Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental

The article corresponds to the final paper of the Pedagogy degree course, entitled "The child and the transition from nursery school to elementary school". The study's objectives are to analyze the behavioral changes that occur during the transition process from kindergarten to elementary school and...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Gilviane Carla Silva da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6612
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6612
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-66122024-01-31T03:05:22Z A criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental SILVA, Gilviane Carla Silva da COSTA, Crisolita Gonçalves dos Santos http://lattes.cnpq.br/3413323530425831 https://orcid.org/0000-0003-3700-5334 Educação infantil Ensino fundamental Early childhood education Elementary school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM The article corresponds to the final paper of the Pedagogy degree course, entitled "The child and the transition from nursery school to elementary school". The study's objectives are to analyze the behavioral changes that occur during the transition process from kindergarten to elementary school and to analyze the relevant challenges in the transition process from kindergarten to elementary school. The theoretical framework is based on authors who study childhood, early childhood education and nine-year primary education, such as: Sônia Kramer (2006/2007), Nascimento (2007), Peretti (2016), Correa (2012), Melo (2020), among others. As a methodological research option, content analysis was used, through a bibliographic review with a qualitative approach. Having analyzed and discussed the challenges posed by the new organization of primary education, within the limits of this work, we have highlighted the importance of educational institutions rethinking strategies for the inclusion of six-year-olds, considering that they are linked to the teaching they experienced in the early childhood education stage, as well as the need for adequate training for teachers who will work with the first year of primary education. We believe that this process still needs to be studied and debated, because even though the laws and their regulations guarantee the right to education in institutions adjusted for the inclusion of six-year-olds, there is still a lot to be done, it is necessary to guarantee the permanence of the child in the educational space by improving the conditions and access to educational institutions. O artigo que se apresenta corresponde ao trabalho de conclusão do curso de Licenciatura em Pedagogia, apresenta o título” A criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental”. O estudo tem por objetivos, analisar as mudanças comportamentais que ocorrem durante o processo de transição do Ensino Infantil para o Ensino Fundamental e analisar os desafios pertinentes no processo de transição do Ensino Infantil para o Ensino Fundamental. O aporte teórico baseia-se em autores que estudam a infância, educação infantil e ensino fundamental de nove anos, como: Sônia Kramer (2006/2007), Nascimento (2007), Peretti (2016), Correa (2012), Melo (2020), entre outros. Como opção metodológica de pesquisa, utilizou-se a análise do conteúdo, por meio de revisão bibliográfica com abordagem qualitativa. Feita a análise e a discussão sobre os desafios postos diante da nova organização do ensino fundamental, nos limites deste trabalho, evidenciou-se a importância de as instituições educacionais repensarem estratégias para a inclusão de crianças de seis anos, considerando que as mesmas estão ligadas a ensinança que vivenciaram na etapa da educação infantil, assim como é fundamental a formação adequada aos professores que irão trabalhar com o 1º ano do ensino fundamental. Ajuizamos que esse processo ainda precisa ser estudado e debatido, pois, mesmo que as leis e suas normativas assegurem o direito ao ensino em instituições ajustadas para a inclusão das crianças de seis anos, muito ainda há por se fazer, é preciso garantir a permanência da criança no espaço educacional melhorando as condições e o acesso às instituições de ensino. 2024-01-30T13:21:07Z 2024-01-30T13:21:07Z 2023-12-14 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Gilviane Carla Silva da. A criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental. Orientadora: Crisolita Gonçalves dos Santos Costa. 2023. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Soure, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6612. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6612 Acesso Aberto Via SAGITTA
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação infantil
Ensino fundamental
Early childhood education
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Educação infantil
Ensino fundamental
Early childhood education
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
SILVA, Gilviane Carla Silva da
A criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental
topic_facet Educação infantil
Ensino fundamental
Early childhood education
Elementary school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description The article corresponds to the final paper of the Pedagogy degree course, entitled "The child and the transition from nursery school to elementary school". The study's objectives are to analyze the behavioral changes that occur during the transition process from kindergarten to elementary school and to analyze the relevant challenges in the transition process from kindergarten to elementary school. The theoretical framework is based on authors who study childhood, early childhood education and nine-year primary education, such as: Sônia Kramer (2006/2007), Nascimento (2007), Peretti (2016), Correa (2012), Melo (2020), among others. As a methodological research option, content analysis was used, through a bibliographic review with a qualitative approach. Having analyzed and discussed the challenges posed by the new organization of primary education, within the limits of this work, we have highlighted the importance of educational institutions rethinking strategies for the inclusion of six-year-olds, considering that they are linked to the teaching they experienced in the early childhood education stage, as well as the need for adequate training for teachers who will work with the first year of primary education. We believe that this process still needs to be studied and debated, because even though the laws and their regulations guarantee the right to education in institutions adjusted for the inclusion of six-year-olds, there is still a lot to be done, it is necessary to guarantee the permanence of the child in the educational space by improving the conditions and access to educational institutions.
author_additional COSTA, Crisolita Gonçalves dos Santos
author_additionalStr COSTA, Crisolita Gonçalves dos Santos
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA, Gilviane Carla Silva da
title A criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental
title_short A criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental
title_full A criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental
title_fullStr A criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental
title_full_unstemmed A criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental
title_sort criança e a transição da educação infantil para o ensino fundamental
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6612
_version_ 1796836727093985280
score 11.753735