/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Educação infantil do e no campo na Amazônia paraense: um olhar a partir do município de Soure
The Course Completion Work (TCC) entitled “Early Childhood Education in and in the Countryside in the Amazon of Pará: a Look from the Municipality of Soure”, whose main objective was to discuss Early Childhood Education in and in the countryside in the municipality of Soure. Early Childhood Educatio...
Autor principal: | PANTOJA, Bianca Nazaré |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6603 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6603 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-66032024-01-31T03:06:01Z Educação infantil do e no campo na Amazônia paraense: um olhar a partir do município de Soure PANTOJA, Bianca Nazaré TOUTONGE, Eliana Campos Pojo http://lattes.cnpq.br/1223748500489517 https://orcid.org/0000-0002-7466-3996 Educação infantil do e no campo Amazônia paraense Atendimento Early childhood education in and in the countryside Pará Amazon Service CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The Course Completion Work (TCC) entitled “Early Childhood Education in and in the Countryside in the Amazon of Pará: a Look from the Municipality of Soure”, whose main objective was to discuss Early Childhood Education in and in the countryside in the municipality of Soure. Early Childhood Education in and in the countryside includes a diversity of people and populations living in rural areas of the country, it is an education that builds the foundations to combat an education model that simply reproduces, in rural territories, the dominant urban culture. For the research, we sought to understand the reality of Early Childhood Education in the countryside and in the Amazon of Pará. To do this, we mapped the educational service and investigated the challenges present in EIC in this region. The theoretical framework used in this work was Hage (2005 and 2019), Brandão (1981), Freitas and Reis (2019), Silva and Pasuch (2010), Silveira and Paludo (2014) and Rosemberg and Artes (2012). Through bibliographical review and documentary analysis, I gathered data that shows how educational assistance for children has been provided and what challenges they face so that they have access to quality education. The results indicate that even with several challenges to be faced, educational assistance for young children has been gradually improving, through public policies that value education and Brazilian diversity. O Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) intitulado “Educação Infantil do e no Campo na Amazônia Paraense: um Olhar a Partir do Município de Soure”, cujo objetivo principal foi discutir sobre a Educação Infantil do e no campo no munícipio de Soure. A Educação Infantil do e no campo inclui uma diversidade de povos e populações que vivem na área rural do país, é uma educação que constrói as bases para combater uma modelo de educação que simplesmente reproduz, nos territórios rurais, a cultura urbana dominante. Para a pesquisa procuramos entender a realidade da Educação Infantil do e no campo e na Amazônia paraense, para isso, mapeamos o atendimento educacional e investigamos os desafios presentes na EIC nesta região. O referencial teórico utilizado neste trabalho foi Hage (2005 e 2019), Brandão (1981), Freitas e Reis (2019), Silva e Pasuch (2010), Silveira e Paludo (2014) e Rosemberg e Artes (2012). Através de revisão bibliográfica e análise documental reuni dados que mostram como vem se dando o atendimento educacional das crianças e quais são os desafios enfrentados para que elas tenham acesso a uma educação de qualidade. Os resultados apontam que mesmo com vários desafios para serem enfrentados, o atendimento educacional das crianças pequenas vem melhorando gradativamente, através de politicas públicas, que valorizam a educação e a diversidade brasileira. 2024-01-30T13:01:33Z 2024-01-30T13:01:33Z 2023-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação PANTOJA, Bianca Nazaré. Educação infantil do e no campo na Amazônia paraense: um olhar a partir do município de Soure. Orientadora: Eliana Campos Pojo Toutonge. 2023. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Soure, 2023. Disponível em: . Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6603 Acesso Aberto Via SAGITTA |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Educação infantil do e no campo Amazônia paraense Atendimento Early childhood education in and in the countryside Pará Amazon Service CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Educação infantil do e no campo Amazônia paraense Atendimento Early childhood education in and in the countryside Pará Amazon Service CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO PANTOJA, Bianca Nazaré Educação infantil do e no campo na Amazônia paraense: um olhar a partir do município de Soure |
topic_facet |
Educação infantil do e no campo Amazônia paraense Atendimento Early childhood education in and in the countryside Pará Amazon Service CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The Course Completion Work (TCC) entitled “Early Childhood Education in and in the Countryside in the Amazon of Pará: a Look from the Municipality of Soure”, whose main objective was to discuss Early Childhood Education in and in the countryside in the municipality of Soure. Early Childhood Education in and in the countryside includes a diversity of people and populations living in rural areas of the country, it is an education that builds the foundations to combat an education model that simply reproduces, in rural territories, the dominant urban culture. For the research, we sought to understand the reality of Early Childhood Education in the countryside and in the Amazon of Pará. To do this, we mapped the educational service and investigated the challenges present in EIC in this region. The theoretical framework used in this work was Hage (2005 and 2019), Brandão (1981), Freitas and Reis (2019), Silva and Pasuch (2010), Silveira and Paludo (2014) and Rosemberg and Artes (2012). Through bibliographical review and documentary analysis, I gathered data that shows how educational assistance for children has been provided and what challenges they face so that they have access to quality education. The results indicate that even with several challenges to be faced, educational assistance for young children has been gradually improving, through public policies that value education and Brazilian diversity. |
author_additional |
TOUTONGE, Eliana Campos Pojo |
author_additionalStr |
TOUTONGE, Eliana Campos Pojo |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
PANTOJA, Bianca Nazaré |
title |
Educação infantil do e no campo na Amazônia paraense: um olhar a partir do município de Soure |
title_short |
Educação infantil do e no campo na Amazônia paraense: um olhar a partir do município de Soure |
title_full |
Educação infantil do e no campo na Amazônia paraense: um olhar a partir do município de Soure |
title_fullStr |
Educação infantil do e no campo na Amazônia paraense: um olhar a partir do município de Soure |
title_full_unstemmed |
Educação infantil do e no campo na Amazônia paraense: um olhar a partir do município de Soure |
title_sort |
educação infantil do e no campo na amazônia paraense: um olhar a partir do município de soure |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6603 |
_version_ |
1796836725464498176 |
score |
11.753896 |