Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Uma proposta para licenciatura em matemática por meio dos sólidos de Platão

The general objective of this work is to exercise the geometric construction and planning of solids, aiming to develop mathematical perception, focusing on reading the geometric structure of Plato's solids. The methodology is characterized as a scientific investigation, a bibliographical research mo...

ver descrição completa

Autor principal: GUEDES, Clecilma Monteiro
Outros Autores: PANTOJA, Cristina Helena da Conceição
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6615
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6615
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-66152024-10-22T15:57:21Z Uma proposta para licenciatura em matemática por meio dos sólidos de Platão GUEDES, Clecilma Monteiro PANTOJA, Cristina Helena da Conceição BARROS, Osvaldo dos Santos http://lattes.cnpq.br/8886478452699437 Poliedros Construção Planificação Percepção matemática Polyhedra Construction Planning Geometric perception CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The general objective of this work is to exercise the geometric construction and planning of solids, aiming to develop mathematical perception, focusing on reading the geometric structure of Plato's solids. The methodology is characterized as a scientific investigation, a bibliographical research model with a qualitative approach, divided into four chapters (i) initially provides a brief history of geometry with emphasis on geometric solids – pyramid and prisms, (ii) then emphasizes the panorama history of Plato's solids and their planning, (iii) supports the theoretical contributions, including LORENZATO (1995), SCOLARO (2008), SILVA (2014) also based on the book on spatial geometry by the authors OSVALDO DOLCE AND JOSÉ NICOLAU POMPEO ( 2013), in addition to the contribution of GOMES (1997), in his doctoral thesis describing plane geometry through the “dynamics of geometric thinking, also complying with BNCC (2018), in its competencies and skills for the 7th year of teaching fundamental (iv) addresses the educational product with the construction and planning of the cube and its analysis based on the geometric perception of its components. This study is still in the construction phase for TCC4 for mathematics graduates, and it is expected that the proposal will reach classrooms as an alternative to promote better understanding of mathematical content. Therefore, it is important that teachers are always innovating methodologies and selecting teaching resources, capable of offering students a more meaningful, personalized and stimulating approach, making mathematics a more enjoyable subject. O presente trabalho tem por objetivo geral exercitar a construção geométrica e planificações de sólidos, visando desenvolver a percepção matemática tendo como foco a leitura da estrutura geométrica dos sólidos de Platão. A metodologia se caracteriza como uma investigação científica, modelo de pesquisa bibliográfica com abordagem qualitativa, dividida em quatro capítulos (i) inicialmente faz um breve histórico da geometria com destaque para os sólidos geométricos – pirâmide e prismas, (ii) em seguida enfatiza o panorama histórico dos sólidos de Platão e a sua planificação, (iii) fundamenta os aportes teóricos, dentre eles LORENZATO (1995), SCOLARO (2008), SILVA (2014) embasado também no livro de geometria espacial dos autores OSVALDO DOLCE E JOSÉ NICOLAU POMPEO (2013), além da contribuição de GOMES (1997), em sua tese de doutorado descrevendo a geometria plana por meio da “dinâmica do pensamento geométrico, obedecendo ainda a BNCC (2018), em suas competências e habilidades para o 7° ano do ensino fundamental (iv) aborda o produto educacional com a construção e planificação do cubo e sua análise a partir da percepção geométrica dos seus componentes. Este estudo ainda em fase de construção para o TCC4 das licenciandas em matemática, espera-se que a proposta alcance as salas de aulas como alternativa para promover melhor compreensão dos conteúdos matemáticos. Por isso, é importante que os docentes estejam sempre inovando as metodologias e selecionando recursos didáticos, capazes de oferecer aos estudantes uma abordagem mais significativa, personalizada e estimulante, tornando a matemática uma disciplina mais prazerosa. 2024-01-30T13:50:15Z 2024-01-30T13:50:15Z 2023-12-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação GUEDES, Clecilma Monteiro; PANTOJA, Cristina Helena da Conceição. Uma proposta para licenciatura em matemática por meio dos sólidos de Platão. Orientador: Osvaldo dos Santos Barros. 2023. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Barcarena, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6615. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6615 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Poliedros
Construção
Planificação
Percepção matemática
Polyhedra
Construction
Planning
Geometric perception
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Poliedros
Construção
Planificação
Percepção matemática
Polyhedra
Construction
Planning
Geometric perception
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
GUEDES, Clecilma Monteiro
Uma proposta para licenciatura em matemática por meio dos sólidos de Platão
topic_facet Poliedros
Construção
Planificação
Percepção matemática
Polyhedra
Construction
Planning
Geometric perception
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The general objective of this work is to exercise the geometric construction and planning of solids, aiming to develop mathematical perception, focusing on reading the geometric structure of Plato's solids. The methodology is characterized as a scientific investigation, a bibliographical research model with a qualitative approach, divided into four chapters (i) initially provides a brief history of geometry with emphasis on geometric solids – pyramid and prisms, (ii) then emphasizes the panorama history of Plato's solids and their planning, (iii) supports the theoretical contributions, including LORENZATO (1995), SCOLARO (2008), SILVA (2014) also based on the book on spatial geometry by the authors OSVALDO DOLCE AND JOSÉ NICOLAU POMPEO ( 2013), in addition to the contribution of GOMES (1997), in his doctoral thesis describing plane geometry through the “dynamics of geometric thinking, also complying with BNCC (2018), in its competencies and skills for the 7th year of teaching fundamental (iv) addresses the educational product with the construction and planning of the cube and its analysis based on the geometric perception of its components. This study is still in the construction phase for TCC4 for mathematics graduates, and it is expected that the proposal will reach classrooms as an alternative to promote better understanding of mathematical content. Therefore, it is important that teachers are always innovating methodologies and selecting teaching resources, capable of offering students a more meaningful, personalized and stimulating approach, making mathematics a more enjoyable subject.
author_additional BARROS, Osvaldo dos Santos
author_additionalStr BARROS, Osvaldo dos Santos
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author GUEDES, Clecilma Monteiro
author2 PANTOJA, Cristina Helena da Conceição
author2Str PANTOJA, Cristina Helena da Conceição
title Uma proposta para licenciatura em matemática por meio dos sólidos de Platão
title_short Uma proposta para licenciatura em matemática por meio dos sólidos de Platão
title_full Uma proposta para licenciatura em matemática por meio dos sólidos de Platão
title_fullStr Uma proposta para licenciatura em matemática por meio dos sólidos de Platão
title_full_unstemmed Uma proposta para licenciatura em matemática por meio dos sólidos de Platão
title_sort uma proposta para licenciatura em matemática por meio dos sólidos de platão
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6615
_version_ 1829093030046466048
score 11.753735