Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Estágio supervisionado no Ensino Fundamental anos iniciais: uma práxis epistemológica na formação do professor (a)

The purpose of this article is to discuss the activities of Supervised Internship in Elementary School Early Years, in the Municipality of Bragança/PA. This Internship took place from (05) the fifth to (20) the twentieth of September 2023, at EMEIF Simpliciano Fernandes de Medeiros Júnior, in a 3rd...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Josilene Santos da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6596
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6596
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-65962024-01-30T03:05:32Z Estágio supervisionado no Ensino Fundamental anos iniciais: uma práxis epistemológica na formação do professor (a) SILVA, Josilene Santos da SILVA, Maria da Luz Duarte Leite http://lattes.cnpq.br/0859860260888026 Estágio Formação Epistemologia da Práxis Internship Training Epistemology of Praxis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The purpose of this article is to discuss the activities of Supervised Internship in Elementary School Early Years, in the Municipality of Bragança/PA. This Internship took place from (05) the fifth to (20) the twentieth of September 2023, at EMEIF Simpliciano Fernandes de Medeiros Júnior, in a 3rd year class. It is worth highlighting that, from the Practice/Internship actions to the preparation of this article, a qualitative approach was adopted, understanding the need to be categorical in collecting and understanding data, as well as in delving deeper into the proposed theme. This research presents itself as descriptive and explanatory. For Silva & Menezes (2000, p.21), descriptive research seeks to point out the characteristics of the reality of a given population and any phenomenon/fact that instigates interest or demands a problem to be investigated and understood. To classify this study, it was also decided to carry out a questionnaire to be answered by the teacher in charge of the internship classroom, understanding that, as presented by Lakatos and Marconi (2002, p.201), the questionnaire “[.. .] is a data collection instrument, consisting of an ordered series of questions, which must be answered in writing, and without the presence of the interviewer.” Therefore, this article aims to discuss the internship activities and the theoretical knowledge learned during the pedagogy course, in order to understand and/or reflect on how the internship school sees this training phase, but also to understand which the role of the internship for the intern and the classroom teacher. However, it was clear from the observation and intervention phase, as well as the theoretical studies undertaken and the speech of the teacher leading the class where the internship/research took place, that there is a need for the school, specifically the teacher, to review their knowledge/ teaching activities, seeking to improve their pedagogical practice in continued training and also theoretical studies, in order to develop pedagogical practices and strategies that focus on the student's cognitive, intellectual and human development, developing knowledge/practices that enable the construction of strategies with based on the epistemological construction of praxis. A proposta deste artigo é dialogar sobre as atividades de Estágio Supervisionado no Ensino Fundamental Anos Iniciais, no Município de Bragança/PA. Este Estágio aconteceu no período de (05) cinco a (20) vinte de Setembro de 2023, na EMEIF Simpliciano Fernandes de Medeiros Júnior, numa turma do 3° ano. Vale destacar que, desde as ações da Prática/Estágio até a elaboração deste artigo, adotou-se uma abordagem qualitativa, isso por compreender a necessidade de ser categórico na coleta e compreensão dos dados, bem como no aprofundamento do tema proposto. Esta pesquisa se apresenta como descritiva e explicativa. Para Silva & Menezes (2000, p.21), a pesquisa descritiva procura apontar as características da realidade de determinada população e de qualquer fenômeno/fato que instigue interesse ou demande de uma problemática a ser investigada e compreendida. Para dá categoria a este estudo, optou-se também por realizar um questionário para ser respondido pela professora regente da sala lócus do estágio, por compreender que, conforme apresentada Lakatos e Marconi (2002, p.201), o questionário “[...] é um instrumento de coleta de dados, constituído por uma série ordenada de perguntas, que devem ser respondidas por escrito, e sem a presença do entrevistador.” Sendo assim, este artigo tem como objetivo dialogar sobre as atividades de estágio e os saberes teóricos apreendidos durante o curso de pedagogia, de modo a entender e/ou refletir como a escola campo de estágio vê essa fase de formação, mas, também entender qual a função do estágio para o estagiário e o professor regente de sala de aula. Percebeu-se, todavia, a partir da fase de observado e da intervenção, bem como dos estudos teóricos empreendidos e da fala da professora regente da turma lócus do estágio/pesquisa, que há necessidade da escola, especificamente do professor, rever seus saberes /fazeres docentes, buscando aperfeiçoamento de sua prática pedagógica em formações continuadas e também estudos teóricos, de modo a desenvolver práticas e estratégias pedagógicas que tenham como foco o desenvolvimento cognitivo, intelectual e humano do aluno, desenvolvendo saberes/fazeres que possibilite a construção de estratégias com base na construção epistemológica da práxis. 2024-01-29T20:21:32Z 2024-01-29T20:21:32Z 2023-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Josilene Santos da. Estágio supervisionado no Ensino Fundamental anos iniciais: uma práxis epistemológica na formação do professor (a). Orientadora: Maria da Luz Duarte Leite Silva. 2023. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Faculdade de Educação. Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança. 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6596. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6596 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Estágio
Formação
Epistemologia da Práxis
Internship
Training
Epistemology of Praxis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Estágio
Formação
Epistemologia da Práxis
Internship
Training
Epistemology of Praxis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SILVA, Josilene Santos da
Estágio supervisionado no Ensino Fundamental anos iniciais: uma práxis epistemológica na formação do professor (a)
topic_facet Estágio
Formação
Epistemologia da Práxis
Internship
Training
Epistemology of Praxis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The purpose of this article is to discuss the activities of Supervised Internship in Elementary School Early Years, in the Municipality of Bragança/PA. This Internship took place from (05) the fifth to (20) the twentieth of September 2023, at EMEIF Simpliciano Fernandes de Medeiros Júnior, in a 3rd year class. It is worth highlighting that, from the Practice/Internship actions to the preparation of this article, a qualitative approach was adopted, understanding the need to be categorical in collecting and understanding data, as well as in delving deeper into the proposed theme. This research presents itself as descriptive and explanatory. For Silva & Menezes (2000, p.21), descriptive research seeks to point out the characteristics of the reality of a given population and any phenomenon/fact that instigates interest or demands a problem to be investigated and understood. To classify this study, it was also decided to carry out a questionnaire to be answered by the teacher in charge of the internship classroom, understanding that, as presented by Lakatos and Marconi (2002, p.201), the questionnaire “[.. .] is a data collection instrument, consisting of an ordered series of questions, which must be answered in writing, and without the presence of the interviewer.” Therefore, this article aims to discuss the internship activities and the theoretical knowledge learned during the pedagogy course, in order to understand and/or reflect on how the internship school sees this training phase, but also to understand which the role of the internship for the intern and the classroom teacher. However, it was clear from the observation and intervention phase, as well as the theoretical studies undertaken and the speech of the teacher leading the class where the internship/research took place, that there is a need for the school, specifically the teacher, to review their knowledge/ teaching activities, seeking to improve their pedagogical practice in continued training and also theoretical studies, in order to develop pedagogical practices and strategies that focus on the student's cognitive, intellectual and human development, developing knowledge/practices that enable the construction of strategies with based on the epistemological construction of praxis.
author_additional SILVA, Maria da Luz Duarte Leite
author_additionalStr SILVA, Maria da Luz Duarte Leite
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Josilene Santos da
title Estágio supervisionado no Ensino Fundamental anos iniciais: uma práxis epistemológica na formação do professor (a)
title_short Estágio supervisionado no Ensino Fundamental anos iniciais: uma práxis epistemológica na formação do professor (a)
title_full Estágio supervisionado no Ensino Fundamental anos iniciais: uma práxis epistemológica na formação do professor (a)
title_fullStr Estágio supervisionado no Ensino Fundamental anos iniciais: uma práxis epistemológica na formação do professor (a)
title_full_unstemmed Estágio supervisionado no Ensino Fundamental anos iniciais: uma práxis epistemológica na formação do professor (a)
title_sort estágio supervisionado no ensino fundamental anos iniciais: uma práxis epistemológica na formação do professor (a)
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6596
_version_ 1796836724125466624
score 11.674684