/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Modelagem matemática para os anos finais do ensino fundamental
This research deals with Mathematical Modeling for the Final Years of Elementary School. It is configured as a qualitative bibliographic, whose general objective was to present a propositional activity of Mathematical Modeling related to the content interpretation of data in graphs and tables....
Autor principal: | PAULA, Jhonata Souza |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6525 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6525 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-65252024-01-13T03:06:20Z Modelagem matemática para os anos finais do ensino fundamental PAULA, Jhonata Souza BRAGA, Roberta Modesto http://lattes.cnpq.br/3004012674017274 Modelagem matemática Ensino fundamental Resolução de problemas Mathematical modeling Elementary school Problem solving CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This research deals with Mathematical Modeling for the Final Years of Elementary School. It is configured as a qualitative bibliographic, whose general objective was to present a propositional activity of Mathematical Modeling related to the content interpretation of data in graphs and tables. Such content constitutes one of the skills and abilities that students must develop within the scope of the Final Years of Elementary School, as guided by the BNCC (2018). To achieve this, it has the following specific objectives: to situate MM as an active methodology; Know fundamentals of Problem Solving associated with MM; and, to present a proposal for MM and Problem Solving for the 7th year of Elementary School. The theoretical foundation is supported by authors such as: Barbosa (2004), Bertone, Bassanezi and Afelice (2014), Diesel, Baldez and Neumann (2017), Silva (2018) and Scheneiders (2018), Silva Souza (2018), Sodré ( 2019), Silva (2020), Ferreira (2020), Santos and Cunha (2021) and Avelar, Silva and Giordano, (2022). It is believed that the proposed activity can provide mathematical discussion capable of promoting meaningful teaching and learning. Being able to reduce barriers between conceptual knowledge and the practical use of knowledge in reality; There are multiple themes on which to work with MM associated with Problem Solving, but they must have social reality as a starting point. Essa pesquisa trata da Modelagem Matemática para os Anos Finais do Ensino Fundamental. Configura-se como bibliográfica de cunho qualitativo, cujo objetivo geral foi apresentar uma atividade propositiva de Modelagem Matemática relacionada ao conteúdo interpretação de dados em gráficos e tabelas. Tal conteúdo constitui-se como uma das competências e habilidades que os discentes devem desenvolver no âmbito dos Anos Finais do Ensino Fundamental, conforme orienta a BNCC (2018). Para alcança-lo, tem por objetivos específicos: situar a MM como metodologia ativa; Conhecer fundamentos da Resolução de Problemas associada MM; e, apresentar uma proposta de MM e Resolução de Problemas para o 7º ano do Ensino Fundamental. A fundamentação teórica está apoiado em autores como: Barbosa (2004), Bertone, Bassanezi e Afelice (2014), Diesel, Baldez e Neumann (2017), Silva (2018) e Scheneiders (2018), Silva Souza (2018), Sodré (2019), Silva (2020), Ferreira (2020), Santos e Cunha (2021) e Avelar, Silva e Giordano, (2022). Acredita-se que a atividade proposta pode propiciar discussão matemática capaz de promover ensino aprendizagem significativo. Podendo reduzir barreiras entre conhecimentos conceituais e o uso prático dos conhecimentos na realidade; os temas no qual se pode trabalhar com a MM associada à Resolução de Problemas são múltiplos, mas devem ter como ponto de partida a realidade social. 2024-01-12T13:32:14Z 2024-01-12T13:32:14Z 2023-06-30 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação PAULA, Jhonata Souza. Modelagem matemática para os anos finais do ensino fundamental. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6525. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6525 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Modelagem matemática Ensino fundamental Resolução de problemas Mathematical modeling Elementary school Problem solving CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Modelagem matemática Ensino fundamental Resolução de problemas Mathematical modeling Elementary school Problem solving CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA PAULA, Jhonata Souza Modelagem matemática para os anos finais do ensino fundamental |
topic_facet |
Modelagem matemática Ensino fundamental Resolução de problemas Mathematical modeling Elementary school Problem solving CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This research deals with Mathematical Modeling for the Final Years of Elementary School. It is
configured as a qualitative bibliographic, whose general objective was to present a propositional
activity of Mathematical Modeling related to the content interpretation of data in graphs and
tables. Such content constitutes one of the skills and abilities that students must develop within
the scope of the Final Years of Elementary School, as guided by the BNCC (2018). To achieve
this, it has the following specific objectives: to situate MM as an active methodology; Know
fundamentals of Problem Solving associated with MM; and, to present a proposal for MM and
Problem Solving for the 7th year of Elementary School. The theoretical foundation is supported
by authors such as: Barbosa (2004), Bertone, Bassanezi and Afelice (2014), Diesel, Baldez and
Neumann (2017), Silva (2018) and Scheneiders (2018), Silva Souza (2018), Sodré ( 2019), Silva
(2020), Ferreira (2020), Santos and Cunha (2021) and Avelar, Silva and Giordano, (2022). It is
believed that the proposed activity can provide mathematical discussion capable of promoting
meaningful teaching and learning. Being able to reduce barriers between conceptual knowledge
and the practical use of knowledge in reality; There are multiple themes on which to work with
MM associated with Problem Solving, but they must have social reality as a starting point. |
author_additional |
BRAGA, Roberta Modesto |
author_additionalStr |
BRAGA, Roberta Modesto |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
PAULA, Jhonata Souza |
title |
Modelagem matemática para os anos finais do ensino fundamental |
title_short |
Modelagem matemática para os anos finais do ensino fundamental |
title_full |
Modelagem matemática para os anos finais do ensino fundamental |
title_fullStr |
Modelagem matemática para os anos finais do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Modelagem matemática para os anos finais do ensino fundamental |
title_sort |
modelagem matemática para os anos finais do ensino fundamental |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6525 |
_version_ |
1796836709237784576 |
score |
11.755432 |