos. A perspectiva etnomatemática mostrou-se relevante para valorizar esses saberes e promover uma Educação Matemática mais inclusiva e contextualizada. As contribuições do trabalho incluem a valorização dos saberes dos pedreiros, a melhoria da formação de professores e a promoção de uma prática profissional mais consciente. Recomenda-se a valorização desses saberes na construção civil, a promoção da perspectiva etnomatemática no ensino e a realização de mais estudos nessa área. 2024-01-12T13:23:46Z 2024-01-12T13:23:46Z 2023-08-30 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação REIS, Hádria Louranne Barbosa dos. A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6524. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6524 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Construção civil
Saberes matemáticos
Etnomatemática
Educação matemática
Civil construction
Mathematical knowledge
Ethnomathematics
Mathematics education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Construção civil
Saberes matemáticos
Etnomatemática
Educação matemática
Civil construction
Mathematical knowledge
Ethnomathematics
Mathematics education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
REIS, Hádria Lourranne Barbosa dos
A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática
topic_facet Construção civil
Saberes matemáticos
Etnomatemática
Educação matemática
Civil construction
Mathematical knowledge
Ethnomathematics
Mathematics education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This Course Completion Work addresses the application of Ethnomathematics in civil construction, focusing on the mathematical knowledge used by masons. The objective of the research was to identify and understand this informal knowledge, as well as to explore the relationship between them and the formal Mathematics taught in the classroom. The adopted methodology involved document analysis, bibliographic review and an interview with a professional in the area. The results revealed the diversity of the masons' mathematical knowledge, including area and volume calculation, practical geometry, measurement calculation and budget planning. The ethnomathematics perspective proved to be relevant to value this knowledge and promote a more inclusive and contextualized Mathematics Education. The work's contributions include valuing the masons' knowledge, improving teacher training and promoting a more conscious professional practice. It is recommended that this knowledge be valued in civil construction, the promotion of an ethnomathematics perspective in teaching and further studies in this area.
author_additional THIJM, Gerlândia de Castro Silva
author_additionalStr THIJM, Gerlândia de Castro Silva
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author REIS, Hádria Lourranne Barbosa dos
title A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática
title_short A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática
title_full A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática
title_fullStr A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática
title_full_unstemmed A matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática
title_sort matemática na construção civil: saberes matemáticos utilizados por pedreiros na perspectiva da etnomatemática
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6524
_version_ 1796836709080498176
score 11.753735